SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
How to get to know mathematics II - OK0310615
Title: Cesty poznávání v matematice II
Guaranteed by: Katedra matematiky a didaktiky matematiky (41-KMDM)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2009
Semester: summer
E-Credits: 3
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/0, C [HS]
Extent per academic year: 8 [hours]
Capacity: unknown / unknown (999)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. RNDr. Darina Jirotková, Ph.D.
Annotation - Czech
Last update: doc. RNDr. Antonín Jančařík, Ph.D. (10.05.2007)
Cíl: Umožnit studentům samostatnou činností strukturovat vědomosti jak z matematiky, tak i didaktiky matematiky, nabyté v předcházejícím studiu. Vnímat matematiku jako organickou součást všech předmětů prvního stupně. Dát studentům program pro jejich další práci na sobě i po ukončení studia. Forma práce: Studenti budou rozděleni do několika skupin po 4-6 a budou soustavně pracovat na širším tématu. Podle možnosti témata budou propojena na témata diplomních prací studentů, zejména těch, kteří volili diplomovou práci z matematiky. Výsledky budou prezentovány v seminářích. Individuální/skupinové konzultace budou významnou aktivitou této varianty. Studenti budou zapojeni do výzkumné práce, kterou realizují členové KMDM i externí učitelé v rámci různých grantových projektů. Výuka bude spojitě obohacována o výsledky výzkumů. Obsah: Netradiční aritmetická prostředí: krokování, schody, hadí sítě, utečenci, sousedé - prostředí pro budování procesuálního a konceptuálního vnímání čísla. Geometrické hry - od před-pojmů k definicím. Čtverečkovaný papír jako prostředí pro budování před-pojmů Kombinatorika a pravděpodobnost v prostředí sémantickém, geometrickém i aritmetickém. Tvorba algoritmů v různých prostředích. Graf (jako jazyk i jako nástroj strukturace) a odhalování vztahů. Požadavky k zápočtu: Aktivní účast na seminářích, příprava alespoň jednoho kroužku pro žáky 1. stupně ZŠ. Souborná zkouška: K souborné zkoušce budou vyžadovány následující materiály: podrobné rozpracování jednoho netradičního matematického prostředí, záznam či protokol experimentu z matematického kroužku, analýza tohoto materiálu, sebereflexe vlastní práce s dětmi na kroužku.
Literature - Czech
Last update: doc. RNDr. Antonín Jančařík, Ph.D. (10.05.2007)

Hejný, M., Jirotková, D.: Čtverečkovaný papír jako most mezi geometrií a aritmetikou. Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, Praha 1999.

Kuřina, F.: Geometrické praktikum I, II. Matematický ústav ČSAV. Praha 1992.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html