SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Czech Language Didactics - OD2303115
Title: Didaktika českého jazyka
Guaranteed by: Katedra českého jazyka (41-KCJ)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2018
Semester: both
E-Credits: 0
Hours per week, examination: 0/0, other [HT]
Capacity: winter:unknown / unknown (unknown)
summer:unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course is intended for doctoral students only
priority enrollment if the course is part of the study plan
can be fulfilled in the future
you can enroll for the course in winter and in summer semester
Guarantor: prof. PhDr. Martina Šmejkalová, Ph.D.
Annotation -
Last update: HOLANOVA/PEDF.CUNI.CZ (16.10.2013)
Obligatory subject, which provides deep orientation in Czech and foreign scientific literature and thorough knowledge of present state and development theories of the field.
Literature - Czech
Last update: prof. PhDr. Martina Šmejkalová, Ph.D. (04.11.2020)

Základní díla oboru z pregraduálního studia se neuvádějí.

 

DENHAM, K.; LOBECK, A. Linguistics at School : Language Awareness in Primary and Secondary Education. Cambridge : Cambridge University Press, 2010. ISBN 052-1887-011. 

DVOŘÁK, D. Řazení učiva v soudobých teoriích kurikula. Pedagogika 59, 2009, s. 136–152. 

 

GAVORA, P.; ZÁPOTOČNÁ, O. Gramotnosť: vývin a možnosti jej didaktického usmerňovania. Bratislava : Vydavateľstvo UK, 2003. ISBN 80-223-1869-8. 

HÁJKOVÁ, E., a kol. Children's preconceptions within the educational framework of Czech language, research conclusions. PedF UK, Praha 2015. ISBN 978-80-7290-847-9. 

HALLIDAY, M. A. K.; WEBSTER, J. S. (ed.) Language and Education. London : Continuum International Publishing, 2007. 978-0-8264-5875-9. 

HÖFLEROVÁ, E. Školský dialog a jeho vliv na rozvoj řeči dětí. Ostrava : Pedagogická fakulta Ostravské univerzity, 2003. ISBN 80-7042-297-1. 

JANÍK, T. Oborové a předmětové didaktiky. In Průcha, J. (ed.) Pedagogická encyklopedie. Praha : Portál, 2009, s. 656–661. ISBN 978-80-7367-546-2. 

JANÍK, T. Didaktické znalosti obsahu a jejich význam pro oborové didaktiky, tvorbu kurikula a učitelské vzdělávání. Brno : Paido, 2009. ISBN 978-80-7315-186-7. 

JANÍK, T.; SLAVÍK, J. Obsah, subjekt a intersubjektivita v oborových didaktikách. Pedagogika 59, 2009, s. 116–135. 

JANOUŠKOVÁ, E. Vztah úrovně didaktické vybavenosti a míry obtížnosti textu současných učebnic. Pedagogická orientace 19, 2009, s. 56–72. 

JANOVEC, L. Univerzálnost a specifičnost v jazyce jako východisko obsahové stránky moderního vyučování. In HÁJKOVÁ, E., a kol. Čeština ve škole 21. století - II. Úvodní studie. Praha : PedF UK, s. 27-41. ISBN 978-80-7290-617-8. 

JELEMENSKÁ, P.; KATTMANN, U.; SANDER, E. Model didaktickej rekonštrukcie: Impulz pre výskum v odborových didaktikách. Pedagogika 53, 2003, s. 190–201. 

KOTÁSEK, J. Domácí a zahraniční pokusy o obecné vymezení předmětu a metodologie oborových didaktik. Pedagogická orientace 21, 2011, s. 226–239. 

SIMON, B. Teacher Cognition in Grammar Teaching. Language Awareness 12, 2003, s. 96–108. Elektronický zdroj. Přístupný registrovaným uživatelům knihoven UK v Praze. 

SLAVÍK, J.; CHRZ, V.; ŠTECH, S., a kol. Tvorba jako způsob poznávání. Praha : Karolinum, 2013. 

SCHNEUWLY, B. Subject Didactics. In B. Hudson; M. A. Meyer (eds.), Beyond Fragmentation: Didactics, Learning and Teaching in Europe. Germany : Barbara Budrich, 2011, s. 275–286. 

SLAVÍK, J.; JANÍK, T. Významová struktura faktu v oborových didaktikách. Pedagogika 55, 2005, s. 336–354. 

SPOLSKY, B.; HULT, M. F. The handbook of educational linguistics. Malden : Blackwell Publishing, 2008. ISBN 978-1-4051-5410-9. 

SVOBODOVÁ, J. Jazyková specifika školské komunikace a výuka mateřštiny. Ostrava : Ostravská univerzita v Ostravě, 2000. ISBN 8070421754. 

ŠEĎOVÁ, K., a kol. Komunikace ve školní třídě. Praha : Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0085-7. 

ŠEBESTA, K. Jazyková a komunikační kompetence české mládeže. In Průcha, J. (ed.) Pedagogická encyklopedie. Praha : Portál, 2009, s. 348–354. ISBN 978-80-7367-546-2. 

