SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Communicative Skills and Their Development - OD2303118
Title: Komunikační dovednosti a jejich rozvoj
Guaranteed by: Katedra českého jazyka (41-KCJ)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2020
Semester: both
E-Credits: 0
Hours per week, examination: 0/0, other [HT]
Capacity: winter:unknown / unknown (unknown)
summer:unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course is intended for doctoral students only
priority enrollment if the course is part of the study plan
can be fulfilled in the future
you can enroll for the course in winter and in summer semester
Guarantor: doc. PhDr. Eva Hájková, CSc.
Interchangeability : OPDC1C005B
Is interchangeable with: OPDC1C005B
Annotation -
Last update: doc. PhDr. Eva Hájková, CSc. (07.10.2017)
Deeper analysis of communicative skills as manifesation of communicative competence of the individual in connection to other competence, esp. language competence, resp. sociolinguistic and pragmatic. Development of terminology. Ways of reaching communicative success and possibilities of their education.
Literature - Czech
Last update: doc. PhDr. Eva Hájková, CSc. (26.01.2024)

Základní odborná literatura:

 

BÍNA, D. Pragmatistická perspektiva komunikační kompetence. České Budějovice : Vlastimil Johanus, 2008. ISBN 978-80-904247-1-5. 

GAVORA, P. Učitel a žáci v komunikaci. Brno : Paido, 2005. ISBN 80-7315-104-9. 

HÁJKOVÁ, E. Komunikační činnosti a jejich cíle (z hlediska vyučování mateřskému jazyku na 1. stupni základních škol). Praha : UK v Praze, PedF, 2008. ISBN 978-80-7290-364-1. 

HÖFLEROVÁ, E. Jazykové prostředky žákovských komunikátů. In Sociolingvistické a psycholingvistické aspekty jazykovej komunikácie. Banská Bystrica : UMB, 1996. 

HÖFLEROVÁ, E. Školský diskurz v češtině a možnosti jeho zkoumání. In Západoslovanské jazyky v 21. století. Ostrava : OU, 2005. ISBN 80-7368-158-7. 

HYMES, D. H. On Communicative Competence. Výtah In Pride, J. B.; Holmes, J. (eds.), Sociolinguistics. Baltimore: Penguin Books, 1972, s. 269–293. 

JAKLOVÁ, A. Interdisciplinární výzkum řečové činnosti mládeže. České Budějovice : Pedagogická fakulta, 1986. 

KESSELOVÁ, J. Detská reč a komunikačné vyučovanie materinského jazyka na 1. stupni ZŠ. In: Ondrejovič, S. (ed.) Sociolinguistica Slovaca 3. Bratislava : Veda, 1997, s. 268–274. ISBN 80-224-0514-1. 

KESSELLOVÁ, J. Lingvistické štúdie o komunikácii detí. Prešov : Náuka, 2001. ISBN 80-89038-05-0. 

LIPTÁKOVÁ, Ľ. Metódy diagnostikovania komunikačnej kompetencie žiaka. In Marešová, H.; Macoun, T. (eds.) Tradiční a netradiční metody a formy práce ve výuce českého jazyka na základní škole. Olomouc : UP, PedF, 2009, s. 228–235. ISBN 978-80-244-2240-4. 

PALENČÁROVÁ, J.; KESSELOVÁ, J.; KUPCOVÁ, J. Učíme slovenčinu komunikačne a zážitkovo. Bratislava : SPN, 2003. ISBN 978-80-100-0328-0. 

SVOBODOVÁ, J. Jazyková specifika školské komunikace a výuka mateřštiny. Ostrava : Ostravská univerzita Ostrava, 2000. ISBN 8070421754. 

RICKHEIT, G.; STROHNER, H. Handbook of communication competence. Berlín : Mouton de Gruyter, 2008. ISBN 978-3-11-018829-5. 

ZÍTKOVÁ, J. (ed.) Komunikace a její místo v rámcovém vzdělávacím programu pro předškolní a základní vzdělávání. Brno : MU, 2008. ISBN 978-80-210-4533-0 

 

Doporučená odborná literatura:

 

BELZ, H., SIEGRIST, M. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení: východiska, metody, cvičení a hry. Praha : Portál, 2001. ISBN: 80-7178-479-6. 

GAVORA, P. a kol. Pedagogická komunikácia v základnej škole. Bratislava : SPN, 1988. 

GAVORA, P. Gramotnosť: vývin modelov, reflexia praxe a výskumu. Pedagogika 52, 2002, č. 2, s. 177–181. 

KOŘENSKÝ, J. Komunikace a čeština. Jinočany: H+H, 1992. ISBN 80-85467-92-5. 

LEUNG, C. Convival Communication: recontextualizing communicative competence. International Journal of Applied Linguistics 15, 2005, s. 119–143. Elektronický zdroj. Přístupný registrovaným uživatelům knihoven Univerzity Karlovy v Praze. 

MLČOCH, M. (ed.) Příprava a realizace výukových materiálů pro podporu komunikační výchovy RVP ZV ve výuce českého jazyka a literatury na základních školách a víceletých gymnáziích. Olomouc : Univerzita Palackého, 2011. ISBN 978-80-244-2741-6. 

Multidisciplinární komunikace – Problém a princip všeobecného vzdělávání. Praha : PedF UK, 2005. ISBN 80-7290-199-0. 

PROUZOVÁ, R. Řízené vyprávění dětí. In: Pražská skupina školní etnografie: 5. třída. Výzkumná zpráva. Praha : UK, 2000. 

PRŮCHA, J. Dětská řeč a komunikace. Poznatky vývojové psycholingvistiky. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3603-7. 

SLANČOVÁ, D. (ed.) Štúdie o detskej reči. Prešov : PU, 2008. ISBN 978-80-8068-701-4. 

STRAKOVÁ, J. a kol. Vědomosti a dovednosti pro život: čtenářská, matematická a přírodovědná gramotnost patnáctiletých žáků v zemích OECD. Praha : UIV, 2002. ISBN 80-211-0411-2. 

TRAPPES-LOMAX, H.; FERGUSON. G. Language in language teacher education. Philadelphia : J. Benjamins Pub. Co., 2002. ISBN 978-90-272-9624-5. Elektronický zdroj. Přístupný registrovaným uživatelům Národní knihovny ČR v Praze. 

VIKTOROVÁ, I. Od sedmi do jedenácti : jak děti mladšího školního věku píší literaturu. Praha : Karolinum, 2009. ISBN 978-80-246-1630-8. 

VYBÍRAL, Z. Psychologie komunikace. Praha : Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-387-1. 

VYSKOČILOVÁ, E. Utváření komunikativních dovedností učitele. Praha : SPN, 1991. 

WATZLAWICK, P. Pragmatika lidské komunikace : interakční vzorce, patologie a paradoxy. Brno : Newton Books, 2011. ISBN 978-80-87325-00-1. 

 

 

Syllabus - Czech
Last update: doc. PhDr. Eva Hájková, CSc. (26.01.2024)

Způsob zakončení: Zkouška
Seminární práce - návrh teoreticky zdůvodněného evaluačního nástroje pro ověření kvality komunikační kompetence žáka.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html