SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Time orientation: Pupil´s coping with the future - OD0513011
Title: Časová orientace člověka: vztah žáků k budoucnosti
Guaranteed by: Katedra psychologie (41-KPSY)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2008
Semester: both
E-Credits: 0
Hours per week, examination: 0/0, other [HT]
Capacity: winter:unknown / unknown (unknown)
summer:unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course is intended for doctoral students only
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
can be fulfilled in the future
you can enroll for the course in winter and in summer semester
Guarantor: doc. PhDr. Isabella Pavelková, CSc.
Annotation -
Last update: doc. PhDr. Isabella Pavelková, CSc. (21.05.2019)
The course theme will be the topic of time perspective and pupils' relation towards future. Pupil's motivation in time context and diagnostic possibilities in the area of individual's time orientation will be analysed.
Literature - Czech
Last update: doc. PhDr. Isabella Pavelková, CSc. (24.09.2018)

Literatura:

Helus, Z.: Dítě v osobnostním pojetí. (Obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele a rodiče). Praha, Portál 2004.

Nuttin, J. R.: Motivation et Perspectives d!Avenier. Louvain, Presses Universitaires de Lovain 1980.

Pavelková, I.: Motivace žáků k učení. (Perspektivní orientace žáků a časový faktor v žákovské motivaci). Praha, PedF UK 2002.

Pavelková, I.: Perspektivní orientace jako činitel rozvoje osobnosti. Praha, Academia 1990.

Pavelková, I. Purková, V., Menšíková, V.: : Časová perspektiva jako významný regulativ v lidském životě a žákovské motivaci. In Pedagogická orientace. 2008

Urbanová, D.: Časová perspektiva a nuda.Praha, Univerzita Karlova, fakulta pedagogická (2016) - bakalářská práce

Vitošková,V.: Vztah mezi časovou perspektivou a výkonovou motivací. Praha, Univerzita Karlova, fakulta pedagogická (2014) -dizertační práce.

Zimbardo, P.: The Zimbardo Time Perspective Inventory (ZTPI). (1996) Psychometric and Scoring Key., Stenford Preselection.

Další literatura bude upřesněna podle výzkumného zaměření jednotlivých posluchačů kurzu. 

 

 

 

Requirements to the exam - Czech
Last update: doc. PhDr. Isabella Pavelková, CSc. (24.09.2018)

Ke splnění kurzu je potřeba prostudovat základní literaturu a alespoň 3 zahraniční články k problematice časové perspektivy, které mají souvislost s výzkumnou prací studenta. Na základě této literatury a konzultací s vyučujícím student sepíše pojednání k dané problematice a v rozpravě s vyučujícím si ho obhájí.

Syllabus - Czech
Last update: doc. PhDr. Isabella Pavelková, CSc. (24.09.2018)

Obsah kurzu:

  • Čas ve vztahu k chování a jeho regulativní funkce v lidském životě.
  • Časová perspektiva (teoretické vymezení).
  • Orientace na budoucnost.
  • Diagnostika časové perspektivy (strategie a přehled metod).
  • Koncepce perspektivní orientace (východiska a seberozvojový kontext perspektivní orientace, vztah k budoucnosti jako faktor lidské motivace, alternativnost v orientaci jedince na budoucnost).
  • Perspektivní orientace a škola (persp. orientace a školní výkon, persp. orientace jako činitel žákovské motivace k učení, instrumentalita učení z hlediska budoucích cílů, perspektivní orientace a profesionální sebeurčení - profesionální volba).
  • Vývoj časové perspektivy u člověka.

Posluchači kurzu budou seznámení s těmito diagnostickými metodami: MIM (Nuttin), Zimbardův inventář časové perspektivy (ZTPI),škála orientace na budoucnost – FTO (Gjesme), metoda "Nejdůležitější události“ (Walace), metoda slohu (Pavelková), metoda "Kým budete" (Kastemboum), dotazník perspektivní orientace - PO-5 (Pavelková), dotazník důležitosti motivačních cílů a instrumentality studia pro tyto cíle (DeVolder).

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html