SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Mathematics with didactics - OK0410201
Title: Matematika s didaktikou
Guaranteed by: Katedra matematiky a didaktiky matematiky (41-KMDM)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: winter
E-Credits: 0
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/0, C [HS]
Extent per academic year: 14 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. RNDr. Darina Jirotková, Ph.D.
Pre-requisite : OK0410101
Is pre-requisite for: OK0410301
Annotation -
Last update: doc. RNDr. Darina Jirotková, Ph.D. (28.10.2019)
Didactic of mathematics focused on arithemtic is open. Students´ personal experiences with teaching and also learning are reflected. Many mathematical environments which enable to develop not only mathematical but also didactical abilities when formulating new tasks, predicting the pupils´difficulties, creating series of graded tasks and new learning environments.
Literature - Czech
Last update: doc. RNDr. Darina Jirotková, Ph.D. (28.10.2019)

Hejný, M., Stehlíková, N.: Číselné představy dětí. Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, Praha 1999. ISBN 80-86039-98-6.

Hejný, M.: Záporná čísla. In: (Eds.) M. Hejný, J. Novotná, N. Stehlíková: Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky 2, Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, Praha, 2004, ISBN 80-7290-189-3(2. sv.) s. 327-342.

Hejný, M.: Zlomky. In: (Eds.) M. Hejný, J. Novotná, N. Stehlíková: Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky 2, Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, Praha, 2004, ISBN 80-7290-189-3(2. sv.) s. 343-356.

Hejný, M.: Vyučování orientované na budování schémat - Aritmetika 1. stupně ZŠ, Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, Praha, 2014

Kubínová, M.: Projekty ve vyučování matematice, cesta k tvořivosti a samostatnosti. Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, Praha 2002.

Tichá, M.: Jak žáci chápou slovní úlohy se zlomky. In (Eds.) M. Ausbergerová, J. Novotná: 6. setkání učitelů matematiky všech typů a stupňů škol. Plzeň, JČMF, 1998, s. 133-138.

Učebnice matematiky pro 1. stupeň ZŠ

Materiály budou průběžně doplňovány.

Syllabus - Czech
Last update: doc. RNDr. Darina Jirotková, Ph.D. (28.10.2019)

Obsah předmětu bude zaměřen na:

1. Představa přirozeného čísla (stav, mnohost, veličina, adresa, operátor). Různé sémantické typy sčítání/odčítání.

2. Konceptualizace procesu, procept. Percepce počtu. Vznik a tvorba mnohostních představ. Velká čísla. Rytmus. Pravidelnosti.

3.+4. Mentální charakteristika nácviků. Automatizace. Paměťové počítání, singelton, písemné algoritmy, sémantické modely. Řešení a tvorba slovních úloh. Rozklad slovní úlohy do vrstev. Antisignál. Lokalita žákovy chyby. Slovní úloha jako diagnostický nástroj.

5.+6. Celek a část; kmenový zlomek, zlomek, desetinné číslo, procento. Záporné číslo. V obou oblastech izolované a generické modely, sémantické i strukturální.

Course completion requirements - Czech
Last update: doc. RNDr. Darina Jirotková, Ph.D. (28.10.2019)

Kurz je ukončen zápočtem. Podmínky k zápočtu:

1. Aktivní účast na seminářích a konzultacích.

2. Vytvoření sady jwednoduchých slovních úloh pokrývající všechny probírané sémantické typy. Každá úloha je vyřešena a komentována z hlediska role čísel, která se v úloze vyskytují.

3. Seminární práce, jejíž součástí je experiment se žáky. Může to být celá třída, skupina vybraných žáků, nebo jednotlivci, pokud student právě neučí. Téma experimentu si volí student a odpovídá probíraným tématům při seminářích.

Práci student odevzdává v písemné podobě. V dalším semestru bude jedním z východisek diskuse u zkoušky. 

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html