SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Didactics of French language III - OENFF2109W
Title: Didactics of French language III
Guaranteed by: Katedra francouzského jazyka a literatury (41-KFJL)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: winter
E-Credits: 4
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:1/1, Ex [HT]
Extent per academic year: 0 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: French
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Is provided by: OPNF4F032A
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: prof. Aline Germain-Rutherford
Mgr. Tomáš Klinka, Ph.D.
Pre-requisite : OPNF4F022A
Annotation - Czech
Last update: Kateřina Esserová, DiS. (12.05.2022)
Cílem předmětu je prohloubit připravenost studentů na samostatné vedení hodin včetně jejich plánování a zpětné evaluace. V návaznosti na předchozí předmět Didaktika francouzského jazyka II student zdokonalí své dovednosti pomocí analýz reálných výukových situací, navrhováním alternativních řešení a zpracováním vhodného didaktického materiálu. Student bude schopen adekvátně reagovat na rozmanité edukační kontexty výuky FLE, včetně zapojení herních a dramatických prvků či alternativních pedagogických postupů pro různá publika. Pozornost je zároveň věnována úvodu do vedení výzkumu v oblasti výuky jazyka: student bude schopen navrhnout, realizovat a hodnotit svůj vlastní výzkumný projekt. - Metodologie výzkumu v oblasti didaktiky cizích jazyků: výzkumný projekt, kvalitativní a kvantitativní výzkum; plurilingvismus a interkulturalita (prohloubení); řečové dovednosti a jazykové prostředky (prohloubení na základě zkušeností ze souvislé praxe na SŠ); herní a dramatické prvky ve výuce jazyků; alternativní didaktické směry a výuka jazyků; literatura pro mládež a FLE.
Literature - Czech
Last update: Kateřina Esserová, DiS. (12.05.2022)

BERTOCCHINI P.; COSTANZO E. Manuel de formation pratique pour professeur de FLE. Paris: CLE International, 2018 (2e édition).

CUQ J.-P. (dir.) Dictionnaire de didactique du français langue étrangère et seconde. Paris: CLE International, 2003.

CUQ J.-P.; GRUCA I. Cours de didactique du français langue étrangère et seconde. Grenoble: PUG, 2005.

HENDRICH J. a kol. Didaktika cizích jazyků. Praha: SPN, 1988.

VANTHIER H. Lenseignement aux enfants en classe de langue. Paris: CLE International, 2009.

BLANCHET P.; CHARDENET P. (dir.) Guide pour la recherche en didactique des langues et des cultures. Paris: Éditions des archives contemporaines, 2011.

SILVA H. Jeu en classe de langue. Paris: CLE International, 2008.

HOWELL D. C.; ROGIER M.; YZERBYT V.; BESTGEN Y. Méthodes statistiques en sciences humaines. Louvain-La-Neuve: De Boeck, 2015.

PUREN Ch. La nouvelle perspective actionnelle et ses implications sur la conception des manuels de langue. In:  LIONS-OLIVIERI M-L.; LIRIA P. (eds.) L’approche actionnelle dans l’enseignement des langues. Éditions Maison des Langues, 2009 (pp. 119–137).

BYRAM M.; WAGNER M. Making a difference: Language teaching for intercultural and international dialogue. In: Foreign Language Annals 51, 2018 (pp. 140–151).

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html