course is intended for doctoral students only priority enrollment if the course is part of the study plan can be fulfilled in the future you can enroll for the course in winter and in summer semester
The aim of the subject is to concentrate the competence gained during pre-graduate studies - subject competence, didactic competence (linguo-didactic and literary-didactic), informatic competence - and elaborate them in qualitatively higher level.
Last update: PhDr. Jana Vlčková, Ph.D. (04.01.2019)
Požadavky na studenta: Zkouška.
Zpracování nelineárního elektronického multimediálního
hypertextu pro výuku českého jazyka. Znalost teoretických a
metodologických východisek.
Cílem předmětu je soustředit kompetence nabyté v magisterském stupni – kompetenci oborovou, kompetenci didaktickou (lingvodidaktickou), kompetenci informatickou – a rozvinout je na kvalitativně vyšší úrovni. Studenti získají schopnost pohlížet na každý text zprostředkovaný informačními technologiemi měřítky zmíněných kompetencí a posoudit tak reálný přínos nelineárních elektronických textů pro výukový proces v českém jazyce. Budou umět jak zhodnotit text dodaný (např. z komerční sféry), tak vytvořit text (multimediální text) vlastní. Budou schopni posuzovat texty (výukové objekty) i z hlediska stylů učení, osvojí si dovednost určit využitelnost těchto textů (výukových objektů) pro znevýhodněné žáky. Okruhy výkladové části:
Vlastnosti výukového (lineárního i nelineárního) textu
Edukační (jazykové, didaktické, komunikační) vlastnosti elektronického textu
(multimediálního hypertextu)
Tvorba elektronického výukového hypertextu
Literature - Czech
Last update: PhDr. Jana Vlčková, Ph.D. (04.01.2019)
Základní odborná literatura:
GAVORA, P. Žiak a text. Bratislava: SPN, 1992. ISBN 80-08-00333-2.
HENDL, J.; SKLENÁK, V. Metody zpracování informací. III – Hypertextové systémy. Praha: VŠE, 1997. ISBN 80-7079-896-3. (Vybrané části.)
HÖFLEROVÁ, E. Text a hypertext v procesu učení. In HÖFLEROVÁ, E.; HRAZDILOVÁ, A. Informační zdroje. Ostrava: PedF OU, 2003, s. 3–69. ISBN 80-7042-274-2.
HÖFLEROVÁ, E. Elektronický učební text [CD-ROM]. Ostrava : Vysoká škola báňská - Technická univerzita, 2011. ISBN 978-80-248-2472-7.
HÖFLEROVÁ, E. Elektronický hypertext. In Studie k moderní mluvnici češtiny. 2, Komunikační situace a styl. Eds. O. Uličný, S. Schneiderová. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013, s. 184–197.
KAPOUNOVÁ, J. Používání informační a komunikační technologie ve výuce. Ostrava: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta, 1999. ISBN 80-7042-145-2.
MAREŠ, J. Styly učení žáků a studentů. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-246-7.
Další doporučená literatura:
BARTŮŇKOVÁ, J.; ZACHOVÁ, A. Od textu k hypertextu. In: Spisovná čeština a jazyková kultura, Praha: FF UK, 1995, s. 202–207. ISBN 80-85899-02-7.
ČIŽINSKÝ, D.; MAREŠ, J. Hypertext, hypermédia – možnosti využití ve škole. Pedagogika 48, 1998, s. 248–256.
HLAVENKA, J. a kol. Výkladový slovník výpočetní techniky a komunikací. Praha: Computer Press, 1997. ISBN 80-7226-023-5.
HÖFLEROVÁ, E. Vlastnosti elektronických textů s věcněsdělnou funkcí. In S. Čmejrková, J. Hoffmannová, J. Klímová. (eds.) Čeština v pohledu synchronním a diachronním. Praha: Karolinum, 2012, s.779–785.
KAPOUN, J. Hypertext od memexu po world wide web. [online] [cit. 2011-03-23]. Dostupné z http://www.anopress.cz.
KAPOUNOVÁ, J.; KOSTOLÁNYOVÁ, K.; NAGYOVÁ, I. Multimédia v práci učitele. Ostrava: Ostravská univerzita, 2004. ISBN 80-7042-366-8.
SULOVSKÁ, J. Počítač ve službách češtináře. In: Tradiční a netradiční metody a formy práce ve výuce českého jazyka na základní škole, s. 106–112.
MIALL, D. S. Reading and Writing Hypertext. [online] [cit. 2011-03-23]. Dostupné z http://www.ualberta.ca/~dmiall/hypread.htm
ŠMAHEL, D. Psychologie a internet. Praha: Triton, 2003. ISBN 80-7254-360-1.
ZOUNEK, J.; KŘÍŽ, R. Internet pro pedagogy. Praha: Grada, 2001. ISBN 80-247-0044-1.
Syllabus - Czech
Last update: HOLANOVA/PEDF.CUNI.CZ (08.09.2013)
Vyučující: doc. Eva Höflerová
Způsob zakončení: zkouška
Seminární práce - teoretický model výukového nelineárního elektronického/multimediálního textu a jeho realizace