SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Russian Language fonetic Didactics II - OCRR23RJ05
Title: Didaktika fonetiky RJ II
Guaranteed by: Katedra rusistiky a lingvodidaktiky (41-KRL)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: summer
E-Credits: 0
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/0, C [HS]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Russian
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Note: enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Jakub Konečný, Ph.D.
Teacher(s): PhDr. Jakub Konečný, Ph.D.
Pre-requisite : OCRR17RJ15
Annotation -
Last update: Kateřina Esserová, DiS. (09.11.2023)
Didactic problems of Russian language teaching in Czech schools. Developing receptive and productive language skills. Teaching and learning vocabulary, grammar, pronunciation and orthography. Teaching Russian in a sociocultural context. Class management . Control and assessment of students´achievements. Humanistic aspects of Russian language teaching.
Literature - Czech
Last update: Kateřina Esserová, DiS. (09.11.2023)

Základní literatura

Аkišina, А. А., Кagan, О. Е. Učimsja učiť.Moskva : Russkij jazyk, 2010. ISBN 978-5-88337-044-0.

Jelínek, S., Purm, R., Veselý, J. Didaktika ruského jazyka : vybrané kapitoly. Hradec Králové : Gaudeamus, 2003.  ISBN 80-7041-174-0.

Rada Evropy. Společný evropský referenční rámec pro jazyky. Olomouc : Univerzita Palackého, 2002. ISBN 80-244-0404-4.

Rozboudová. L. Sovremennaja didaktika russkogo jazyka kak vtorogo inostrannogo: rečevyje umenija. Praha : Karolinum, 2020.

 

Doporučená literatura

Fedotova, N. L. Metodika prepodavanija russkogo jazyka kak inostrannogo. Sankt-Petěrburg : Zlatoust, 2013. ISBN 978-5-86547-684-9.

Choděra, R. Didaktika cizích jazyků : úvod do vědního oboru.  Praha : Academia, 2006. ISBN 978-80-200-2274-5.

Kapitonova, T. I., Moskovin, L. V., Ščunik, A. N. Metody i technologii obučenija russkomu jazyku kak inostrannomu. Moskva : Russkij jazyk. Kursy. ISBN 978-5-88337-161-4.

Kapitonova, T. I., Moskovin, L. V. Metodika obučenija russkomu jazyku kak inostrannomu na etape predvuzovskoj podgotovki. Sankt-Peterburg : Zlatoust, 2006. ISBN 5-86547-160-0.

Leonťjev, A. A. Metodika. Moskva : Russkij jazyk, 1988. ISBN 80-200-00057-2.

Šibko, N. L. Obščije voprosy metodiki prepodavanija russkogo jazyka kak inostrannogo. Sankt-Peterburg : Zlatoust, 2014. ISBN 978-5-86547-736-5.

Ščunik, A. N. Metodika prepodavanija russkogo jazyka kak inostrannogo. 2. vyd. Moskva : Vysšaja škola, 2010. ISBN 978-5-06-006231-1.

Veselý, J. Problematika vyučování ruštině jako blízce příbuznému jazyku. Praha : SPN, 1985.

Učební soubory pro výuku ruského jazyka na základních a středních školách.

Vybrané články z časopisů Cizí jazyky, Russkij jazyk za ruběžom a dalších.

Syllabus -
Last update: Kateřina Esserová, DiS. (09.11.2023)

Didactic problems of Russian language teaching in Czech schools. Developing receptive and productive language skills.Control and assessment of students´achievements.

Course completion requirements - Czech
Last update: Kateřina Esserová, DiS. (09.11.2023)

A) Vypracování zadaných úkolů a jejich zaslání vyučující k revizi.

1.  Analyzujte RVP pro ZŠ  a pro gymnázia – řekněte, jaké požadavky klade RVP na jednotlivé řečové dovednosti?

2. Analyzujte katalog požadavků ke státní maturitní zkoušce - řekněte, jaké požadavky klade katalog na jednotlivé řečové dovednosti? Odpovídají RVP G a úrovni B1 dle Společného evropského referenčního rámce pro jazyky?

3. Vytvořte plán hodiny, v níž se budete věnovat rozvoji dovednosti mluvení na téma volný čas. – Připravte pro:

A / žáky 8. ročníku ZŠ (druhý rok ruštiny)

B/ žáky 3. ročníku gymnázia (třetí rok ruštiny)

Zdůvodněte výběr vámi zvolených  cvičení a postupů.

4.  Vymyslete zadání cvičení na rozvoj písemného projevu (komunikativně!, nikoli technika psaní) na téma A/ sport, B/ móda, C/ nákupy pro žáky jednak začínající (max. do dvou let učení ruštiny), jednak žáky střední školy před maturitou.

5. Sestavte komunikativní zadání kontrolní písemné práce dle jedné vybrané lekce z vybrané učebnice.

6.  Vytvořte zadání na samostatný písemný projev za použití obrázku/ů.

7. Analyzujte didaktické testy společné části maturitní zkoušky a charakterizujte typy úkolů, které mají žáci plnit (v poslechu a ve čtení). Objevují se stejné typy cvičení i v učebnicích ruštiny pro SŠ?

8.  Najděte v učebnicích Raduga po-novomu 4-5 a Pojechali 5-6 typy cvičení na rozvoj poslechu a čtení, charakterizujte je.

9. Připravte cvičení na rozvoj poslechu (vždy vytvořte sérii cvičení od předtextových, přes přitextové k potextovým:

A/ přípravné

B/ řečové s přímým poslechem (poslech promluv spolužáků či učitele) pro žáky 9. třídy ZŠ

C/ řečové se zprostředkovaným poslechem (na CD) pro žáky 9. třídy ZŠ

D/ řečové se zprostředkovaným poslechem (na CD) pro žáky 4. ročníku SŠ

E/ řečové pro žáky 3. ročníku SŠ za pomoci audiovizuální opory nebo internetu

10. Najděte na internetu libovolný text o reáliích RF pro žáky, kteří se učí tři roky ruštinu, a vytvořte k němu takovou sérii cvičení, aby žáci nacvičovali různé druhy čtení. Pozor na přiměřenost textu.

11.  Najděte vhodný text, na němž budete nacvičovat dovednost odhadu. Vysvětlete způsob práce.

B) Splnění zápočtového testu, minimální úspěšnost pro splnění činí 70 %.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html