ŠEBESTA, K., a kol. Podoba a využití korpusu jinojazyčných a romských mluvčích češtiny: CZESL a ROMi. In: F. Čermák (ed.): Korpusová lingvistika. Praha : NLN 2011, s. 93–104. 

ŠEBESTA, K. Základní výzkum v didaktice jazyka? Studie z aplikované lingvistiky 5, 2014, 169–175. 

ŠKODA, J.; DOULÍK P. Psychodidaktika. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3341-8. 

ŠMEJKALOVÁ, M. Didaktika českého jazyka. In I. STUCHLÍKOVÁ, et al., Oborové didaktiky: vývoj, stav, perspektivy. Brno: Masarykova univerzita, 2015, s. 17–40. 

ŠMEJKALOVÁ, M.; SLAVÍK, J. K pojetí didaktiky českého jazyka jako vědecké disciplíny [v rec.]. 

TRAPPES-LOMAX, H.; FERGUSON. G. Language in language teacher education. Philadelphia : J. Benjamins, 2002. ISBN 978-90-272-9624-5. El. zdroj. Přístupný reg. uživatelům NK ČR. 

 

Doporučená literatura:

 

BEDŘICHOVÁ, Z. Jazyk jako stigma?: analýza chybovosti textů romských žáků 9. ročníku základních škol praktických. Praha : Filozofická fakulta Univerzity Karlovy, 2013. ISBN 978-80-7308-486-8. 

BENEŠ, Z. Co je a co není oborová didaktika. Teze a podněty k diskusi. Elektronický zdroj. [online] [cit. 2011-11-23]. Dostupné z http:// www.akreditacnikomise.cz/cs/oborove-didaktiky.html 

EATON, S. E. Global Trends in Language Learning in the 21st Century. Calgary : Onate Press. ISBN 978-0-9733594-6-6. Free e-book [online] [cit. 2011-11-23]. Dostupné z http://www.eatonintl.com. 

European Educational Research Journal 6/2, 2007: Didactics: learning and teaching in Europe. [online] [cit. 2011-11-23]. Dostupné z http://www.wwwords.co.uk/eerj/ 

HÁJKOVÁ, E., a kol. Čeština ve škole 21. století - I.: přístupy - témata - zdroje: (kritická analýza). Praha: Univerzita Karlova, PedF, 2012. 274 s. ISBN 978-80-7290-616-1. 

HÁJKOVÁ, E. Vytváření morfologické kompetence žáků na ZŠ. Didaktické studie 4, 2012, s. 35–39. 

HÁJKOVÁ, E., a kol. Čeština ve škole 21. století - III.: jazykové jevy v dětských prekonceptech. Praha: Univerzita Karlova v Praze, PedF, 2013. 150 s. ISBN 978-80-7290-722-9. 

HÁJKOVÁ, E., a kol. Čeština ve škole 21. století - IV.: výzkum edukačních podmínek jazykových jevů. Praha: Univerzita Karlova v Praze, PedF, 2014. 306 s. ISBN 978-80-7290-806-6. 

JANÍK, T., a kol Cíle a obsahy školního vzdělávání a metodologie jejich utváření. Brno: Paido, 2009. ISBN 978-80-7315-194-2. 

JANÍK, T., a kol. Proměny kurikula současné české školy. Orbis scholae 4, 2010, s. 9–35. 

JANÍK, T.; STUCHLÍKOVÁ, I. Oborové didaktiky na vzestupu: přehled aktuálních vývojových tendencí. Scientia in educatione 1(1), 2010, s. 5–32. 

JANÍK, T., a kol. Kurikulární reforma na gymnáziích: výsledky dotazníkového šetření. Výzkumná zpráva. Praha : VÚP, 2010; Kurikulární reforma na gymnáziích: případové studie tvorby kurikula. Výzkumná zpráva. Praha : VÚP, 2011. 

JANOVEC, L. Jazykové univerzálie a gramatická kategorie čísla v jazykové a komunikační výchově. Didaktické studie 4, 2012, s. 27–35. 

KOŘENSKÝ, J.; HOFFMANNOVÁ, J.; MÜLLEROVÁ, O. Analýza komunikačního procesu a textu. Olomouc : Univerzita Palackého v Olomouci, 2013. ISBN 978-80-244-4032-3. 

LIPTÁKOVÁ, Ľ., a kol. Integrovaná didaktika slovenského jazyka a literatúry pre primárne vzdelávanie. Prešov: Prešovská univerzita v Prešove, 2011. ISBN 978-80-555-0462-9. 

MAŇÁK, J.; KNECHT, P. (eds.) Hodnocení učebnic. Brno : Paido, 2007. ISBN 978-80-7315148-5. 

