SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Medial Theory and Media Discourse - OD2303121
Title: Teorie médií a mediální diskurz
Guaranteed by: Katedra českého jazyka (41-KCJ)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2020
Semester: both
E-Credits: 0
Hours per week, examination: 0/0, other [HT]
Capacity: winter:unknown / unknown (unknown)
summer:unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course is intended for doctoral students only
priority enrollment if the course is part of the study plan
can be fulfilled in the future
you can enroll for the course in winter and in summer semester
Guarantor: PhDr. Radka Holanová, Ph.D.
Interchangeability : OPDC1C009B
Is interchangeable with: OPDC1C009B
Annotation -
Last update: PhDr. Radka Holanová, Ph.D. (28.01.2021)
Theoretical knowledge in the field of media communication (gained from Czech and Anglo-American literature) and media education as an inseparable counterpart of Czech language teaching and key cross-sectional theme. Language specifics of media discourse interpretation of media texts by a pupil. Framing.
Literature - Czech
Last update: PhDr. Radka Holanová, Ph.D. (28.01.2021)

 

BUCKINGHAM, D. Media Education: literacy, learning and contemporary culture. Cambridge: Polity Press, 2003. ISBN 0-7456- 2830-3. 

ČMEJRKOVÁ, S. Reklama v češtině, čeština v reklamě. Praha: Leda, 2000. ISBN 80-85927-75-6. 

ČMEJRKOVÁ, S.; HOFFMANNOVÁ, J. (eds.) Jazyk, média, politika. Praha: Academia, 2003. ISBN 80-200-1034-3. 

FAIRCLOUGH, N. Media Discourse. London: Arnold, 1995. ISBN 0-340-58889-6. 

FOWLER, R. Language in the News. London: Routledge, 1998. 

HALLIM, D.; MANCINI, P. Média v postmoderním světě. Praha: Portál, 2008. P-D. ISBN 978-80-7367-377-2. 

HARTLEY, J. Understanding News. London: Routledge, 1995. ISBN 0415039339. 

HOLANOVÁ, R. Media discourse and its impact on students´socialization. In Sapere Aude. Hradec Králové: Magnanimitas, 2011. ISBN 9788090487727. 

HOLANOVÁ, R. Intertextualita v reklamě. Praha: Nakladatelství UK-PedF, 2011. ISBN 978-80-7290-513-3. 

HOLMES, D. Communication Theory. London: Sage, 2005. ISBN 0-7619-7070-3. 

HULEJA, J. Přínos teorie rámců pro interpretaci mediálních textů. Didaktické studie 2, 2011, s. 87–94. 

JANOVEC, L. Změna jazykového obrazu přirozeného světa (mediálně modifikovaný obraz světa). Didaktické studie 6, 2014, s. 75-92. 

JIRÁK, J.; WOLÁK, R. (eds.) Mediální gramotnost – nový rozměr vzdělávání. Praha: Radioservis, 2007. ISBN 978-80-86212-58-6. 

JOHNSON, S.; MILANI, T. M. Language ideologies and media discourse. London – NY: Continuum, 2010. Elektronický zdroj. Přístupný registrovaným uživatelům NK ČR. 

JUNKOVÁ, B. Jazyková dynamika současné publicistiky. Praha: ARSCI 2010. ISBN 978-80-7420-007-6. 

KRAUS, J. Jazyk v proměnách komunikačních médií. Praha: Karolinum, 2008. ISBN 978-80-246-1578-3. 

LAKOFF, G. Don't Think of an Elephant! Know Your Values and Frame the Debate. White River Junction : Chelsea Green Publishing, 2004. ISBN 1-931498-71-7. 

POTTER, W. J. Theory of media literacy: a cognitive approach. Thousand Oaks: Sage, 2004. ISBN 0-7619-2952-5. 

 

SCHNEIDEROVÁ, S. Možnosti analýzy mediálního diskurzu v mediální výchově. Didaktické studie 2, 2014, s. 162–180. 

SCHNEIDEROVÁ, S. Analýza diskurzu a mediální text. Praha: Karolinum, 2015. ISBN 978-80-246-2884-4. 

ŠTĚPÁNÍK, S. Analýza diskurzu ve školské praxi na příkladu z Anglie. Český jazyk a literatura 65, 2015, s. 164-173. 

