SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Managerial Skills I - OCSU19VP04
Title: Manažerské dovednosti I.
Guaranteed by: Katedra andragogiky a managementu vzdělávání (41-KAMV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: both
E-Credits: 2
Hours per week, examination: 0/0, C [HS]
Extent per academic year: 6 [hours]
Capacity: winter:unknown / unknown (50)
summer:unknown / unknown (50)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Note: priority enrollment if the course is part of the study plan
you can enroll for the course in winter and in summer semester
Guarantor: RNDr. Ing. Eva Urbanová, Ph.D., MBA
Teacher(s): RNDr. Ing. Eva Urbanová, Ph.D., MBA
Annotation -
Last update: Mgr. David Mück (25.01.2024)
The subject is focused on connecting theoretical knowledge with practice, focusing on the content of the subject Theory and Practice of School Management. It is based on the annotation of the subject Training in managerial skills I from the bachelor's study. 1. Marketing management of the school – the participant learns to create a comprehensive management strategy that effectively uses all management functions. In the thematic area, the participant thinks about the terms "effective school", "concept of school marketing", "macro-environment, meso-environment and micro-environment of the school" and how the content of these concepts is possible in their managerial practice. 2. Management in the conditions of globalization – the participant orients himself in the main manifestations (positives, negatives, threats, opportunities) and trends of globalization in the field of education.
Aim of the course - Czech
Last update: Mgr. David Mück (25.01.2024)

Cílem předmětu je  seznámit účastníky s aktualizovanými právními normami souvisejícími s ekonomickým řízením škol a ŠZ. 

Literature - Czech
Last update: Mgr. David Mück (25.01.2024)

Základní:

Interaktivní učebnice jako studijní opora pro asynchronní část (e-learning):

https://cuni.futurebooks.cz/detail-knihy/strategie-rizeni-vzdelavacich-organizaci

https://cuni.futurebooks.cz/detail-knihy/kultura-pr-vzdelavaci-organizace

https://cuni.futurebooks.cz/detail-knihy/marketing-management-ve-vzdelavani

 

AUTORSKÝ KOLEKTIV (2009). Řízení školy. 1. vyd. Praha: ASPI Wolters Kluwer.

BERG, G., POL, M., ed. (2005). Kultura školy: příspěvek k výzkumu a rozvoji. Brno: Masarykova univerzita.

DYTRT, Z. (2011). Manažerská etika v otázkách a odpovědích: jde morálka a úspěch v byznysu dohromady? Brno: Computer Press.

EGER, L. (2021). Marketing školy [Online]. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni.

FOTR, J. (2012). Tvorba strategie a strategické plánování: teorie a praxe. Praha: Grada.

GAVORA, P. (2010). Úvod do pedagogického výzkumu (2., rozš. české vyd). Brno: Paido.

HEJLOVÁ, D. (2015). Public relations. Praha: Grada Publishing.

CHVÁL, M. (2018). Na naší škole nám záleží: jak sledovat a hodnotit kvalitu školy. Praha: Portál.

ICT metodik: http://www.metodik.cz/

KOTLER, P. a ARMSTRONG, G. (c2004). Marketing. Praha: Grada.

MŠMT: Strategické a koncepční dokumenty (www.msmt.cz)

PAULOVČÁKOVÁ, L. (2018). Marketing management ve vzdělávání. Elektronická publikace, Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta. (https://www.futurebooks.cz/books/pedfa_fof_3/)

PAULOVČÁKOVÁ, L. (2015). Marketing: přístup k marketingovému řízení (Vydání I). Praha: Univerzita Jana Amose Komenského.

ŘEZÁČ, J. (2009). Moderní management. Brno: Computer Press.

SLÁMEČKA, V. (2012). Manažerská etika: vysokoškolská učebnice. Praha: České vysoké učení technické v Praze.

SMEJKAL, V. a RAIS, K. (2013). Řízení rizik ve firmách a jiných organizacích (4., aktualiz. a rozš. vyd). Praha: Grada.

Strategické řízení a plánování [online]. Dostupné z: https://projekty.nidv.cz/strategicke-rizeni

Studijní materiály KAMV zaměřené na modul Teorie a praxe školského managementu včetně souboru studijních opor modulu Řízení školy ve znalostní společnosti projektu Profesionalizace KK

SVĚTLÍK, J. (2009). Marketingové řízení školy. 2. aktualizované vydání. Praha: Wolters Kluwer. TRUNDA, J. a BŘÍZA, K. (2012). Řízení školy ve znalostní společnosti. Editor Václav Trojan. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta.

VEBER, J. (2014). Management: základy, moderní manažerské přístupy, výkonnost a prosperita. 2., aktualiz. vyd. Praha: Management Press.

VETEŠKA, J. a TURECKIOVÁ, M. (2020). Kompetence ve vzdělávání a strategie profesního rozvoje. Praha: Česká andragogická společnost.

VETEŠKA, J., M. TURECKIOVÁ a V. TROJAN. (Eds.) (2017). Aktuální přístupy managementu vzdělávání. Praha: Centrum školského managementu Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy.

VODÁČEK, L. a O. VODÁČKOVÁ (2013). Moderní management v teorii a praxi. 3. rozš. vyd. Praha: Management Press.

Ostatní doporučená:

COVEY, S. R. (2009). Vedení založené na principech. 1 Praha: Management Press. 304 s. ISBN 978-80-7261-202-4.

PISOŇOVÁ, M. a kol. (2017). Školský manažment: Terminologický a výkladový slovník. Bratislava, Wolters Kluwer.

PRŮCHA, J. (Ed.). (2009). Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál.

PRŮCHA J. a J. VETEŠKA (2014). Andragogický slovník (2., aktualiz. a rozš. vyd). Praha: Grada.

ŠULEŘ, O. (2008). 5 rolí manažera a jak je profesionálně zvládnout? Brno: Computer Press.

Syllabus - Czech
Last update: Mgr. David Mück (25.01.2024)

Marketingové řízení školy:

Prezenční část:

●        pojetí marketingu a specifika marketingu ve vzdělávání,

●        provázanost marketingu a managementu školy,

●        marketingové řízení a marketingová strategie v oblasti vzdělávání,

●        řízení vztahu s klienty v oblasti vzdělávání, cílové skupiny,

●        implementace marketingu a kontrola.

Distanční část (asynchronní, e-learning):

●        analýza makroprostředí, mezoprostředí, mikroprostředí školy,

●        aplikace marketingového mixu ve škole.

Management v podmínkách globalizace:

Prezenční část:

●        základní pojmy,

●        hlavní projevy globalizace,

●        pozitiva, negativa, příležitosti a hrozby globalizace.

Distanční část:

●        vliv globalizace na školství.

Course completion requirements - Czech
Last update: Mgr. David Mück (25.01.2024)

Zkouška se skládá z hodnocení dvou odevzdaných distančních aktivit a závěrečného testu.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html