McLEARY, B. Grammar Making a Comeback in Composition Teaching. Composition Chronicle: Newsletter for Writing Teachers 8, 1995, s. 1–4. Elektronický zdroj. [online] [cit. 2011-03-23]. Dostupné z http://www.eric.ed.gov/ 

PALENČÁROVÁ, J.; KESSELOVÁ, J.; KUPCOVÁ, J. Učíme slovenčinu komunikačne a zážitkovo. Bratislava : Slovenské pedagogické nakladateľstvo, 2003. ISBN 80-10-00328-X. 

REICH, K. Konstruktivistische Didaktik. Weinheim : Beltz Verlag, 2008. ISBN 978-3-830-91274-3. 

SOJKA, P. Spisovnost v mluvených projevech na 2. stupni základních škol. Český jazyk a literatura 65, 2015, s. 120–125. 

SVOBODOVÁ, J., a kol. Fenomén spisovnosti v současné české jazykové situaci. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2011. ISBN 978-80-7464-019-3. 

ŠTĚPÁNÍK, S. Příklad výzkumu žákovských představ v české syntaxi. Pedagogická orientace 24, 2014, s. 111–127. 

ZIMOVÁ, L. O potřebnosti větného rozboru. Český jazyk a literatura 62, 2011–2012 , s. 241–244. 

ZIMOVÁ, L. Ještě jednou k výuce skladbě. Český jazyk a literatura, v tisku

Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Jana Vlčková, Ph.D. (04.01.2019)

Zakončení: zkouška - vědecká rozprava

 

 

Teorie oboru: didaktika českého jazyka jako vědecká disciplína, její vědecký status, její jazyk, terminologie, metodologie a povaha výzkumu (komplementárně k předmětu Metodologický kurz), vývoj, vnitřní diferenciace, vztah k jiným vědním oblastem, otázky interdisciplinarity a transdisciplinarity, sociokulturní a typologická specifika didaktiky českého jazyka 

(2) Cíle vyučování českému jazyku: znalosti, dovednosti, kompetence 

(3) Intencionální učení v předmětu český jazyk jakožto specificky obsažný proces: utváření oborového myšlení, oborový bohemistický obsah, jeho didaktická transformace, otázky oborově-didaktického faktu v jazykové výchově, procesy jeho osvojování 

(4) Způsoby a prostředky rozvíjení jazykové gramotnosti a jazykové kompetence žáka: vyučovací metody, organizační formy; procesy tvorby, komunikování a řešení učebních úloh jako jazykových aktivit, jejichž smyslem je učit (se) poznávat bohemistický oborový obsah 

(5) Školská jazyková komunikace: všestranné aspekty komunikačních situací provázejících školní vzdělávání; teorie jazykové kultury a spisovnost ve vyučování češtině; akviziční korpusy 

(6) Teorie a hodnocení učebnic: problematika současných učebnic českého jazyka, lingvistická charakteristika učebního textu, didaktická akceptabilita a informativnost, hodnocení, komparace s učebnicemi jiných národních jazyků (např. učebnice L1 v zemích V4, v Německu a v USA) 

(7) Charakteristika vzdělávacího oboru: centrální a koncentrační postavení školního předmětu, jeho komplexnost a naukově/instrumentální charakter, vztah jazykové a literární složky předmětu, klíčová úloha v procesu ontogenetického vývoje a socializace jedince; teritoriální i obsahový konfrontační pohled na výuku mateřského jazyka, kognitivní a komunikační zřetel ve vyučování, základy historického vývoje 

(8) Domácí a zahraniční výzkumy edukace mateřského jazyka; psychodidaktické a ontodidaktické přístupy, kurikulární výzkumy, výzkumy orientované na učitele a učitelovo pojetí a vedení výuky 

(9) Pedagogická lingvistika: pojetí, vývoj, hlavní badatelská témata 

(10) Lingvistika a didaktika jazyka: rozšíření znalostí z pregraduálního studia o prohloubený didaktický pohled – teorie komunikace; psycholingvistika, sociolingvistika, kognitivní a korpusová lingvistika, etnolingvistika, antropolingvistika, biolingvistika, lingvistika diskurzu aj. (komplementárně k povinnému předmětu Aktuální otázky obecné a bohemistické lingvistiky, resp. k vybranému povinně volitelnému předmětu) 

 

-         transfer oborových informací, procesy jejich osvojování, tzv. didaktická transformace

-         všestranné aspekty komunikačních situací provázejících školní vzdělávání

-         způsoby a prostředky rozvíjení jazykové gramotnosti a komunikační kompetence žáka

Ø      teorie učebnic (lingvistická charakteristika učebního textu jako odborného komunikátu sui generis, didaktická akceptabilita a informativnost, hodnocení)

Ø      charakteristika vzdělávacího oboru Český jazyk, plánování a organizace vzdělávání v českém jazyce, tzv. kurikulární hnutí, současná kurikulární politika, teritoriální i obsahový konfrontační pohled na výuku mateřského jazyka

Ø      domácí i zahraniční výzkumy osvojování mateřského jazyka a jeho edukace

Ø      sociokulturní a typologická specifika didaktiky českého jazyka

Ø      tzv. pedagogická lingvistika, hlavní badatelská témata

specifika vysokoškolské didaktiky českého jazyka

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html