SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Possibilities of Working with Gifted Pupils and Pupils with Deeper Interest in Biology - OD0102136
Title: Možnosti práce s nadanými žáky a žáky s hlubším zájmem o biologii
Guaranteed by: Katedra biologie a environmentálních studií (41-KBES)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2017
Semester: both
E-Credits: 2
Hours per week, examination: 0/0, other [HT]
Capacity: winter:unknown / unknown (20)
summer:unknown / unknown (20)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: you can enroll for the course in winter and in summer semester
Guarantor: RNDr. Lenka Pavlasová, Ph.D.
Annotation -
Last update: RNDr. Lenka Pavlasová, Ph.D. (25.10.2018)
The aim of the course is to: (1) familiarize with the ways of recognizing the gifted pupil, (2) with the possibilities of engaging pupils in the field of biology (research games, science competitions and projects) in our country and abroad, and (3) developing a concept of educational activities to gifted pupils and pupils with a deeper interest in biology, and to design a way to provide feedback to pupils.
Literature - Czech
Last update: doc. RNDr. Vasilis Teodoridis, Ph.D. (05.09.2017)

JURÁŠKOVÁ, J. Základy pedagogiky nadaných. Praha: IPPP, 2006.

HŘÍBKOVÁ, L. Nadání a nadaní. Praha: GRADA, 2008. 

DOČKAL, V. Zaměřeno na talenty, aneb nadání má každý. Praha: Nakladatelství LN, 2005. 

FOŘTÍKOVÁ, J. Talent a nadání - jejich rozvoj ve volném čase. 2. revidované vydání. Praha: NIDM MŠMT, 2009. 

FOŘTÍK, V., FOŘTÍKOVÁ, J. Nadané dítě a rozvoj jeho schopností. Praha: Portál, 2007.

CAMPBELL, J. R. Jak rozvíjet nadání vašich dětí. Praha: Portál, 2001.

FOŘTÍKOVÁ, J.(Ed.), RENZULLI, J., REISOVÁ, S., MONTGOMERY, D., JURÁŠKOVÁ, J. Úspěšná výuka mimořádně nadaných dětí. Praha: TRITON, 2008.

EURYDICE: Specifická vzdělávací opatření na podporu všech forem nadání žáků v Evropě, Pracovní dokument, červen 2006

Webové stránky: Středoškolská odborná činnost – SOČ (http://www.soc.cz/), Biologická olympiáda (http://www.biologickaolympiada.cz/), Ekologická olympiáda (http://www.ekolympiada.cz/), Botanická soutěž

(http://www.ddmpraha.cz/index.php?kod=&id_pobocka=270&id=2127),

Přírodovědný klokan (http://www.kag.upol.cz/prirodovednyklokan/), Zlatý list

(http://www.zlatylist.cz/) a další.

Internetové „badatelské“ hry a soutěže: Heureka! aneb podpora badatelsky orientovaných aktivit žáků ZŠ v přírodovědných předmětech (www.objevuj.eu), Kamenožrout – geologický seminář PřF UK (http://kamenozrout.cuni.cz/), Envigame – (http://www.envigame.cz/) a další.

Requirements to the exam - Czech
Last update: RNDr. Lenka Pavlasová, Ph.D. (26.10.2019)

rozprava nad portfoliem, znalosti v rozsahu sylabu kurzu

Syllabus - Czech
Last update: RNDr. Lenka Pavlasová, Ph.D. (25.10.2018)

1. Nadaný žák a žák s hlubším zájmem o biologii

2. Zájmová odborná činnost v ČR (odborné olympiády, přírodovědné soutěže, didaktické soutěžní hry, projekty, tematické badatelské školy a soustředění, participující instituce a jejich tematické akce)

3. Zájmová odborná činnost v zahraničí

4. Efektivita práce s nadanými žáky 

5. Tvorba koncepce výukových aktivit a možnosti poskytování zpětné vazby žákovi 

Course completion requirements - Czech
Last update: RNDr. Lenka Pavlasová, Ph.D. (25.10.2018)

aktivní účast na semináři, portfolium výukových materiálů pro práci s nadanými žáky v biologii

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html