SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Changes and Inovations of Comunicative Skills from Point of View of Cognitive and Verbal Development of Child - OD2303123
Title: Proměny a inovace vyjadřovacích dovedností z hlediska kognitivního a verbálního vývoje dítěte
Guaranteed by: Katedra českého jazyka (41-KCJ)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2020
Semester: both
E-Credits: 0
Hours per week, examination: 0/0, other [HT]
Capacity: winter:unknown / unknown (unknown)
summer:unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course is intended for doctoral students only
priority enrollment if the course is part of the study plan
can be fulfilled in the future
you can enroll for the course in winter and in summer semester
Guarantor: prof. PhDr. Martina Šmejkalová, Ph.D.
Interchangeability : OPDC1C011B
Is interchangeable with: OPDC1C011B
Annotation -
Last update: HOLANOVA/PEDF.CUNI.CZ (06.11.2013)
Cognitive development of children. Phases of cognitive development. Language and cognition. Speech development of children. Theories of speech development etc.
Literature - Czech
Last update: PhDr. Jana Vlčková, Ph.D. (04.01.2019)

 

ANDERSON, L.; KRATHWOHL, D. A. (eds.) A Taxonomy for Learning, Teaching and Assessing. A Revision of Bloom's Taxonomy of Educational Objectives. New York : Longman, 2001. ISBN 978-0801319037. 

GAVORA, P. Žiak a text. Bratislava : Slovenské pedagogické nakladateľstvo, 1992. ISBN 80-08-00333-2. 

HÁJKOVÁ, E. Komunikační činnosti a jejich cíle (z hlediska vyučování mateřskému jazyku na 1. stupni základních škol). Praha : UK v Praze, Pedagogická fakulta, 2008. ISBN 9788072903641. 

HÁJKOVÁ, E. a kol. Čeština ve škole 21. století – I. Přístupy – témata – zdroje (kritická analýza). Praha : Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2012. ISBN 978-80-7290-616-1. 

HÁJKOVÁ, E. a kol. Čeština ve škole 21. století – II. Úvodní studie. Praha : Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2012. ISBN 978-80-7290-617-8. 

HÁJKOVÁ, E. a kol. Čeština ve škole 21. století – III. Jazykové jevy v dětských prekonceptech. Praha : Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2013. ISBN 978-80-7290-722-9. 

HÁJKOVÁ, E. a kol. Čeština ve škole 21. století – IV. Výzkum edukačních podmínek jazykových jevů. Praha : Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2014. ISBN 978-80-7290-806-6. 

HÖFLEROVÁ, E. Školský dialog a jeho vliv na rozvoj řeči dětí. Ostrava : Pedagogická fakulta Ostravské univerzity, 2003. ISBN 80-7042-297-1. 

KESSELOVÁ, J. Lingvistické štúdie o komunikácii detí. Prešov : Náuka, 2001. ISBN 8089038050. 

KESSELOVÁ, J. Morfológia v komunikácii detí. Prešov : Vydavateľstvo Anna Nagyová, 2003. ISBN 80-967845-5-2. 

LIPTÁKOVÁ, Ľ.; VUŽŇÁKOVÁ, K. Dieťa a slovotvorba. Prešov : Prešovská univerzita 

 

v Prešove, Pedagogická fakulta, 2009. ISBN 80-967845-5-2. 

LIPTÁKOVÁ, Ľ. Kognitívne aspekty vyučovania materinského jazyka v primárnej edukácii. Prešov : Prešovská univerzita v Prešove, Pedagogická fakulta, 2012. ISBN 978-80-555-0643-2. 

LIPTÁKOVÁ, Ľ. a kol. Integrovaná didaktika slovenského jazyka a literatúry pre primárne vzdelávanie. 2., doplnené a prepracované vydanie. Prešov : Prešovská univerzita v Prešove, Pedagogická fakulta, 2015. ISBN 978-80-555-1252-5. 

METELKOVÁ SVOBODOVÁ, R. Formování čtenářské gramotnosti v prostředí školy se zaměřením na žáky mladšího školního věku. Ostrava : OU v Ostravě, 2013. ISBN 978-80-7464-451-1. 

PIAGET, J.; INHELDER, B. Psychologie dítěte. Praha : Portál, 1997. ISBN 80-7178-608-X. 

PRŮCHA, J. Dětská řeč a komunikace. (Poznatky vývojové psycholingvistiky). Praha : Grada Publishing, 2011. ISBN 978-80-247-3603-7. 

