SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Czech Language II with Methodology II - OK0403203
Title: Český jazyk II s didaktikou II
Guaranteed by: Katedra českého jazyka (41-KCJ)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2021
Semester: summer
E-Credits: 2
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/0, C+Ex [HT]
Extent per academic year: 16 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: prof. PhDr. Martina Šmejkalová, Ph.D.
Annotation -
Last update: doc. PhDr. Stanislav Štěpáník, Ph.D. (20.01.2020)
The syntactic domain as a part of linguistics. Formal and semantic approach to syntax. Valency. Sentence vs. utterance. Syntactic relations and different ways of their expressing. Elementary syntactic units. Sentence elements. Complex sentences and text. Style and stylistics. Factors and language means. Genres. Everything in connection with the practice of primary school.
Literature - Czech
Last update: doc. PhDr. Stanislav Štěpáník, Ph.D. (20.01.2020)

Brabcová, R.: Čeština našich dní. Praha 1996

Černá, M. - Hájková, E.: Český jazyk B pro studující učitelství prvního stupně ZŠ a SpPg. PedF UK 1999.

Hájková, E. a kol.: Jazyková cvičení pro studující učitelství 1. st. ZŠ. Praha 1994.

Hubáček, J.: Český jazyk pro studující učitelství 1. st. ZŠ. Praha 1991

Hubáček, J. - Jandová, E. - Svobodová, J.: Čeština pro učitele. VADE MECUM 2010.

Svobodová, J.: Česká interpunkce. Ostrava 1997.

Requirements to the exam - Czech
Last update: doc. PhDr. Stanislav Štěpáník, Ph.D. (20.01.2020)

Požadavky k zápočtu:
Vytvoření aktivizačního tvořivého úkolu na libovolný syntaktický jev pro vybraný ročník 1. stupně ZŠ v rámci výuky slohu, odevzdání tištěné verze do rukou vedoucího semináře v týdnu druhého setkání. Prezentace vybraných prací.

Požadavky ke zkoušce:
Test ze syntaktického učiva obsaženého v anotaci předmětu. Test obsahuje dvě části: 1) interpunkční korekturu a 2) vědomostní test. Úspěšné absolvování části 1) je podmínkou pro připuštění k části 2). V části 2) budou též otázky z morfologie.

Syllabus - Czech
Last update: doc. PhDr. Stanislav Štěpáník, Ph.D. (20.01.2020)

 
Cíle kurzu:

Studenti

* si uvědomí, že syntaktická strukturace výpovědí odráží strukturu lidského myšlení, a analýzou větných struktur zdokonalí svou dovednost přesného a logického myšlení,

* budou schopni využít získané vědomosti o stavbě české věty při tvorbě vlastních textů; dokážou volbou větné struktury cíleně ovlivnit výpovědní perspektivu; vyvarují se nemotivovaných odchylek od pravidelné větné stavby,

* pochopí klíčovou roli stylu pro dosažení preferované interpretace textu a zajištění komunikační úspěšnosti,

* zdokonalí dovednost sebereflexe vhodnosti jazykových prostředků, které užívají v různých komunikačních situacích,

* budou znát charakteristiky základních textových vzorů; budou je umět využít při tvorbě vlastních textů; dokážou texty přizpůsobit komunikační situaci.

Obsah kurzu:

Věta

* skladební dvojice: dominace a prostředky jejího vyjadřování, jednoduché případy shody; zmnožení syntaktické pozice

* větné členy: podmět holý, rozvitý, několikanásobný, nevyjádřený; přísudek verbální a verbonominální; předmět; přívlastek; příslovečná určení místa, času, způsobu a příčiny; doplněk

* větné vzorce: valence slovesa; základová větná struktura a její rozvíjení, rozšiřování, modifikace a transpozice; křížení vazeb, zanedbání dvojí vazby, vyšinutí z větné vazby

Od věty k textu

* spojování vět: spojování vět do souvětí; věty hlavní a věty vedlejší; konkurence větného a nevětného vyjádření větných členů; tvorba textu; koherence a koheze, horizontální a vertikální členění

* aktuální členění: východisko a jádro výpovědi; tematické posloupnosti v textu

* komunikační funkce: výpověď a její funkce, druhy vět podle postoje mluvčího, rozlišení otázek zjišťovacích a doplňovacích; funkce textu, výpovědi určující a podpůrné

Text

* slohotvorné činitele: subjektivní a objektivní; stylově příznakové jazykové prostředky

* slohové postupy: informační, vyprávěcí, výkladový, úvahový, popisný

* slohové útvary: adresa, jednoduchý pozdrav, blahopřání, oznámení, pozvánka, vyplnění jednoduchého formuláře, dopis, vyprávění, popis, charakteristika, zpráva, inzerát, referát a jeho příprava, pozdrav, poděkování, omluva, dotaz, telefonování, vyřízení vzkazu.

Course completion requirements - Czech
Last update: doc. PhDr. Stanislav Štěpáník, Ph.D. (20.01.2020)

Požadavky k zápočtu:
Vytvoření aktivizačního tvořivého úkolu na libovolný syntaktický jev pro vybraný ročník 1. stupně ZŠ v rámci výuky slohu, odevzdání tištěné verze do rukou vedoucího semináře v týdnu druhého setkání. Prezentace vybraných prací.

Požadavky ke zkoušce:
Test ze syntaktického učiva obsaženého v anotaci předmětu. Test obsahuje dvě části: 1) interpunkční korekturu a 2) vědomostní test. Úspěšné absolvování části 1) je podmínkou pro připuštění k části 2). V části 2) budou též otázky z morfologie.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html