Doporučená odborná litera 

 

 

BEDNAŘÍK, P.; JIRÁK, J; KÖPPLOVÁ, B. Dějiny českých médií: od počátku do současnosti. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3028-8. 

BURTON, G.; JIRÁK, J. Úvod do studia médií. Barrister & Pr.: Brno 2001. ISBN 8085947-67-6. 

ČAPKOVÁ (HOLANOVÁ), R. Kompetence SŠ studentů k vnímání mezitextového navazování v reklamních textech a řeči o ní. Didaktické studie V, 2009, s. 65–78. 

HIRSCHOVÁ, M.; SVOBODOVÁ, J. Komunikační strategie v jednom typu mediálního diskursu. Olomouc: Univerzita Palackého, 2015. ISBN 978-80-244-4457-4. 

HOLANOVÁ, R. Jak reklamní texty ovlivňují vyjadřování středoškolských studentů. Český jazyk a literatura, 2010-2011, roč. 61, č. 3, s. 118–125. 

JANOVEC, L. Media education – full value subject of education or an embarrassing scheme? In Sapere Aude. Evropské a české vzdělávání. Hradec Králové: Magnanimitas, 2011, s. 2–7. ISBN 978-80-904877. 

JANOVEC, L.; HOLANOVÁ, R. Intertextualita ve vyučování českého jazyka. Český jazyk a literatura 65, 2014/2015, s. 75-80. 

JIRÁK, J.; KÖPPLOVÁ, B. Masová média. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-466-3. 

KEPA-FIGURA, D.; NOWAK, P. Jazykový obraz světa a mediální obraz světa. In Saicová Římalová, L. Čítanka textů z kognitivní lingvistiky II. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Filozofická fakulta, 2007, s. 71–85. ISBN 978-80-7308-212-3. 

LAKOFF, G. The political mind: why you can't understand 21st-century American politics with an 18th-century brain. New York: Viking, 2008. ISBN 978-0-670-01927-4. 

LUHMANN, N. The Reality Of The Mass Media. Cambridge: Polity, 2000. ISBN 9788004740760. 

McQUAIL, D. Úvod do teorie masové komunikace. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-200-9. 

McLUHAN, M. Člověk, média a elektronická kultura. Brno: Jota, 2000. ISBN 80-7217-128-3. 

McLUHAN, M. Jak rozumět médiím. Praha: Odeon, 1991. ISBN 80-207-0296-2. 

MEYROWITZ, J. Všude a nikde. Vliv elektronických médií na sociální chování. Praha: Karolinum, 2006. ISBN 80-246-0905-3. 

POLÁKOVÁ, E. Mediálne kompetencie. Úvod do problematiky mediálních kompetencií. Trnava: FMK UCM 2006. ISBN 978-80-89220-65-6. 

POSTER, M. Second Media Age. Cambridge: Polity Press, 1995. ISBN 978-07-4561-395-6. 

POSTMAN, N. Ubavit se k smrti. Praha: Mladá fronta, 1999. ISBN 978-80-204-2206-4. 

POSPÍŠIL, J.; ZÁVODNÁ, L. S. Mediální výchova. Computer Media, 2009. ISBN 978807402022-3. 

PROKOP, D. Boj o média: dějiny nového kritického myšlení o médiích. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 80-246-0618-6. 

RAMONET, I. Tyranie médií. Praha: Mladá fronta, 2003. ISBN 80-204-1037-6. 

REIFOVÁ, I. (ed.) Slovník mediální komunikace. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-926-7. 

STREJČKOVÁ, D. Používané didaktické metody při implementaci mediální výchovy do výuky českého jazyka a literatury. In ŠMEJKALOVÁ, M. (ed.) Nové trendy v didaktice českého jazyka. Praha: UK-PedF, 2012, s. 27–38. ISBN 978-80-7290-603-1. 

VERNER, P. Mediální výchova. Úvaly: Albra, 2007. ISBN 978-80-7361-042-5. 

WATSON, J.; HILL, A. Dictionary of Media & Communication Studies. London: Arnold, 2000. ISBN 978-08-0204-783-0. 

WATSON, J. Media Communication: An Introduction to Theory and Process. New York: Palgrave, 2003. ISBN 978-14-0390-149-1. 

 

 

Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Radka Holanová, Ph.D. (28.01.2021)

Způsob zakončení: zkouška

Seminární práce (odborná esej)

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html