SCHWARZOVÁ, M. Úvod od kognitivní lingvistiky. Praha : Dauphin, 2009. ISBN 978-80-72721-559. 

SVOBODOVÁ, J. Jazyková specifika školské komunikace a výuka mateřštiny.Ostrava : Pedagogická fakulta Ostravské univerzity, 2000. ISBN 80-7042-175-4. 

ŠEBESTA, K. Od jazyka ke komunikaci. Praha : Karolinum, 2005. ISBN 80-246-0948-7. 

VYGOTSKIJ, L. S. Myšlení a řeč. Praha : SPN, 1970. 

VYGOTSKIJ, L. S. Psychologie myšlení a řeči. Zost. J. Průcha. Praha : Portál, 2004. ISBN 80-7178-943-7. 

Doporučená odborná 

 

CHOMSKY, N. On Language. Chomsky`s Classic Works Language and Responsibility and Reflections on Language. New York, London : The New Press, 2007. 

ČECHOVÁ, M. Řeč o řeči. Praha : Academia, 2012. ISBN 978-80-200-2069-7. 

FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi. Praha : Portál, 1997. ISBN 80-7178-063-4. 

GAVORA, P. Modely a úrovne gramotnosti. In: Gramotnosť. Vývin a možnosti jej didaktického usmerňovania. Bratislava : Univerzita Komenského, 2003, s. 11 – 25. ISBN 80-223-1869-8. 

KAPALKOVÁ, S. a kol. Hodnotenie komunikačných schopností detí v ranom veku. Bratislava : Slovenská asociácia logopédov, 2010. ISBN 978-80-89113-83-5. 

LARKIN, S. Metacognition in young children. New York : Routledge, Taylor & Francis group, 2010. ISBN 978-0-415-46358-4. 

LIGOŠ, M.: Základy jazykového a literárneho vzdelávania I a II. Ružomberok : Filozofická fakulta Katolíckej univerzity, 2009. ISBN 978-80-8084-429-5. ISBN 978-80-8084-430-1. 

LIPTÁKOVÁ, Ľ., a kol. Stimulačný program a stimulácia kognitívnych funkcií v rámci kurikula v prvom roku školskej dochádzky – slovenský jazyk. In: Kognitívna stimulácia individuálnych edukačných potrieb žiaka zo sociálne znevýhodňujúceho prostredia. Iveta Kovalčíková (ed.), Prešov : Vydavateľstvo Prešovskej univerzity, 2010. ISBN 978-80-555-0197-0. 

LIPTÁKOVÁ, Ľ. O vzťahu a štruktúre implicitných a explicitných jazykových znalostí dieťaťa mladšieho školského veku. In: O dieťati, jazyku, literatúre. Roč. I, 2013, č. 2, s. 15 – 30. 

LIPTÁKOVÁ, Ľ.; CIBÁKOVÁ, D. Edukačný model rozvíjania porozumenia textu v primárnom vzdelávaní. Prešov : PU v Prešove, Pedagogická fakulta, 2013. ISBN 978-80-555-0980-8. 

MARŠÁLOVÁ, L. Psycholingvistická analýza vývinu lexiky. Bratislava : SPN, 1982. 

McLAUGHLIN, S. Introduction to Language Development. 2nd edition. Thomson – Delmar Learning, 2006. ISBN 978-07-693-0265-2. 

OWENS, R. Language Development. An Introducion. 7th edition. New York : Allyn and Bacon, 2008. ISBN 978-02-055-2556-0. 

PALENČÁROVÁ, J.; KESSELOVÁ, J.; KUPCOVÁ, J. Učíme slovenčinu komunikačne a zážitkovo. Bratislava : SPN – Mladé letá, 2003. ISBN 978-80-100-0328-0. 

STERNBERG, R. J. Kognitivní psychologie. Praha : Portál, 2002. ISBN 978-80-7367-638-4. 

SLANČOVÁ, D. (ed.) Štúdie o detskej reči. Acta Facultatis Philosophicae Universitatis Prešoviensis 193/275. Prešov : PU, Filozofická fakulta, 2008. ISBN 978-80-8068-701-4. 

 

 

 

 

Syllabus - Czech
Last update: HOLANOVA/PEDF.CUNI.CZ (08.09.2013)

Vyučující: doc. Ľudmila Liptáková

Způsob zakončení: zkouška

Seminární práce - projekt případové studie

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html