SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Psychological Approaches in Czech Language Didactics - OD2303119
Title: Psychodidaktické přístupy v didaktice českého jazyka
Guaranteed by: Katedra českého jazyka (41-KCJ)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2020
Semester: both
E-Credits: 0
Hours per week, examination: 0/0, other [HT]
Capacity: winter:unknown / unknown (unknown)
summer:unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course is intended for doctoral students only
priority enrollment if the course is part of the study plan
can be fulfilled in the future
you can enroll for the course in winter and in summer semester
Guarantor: doc. PhDr. Eva Hájková, CSc.
Interchangeability : OPDC1C006B
Is interchangeable with: OPDC1C006B
Annotation -
Last update: doc. PhDr. Eva Hájková, CSc. (07.10.2017)
History and development of the discipline including Czechoslovac tradition, its psychological and psycholinguistic base; constructivistic theories of learning, schemes and concepts, current research Czech and foreign. Cognitive linguistics and Czech language didactics.
Literature - Czech
Last update: doc. PhDr. Eva Hájková, CSc. (26.01.2024)

 

HÁJKOVÁ, Eva et al. Čeština ve škole 21. století – III. Jazykové jevy v dětských prekonceptech. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2013, ISBN 978-80-7290-722-9. 

HÁJKOVÁ, Eva et al. Čeština ve škole 21. století – IV. Výzkum edukačních podmínek jazykových jevů. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2014, 308s., ISBN 978-80-7290-806-6. 

ČÁP, J.; MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha : Portál 2001. ISBN 978-80-7367-273-7. 

FOSNOT, C. T. (ed.) Constructivism: Theory, perspectives, and praktice. New York: Teachers College Press. 2. vydání, 2005. ISBN-0-8077-3488-8. ISBN 9780807745700. 

HELD, L., PUPALA, B. Psychogenéza žiakovho poznavania vo vyučovaní. Bratislava : UK, 1995. 

HOLUBÁŘ, ZD.; HÁJKOVÁ, E. K psychodidaktice školních předmětů. Pedagogika XLIII, č. 4, 1993, s. 433–438. 

LIPTÁKOVÁ, Ľ.; KLIMOVIČ, M. Výzvy kognitívnej edukácie pre vyučovanie materinského jazyka v primárnej škole. In: Slovo o slove 15. Prešov, 2009, s. 187–198. ISBN 9788080689728. 

LIPTÁKOVÁ, Ľ. Poznámky k jazykovej a metajazykovej interpretácii skutočnosti dieťaťom mladšieho školského veku. In ŠKODA, J.; DOULÍK, P. a kol.: Prekoncepce a miskoncepce v oborových didaktikách. Ústí nad Labem: UJEP, 2010, s. 166–185. ISBN 978-80-7414-290-1. 

PACOVSKÁ J. Didaktika českého jazyka pohledem kognitivní lingvistiky. Didaktické studie, 2011, roč. 3, č. 2, s. 61–71. 

PELECH, J.; PIEPER, G. The Comprehensive Handbook of Constructivist Teaching : From Theory to Practice. Charlotte : Information Age Publishing, 2010. 

PROUZOVÁ, R. Funkce přirozeného jazyka v procesu vzdělávání. Praha : Via Lucis, 2010. 

SMOLÍK, F. Teoretické přístupy k osvojování gramatiky. Hradec Králové : Gaudeamus, 2007. ISBN 978-80-7041-082-0. 

REICH, K. Konstruktivistische Didaktik: Lehr- und Studienbuch mit Methodenpool. Weinheim : Beltz Verlag, 2008. ISBN 978-3-830-91274-3. 

RYBÁR, J. a kol. (eds.) Jazyk a kognícia. Bratislava : Kalligram, 2005. ISBN 80-7149-716-9. 

ŠKODA, J. Psychodidaktika : metody efektivního a smysluplného učení a vyučování. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3341-8. 

ŠTECH, S. Psychodidaktika jako obrat k tématu účinného vyučování. Komentář na okraj Kansanenovy úvahy…. Pedagogika 55, 2004. 

ŠTĚPÁNÍK, S.; CHVÁL, M. Konstruktivismus jako cesta ke zlepšování výsledků vzdělávání v českém jazyce? Studia paedagogica 21 (v tisku). 

ZOUHAROVÁ, M. Kognitivní konstruktivismus ve vyučování českého jazyka. In Studia Slovaca. Banská Bystrica : PdF UMB, 2006, s. 165–174. 

 

Doporučená odborná literatura:

 

Constructivism and its Application in Integrated Concept of Science Education. [online] [cit. 2011-01-23]. Dostupné z http://www.science.upol.cz/ 

DOĞRU, M., KALENDER, S. Applying the Subject “Cell” Through Constructivist Approach during Science Lessons and the Teacher’s View, Journal of Environmental & Science Education 2007, 2 (1), s. 3–13. 

GRAY, A. Constructivist Teaching and Learning. A summary of a Master's thesis. Elektronický zdroj. [online] [cit. 2011-11-23]. Dost. z http://www.ssta.sk.ca/research/instruction/97-07.htm 

JIRÁNEK, F., HOLUBÁŘ, Z., LOMOVÁ, B. Otázky psychologie učení. Chápání pořádacích a syntaktických vztahů u dětí. Praha : SPN, 1966. 

KIRSCHNER, P. A. a kol. Why Minimal Guidance During Instruction Does Not Work: In Educational Psychologist 41, s. 75–86. Elektronický zdroj. [online] [cit. 2011-11-23]. Dostupné z http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1207/s15326985ep4102_1 

KOSÍKOVÁ, V. Psychologie ve vzdělávání a její psychodidaktické aspekty. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-2433-1. 

LUST, B. Child language: acquisition and growth. Cambridge : Cambridge University Press, 2006. ISBN 0-521-44922-7. 

MÁLKOVÁ, G. Umění zprostředkovaného učení : teoretická východiska a výzkum instrumentálního obohacování R. Feuersteina. Praha : Togga, 2008. ISBN 978-80-87258-02-6. 

PACOVSKÁ J. K hlubinám študákovy duše. Didaktika mateřského jazyka v transdisciplinárním kontextu. Praha : Karolinum, 2011. 

PIAGET, J. The language and thought of the child. London : Routledge, 2002. ISBN 0415267501. 

PRŮCHA, J. Dětská řeč a komunikace. Poznatky vývojové psycholingvistiky. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3603-7. 

Psycholinguistik : ein internationales Handbuch (Psycholinguistics : an international Handbook). Berlin : de Gruyter, 2003. ISBN 3-11-011424-0. Elektronický zdroj. 

VYGOTSKIJ, L. S. Psychologie myšlení a řeči. Výběr, úvodní slovo a komentář J. Průcha. Praha : Portál. 2004. ISBN 80-7178-943-7. 

ZOUHAROVÁ, M. Pojmové mapy ve vyučování syntaxe. In Tradiční a netradiční metody a formy práce ve výuce českého jazyka na základní škole. Olomouc : UP, 2006, s. 186-189. 

ZOUHAROVÁ, M. Aplikace kognitivního konstruktivismu v pojmovém vyučování. Pedagogická orientace 2006, č. 2, s. 24-33. 

Journal of psycholinguistic research [elektronický zdroj]. New York, N.Y.: Kluwer Academic/Plenum Publishers. Přístupný registrovaným uživatelům NK ČR 

Syllabus - Czech
Last update: doc. PhDr. Eva Hájková, CSc. (26.01.2024)

Způsob zakončení: zkouška

Seminární práce - rešerše zahraniční literatury k tématu

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html