SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Sharing professional experience and collegual support - OINZ1Q034B
Title: Sharing professional experience and collegual support
Guaranteed by: Katedra psychologie (41-KPSY)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2020
Semester: summer
E-Credits: 4
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/3, C [HT]
Extent per academic year: 0 [hours]
Capacity: unknown / unknown (25)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Guarantor: doc. PhDr. Irena Smetáčková, Ph.D.
Annotation - Czech
Last update: Mgr. Petr Svoboda (02.08.2020)
Předmět nabízí seznámení s možnostmi kolegiální podpory a sdílení profesních zkušeností mezi vyučujícími, a to buď v rámci konkrétní školy, nebo napříč školami. V předmětu budou představeny existující techniky sdílení a reflexe profesních zkušeností a kolegiální podpory a specificky pak ty, které jsou aktuálně využívány v českých školách. V kurzu budou diskutovány individuální i týmové přínosy těchto technik, ale také psychologické a organizační překážky jejich zavádění. Důraz bude kladen na praktické vyzkoušení těchto technik. Předmět bude obsahovat teoretické bloky doplněné praktickými cvičeními. Studující budou v rámci předmětu číst doporučenou literaturu a plnit připravené úkoly podle daného harmonogramu tak, aby přímá setkání na seminářích mohla být věnována reflexím sebezkušenostních aktivit a diskusím teoreticko-empirických publikací. Témata kurzu: 1. Význam reflexe a sebereflexe profesních zkušeností mezi vyučujícími; 2. Techniky sdílení zkušeností a kolegiální podpory pro profesní rozvoj školy a jednotlivců; 3. Specifika individuálních, dyadických a skupinových technik; 4. Supervize, intervize, mentoring, Balintovské skupiny, koučink aj.; 5. Organizace a pravidla vybraných technik; 6. Překážky pro zavádění a realizaci technik sdílení zkušeností a kolegiální podpory – překážky na úrovni jednotlivců a na úrovni školy; 7. Praktické ukázky vybraných technik.
Literature - Czech
Last update: Mgr. Petr Svoboda (02.08.2020)

BAŠTECKÁ, Bohumila; ČERMÁKOVÁ, Veronika; KINKOR, Milan. Týmová supervize: Teorie a praxe. Praha, Portál. 2016.

HAWKINS, Peter; SHOHET, Robin.  Supervize v pomáhajících profesích. Praha, Portál, 2004.

PÍŠOVÁ, Michaela, et al. Mentoring v učitelství. Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2011.

LAZAROVÁ, Bohumíra. Mentoring jako forma kolegiální podpory a strategie dobré školy. Pedagogika, 2010, 55.3-4: 254-264.

SWAFFORD, Jeanne. Teachers supporting teachers through peer coaching. Leading professional development in education, 2000, 105-115.

CLEMENT, Mieke; VANDENBERGHE, Roland. Teachers’ professional development: a solitary or collegial (ad) venture?. Teaching and teacher education, 2000, 16.1: 81-101.

https://diskuze.rvp.cz/viewtopic.php?f=100&t=25399

www.kritickemysleni.cz › klisty › mentoring

Course completion requirements - Czech
Last update: Mgr. Petr Svoboda (02.08.2020)

Zápočet bude udělen na základě docházky (tolerance jedné absence), kvalitní splnění všech úkolů (a jejich odevzdání prostřednictvím Moodlu) a aktivní účasti na semináři.

Learning resources - Czech
Last update: Mgr. Petr Svoboda (02.08.2020)

Studijní opory jsou k dispozici v kurzu Moodle - https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=7815

Kurz je strukturován podle tematických bloků (viz anotace). Ke každému bloku je k dispozici základní povinná a doporučená literatura a aplikační úkoly. Studující se připravují na jednotlivá setkání prostřednictvím instrukcí a materiálů v Moodlu. V jeho prostředí rovněž odevzdávají písemné úkoly a poskytují zpětné vazby ostatním.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html