SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Pre-mathematical education IIb - OK0310917
Title: Předmatematická výchova IIb
Guaranteed by: Katedra matematiky a didaktiky matematiky (41-KMDM)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2010
Semester: summer
E-Credits: 3
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/0, Ex [HS]
Extent per academic year: 10 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Michaela Kaslová
Pre-requisite : OK0310817
Interchangeability : OK0310417
Annotation -
Last update: STEHLIKO/PEDF.CUNI.CZ (03.06.2009)
Vybudování nástrojů, kterých může učitel používat k rozvoji dítěte s respektováním jeho možností a s výhledem na požadavky současného pojetí matematiky v 1. ročníku základní školy. Absolvent musí být schopen analyzovat aktivity dítěte z pohledu schopností, které se ve hře rozvíjejí a které se uplatňují ve vyučování matematice na 1. stupni, pozorovat a rozebrat chování dítěte, vést samostatný experiment s dílčími diagnostickými aktivitami na základě stanovených cílů tvořivým způsobem stanovit možné strategie pro další rozvoj dítěte.
Aim of the course -
Last update: STEHLIKO/PEDF.CUNI.CZ (03.06.2009)

Vytvoření funkčního zásobníku her k různým tématickým skupinám a skupinám schopností dítěte, které je třeba rozvíjet, skupinám znalostí a zkušeností, které je nutné budovat; rozvoj didaktického myšlení.

Koncepce vychází z nové úpravy plánu - semináře budou obohaceny o přímou práci s dětmi ve vybraných seminářích v přirozeném prostředí dětí (P 1,4,6).

Teaching methods -
Last update: STEHLIKO/PEDF.CUNI.CZ (03.06.2009)

Přednáška, na praxi spojení s dílnou.

Requirements to the exam - Czech
Last update: KASLOVA/PEDF.CUNI.CZ (27.05.2009)

ústní (2 otázky a analýza vybrané hry)

Syllabus -
Last update: STEHLIKO/PEDF.CUNI.CZ (03.06.2009)

Přednášky:

Výrok jako úplná informace, hodnocení pravdivosti nástroj hodnocení, sebehodnocení, poznání a podobně.

Tvorba výroků, druhy výroků a jejich uplatnění v komunikaci, v pravidlech her, v práci učitele, cesta k celé větě.

Substituce.

Význam negace, užití vylučovací metody.

Proces směřující k zobecnění, pravidelnosti, cesta k funkcím.

Od uvažování k usuzování.

Pojmotvorný proces číslo, číslo v různých rolích jako počet, velikost, adresa, jméno, veličina.

Číslo v různých pedagogických směrech, klady a úskalí, práce s problémovými dětmi.

Integrace dítěte z jinojazyčného prostředí.

Vyjadřování kvantity u dětí.

Porovnávání množství, počtu a čísel.

Číslo a číslice, cesta ke grafickému znaku v matematice.

Cesta ke slovním úlohám.

Cesta k metodám řešení (přiřazování a jeho druhy z pohledu obtížnosti pro dítě, třídění plné a redfukované, uspořádání a jeho druhy, porovnávání, určování počtu, strom třídění a strom řešení....).

Rozvoj alternativního myšlení, práce s možností, možné-jisté, prvky pravděpodobnosti ve hrách a v jazyce, aktivity založené na prvcích kombinatoriky.

Využití nových technologií, práce s dětmi se specifickými poruchami učení.

Způsoby vysvětlování, zjišťovací otázky, hádanky a jejich význam pro matematiku.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html