SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Present Trends in Didactic Research II (Aimed at Second and Third Grade) - OD2303128
Title: Aktuální tendence v didaktickém výzkumu II (se zaměřením na 2. a 3. stupeň)
Guaranteed by: Katedra českého jazyka (41-KCJ)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2008
Semester: both
E-Credits: 0
Hours per week, examination: 0/0, other [HT]
Capacity: winter:unknown / unknown (unknown)
summer:unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course is intended for doctoral students only
priority enrollment if the course is part of the study plan
can be fulfilled in the future
you can enroll for the course in winter and in summer semester
Guarantor: prof. PhDr. Martina Šmejkalová, Ph.D.
Annotation -
Last update: HOLANOVA/PEDF.CUNI.CZ (16.10.2013)
Selected problems of present didactics of Czech language for higher grades of basic school or secondary school according to focus of doctorate students.
Literature - Czech
Last update: PhDr. Jana Vlčková, Ph.D. (04.01.2019)

 

Příklady (vzhledem k vývojové dynamice akcentů didaktického výzkumu jsou pouze modelové): 

ANDREJSKOVÁ, J. Efektivní metody a formy výuky pedagogů na středních školách. Hradec Králové: FIM Univerzity Hradec Králové, 2009. ISBN 978-80-254-5607-1. 

HÁJKOVÁ, E. K otázce obsahu a obsahových redukcí učiva mateřského jazyka na ZŠ. In Jazyk a literatúra v škole – zážitok a poznanie. Prešov : PU, 2008, s. 2731, ISBN 978-80-8068-788-5. 

CHEJNOVÁ, P. Didaktické transformace pragmalingvistických témat. Praha : Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2010. ISBN 978-80-7290-497-6. 

CHEJNOVÁ, P. Expressing politeness in the institutional e-mail communications of university students in the Czech Republic. Journal of Pragmatics 60, 2014, s. 175–192. 

LIGOŠ, M. a kol. Rozvíjanie motivácie u žiakov vo vyučovaní slovenčiny. Ružomberok : Verbum - vydavateľstvo KU v Ružomberku, 2011. ISBN 978-80-8084-785-12. 

ŠMEJKALOVÁ, M.; HNÍK, O. Nová podoba testování didaktických kompetencí. Český jazyk a literatura, 62, 2011/2012, s. 128–135. 

ŠTĚPÁNÍK, S. Analýza diskurzu ve školské praxi na příkladu z Anglie. Český jazyk a literatura, Praha: SPN, 2015, roč. 65, č. 4, s. 164-173. ISSN 0009-0786 

ŠTĚPÁNÍK, S. Příklad výzkumu žákovských představ v české syntaxi. Pedagogická orientace, Brno: ČPS. 2014, roč. 24, č. 1, s. 111–127. ISSN 1211-4669 

ŠTĚPÁNÍK, S.; CHVÁL, M. Konstruktivismus jako cesta ke zlepšování výsledků vzdělávání v českém jazyce? Studia paedagogica 21 (v tisku). 

ŠTĚPÁNÍK, S.; ŠMEJKALOVÁ, M. Innovations in Czech Language Teacher Training. In Pixel (Eds.), ICT for Language Learning. Florence: Pixel. 2012, s. 403–406. 

Podle zvoleného tématu sborníky z konferencí, tištěné i elektronické infromační zdroje. 

Syllabus - Czech
Last update: HOLANOVA/PEDF.CUNI.CZ (09.09.2013)

Zakončení: zkouška

Seminární práce - rešerše odborné literatury zvoleného zaměření

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html