SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Didactic Solutions of Czech Grammar Critical Points for Younger Age Pupils - OCRN20UC16
Title: Didaktická řešení kritických bodů gramatiky češtiny pro mladší školáky
Guaranteed by: Katedra českého jazyka (41-KCJ)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: summer
E-Credits: 0
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/0, Ex [HT]
Extent per academic year: 10 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: you can enroll for the course repeatedly
enabled for web enrollment
Guarantor: doc. PhDr. Eva Hájková, CSc.
Teacher(s): doc. PhDr. Eva Hájková, CSc.
doc. PhDr. Pavla Chejnová, Ph.D.
Annotation -
Last update: doc. PhDr. Pavla Chejnová, Ph.D. (04.01.2023)
Introduction to morphology and syntax of present Czech language. Pupils´preconcepts of language phenomena and language system. Difficulties of Czech morphology and syntax and their didactic solutions. Grammar competence as one of preconditions of language competence development.
Aim of the course - Czech
Last update: doc. PhDr. Eva Hájková, CSc. (26.01.2024)

Cílem předmětu je nejprve přivést studenty k poznání kritických míst v gramatice češtiny pro žáky mladšího školního věku na základě poznání jazykového systému češtiny, ontogeneze jazyka žáků uvedeného věku a jejich komunikačních potřeb a následně nabídnout možnosti didaktického řešení odhalených kritických míst s využitím principů pedagogického konstruktivismu.

Descriptors - Czech
Last update: doc. PhDr. Eva Hájková, CSc. (26.01.2024)

V případě online výuky bude probíhat v MS Teams.

Příprava na seminář: 20 hod.

Příprava na zkoušku: 50 hod.

Literature - Czech
Last update: doc. PhDr. Eva Hájková, CSc. (26.01.2024)

HÁJKOVÁ. E. a kol.: Čeština ve škole 21. století I.-IV. Praha: PedF UK, 2012-2014.

HAVLOVÁ, I., ŠTĚRBOVÁ L., SCHNEIDEROVÁ E.: Český jazyk A pro studující 1. Stupně ZŠ a SpPg. Praha: PedF UK, 1999.

KARLÍK, P., NEKULA, M., RUSÍNOVÁ, Z.: Příruční mluvnice češtiny. Praha: NLN, 1996.

SVOBODOVÁ, I., ŠIMANDL, J., ČERNÁ, A., UHLÍŘOVÁ, L.: Na co se nás často ptáte. Praha: Scientia, 2002.

PRAVDOVÁ, M., SVOBODOVÁ, I:. Akademická příručka českého jazyka. Praha: Academia, 2014.

HUBÁČEK, J. a kol.: Čeština pro učitele. Vade Mecum Bohemiae, 2010.

BRABCOVÁ, R.: Čeština našich dní. Praha 1996.

ČERNÁ, M., HÁJKOVÁ, E.: Český jazyk B pro studující učitelství prvního stupně ZŠ a SpPg. PedF UK 1999.

HÁJKOVÁ, E. a kol.: Jazyková cvičení pro studující učitelství 1. st. ZŠ. Praha 1994.

SVOBODOVÁ, J.: Česká interpunkce. Ostrava 1997.

Syllabus - Czech
Last update: doc. PhDr. Eva Hájková, CSc. (26.01.2024)

Systematizace učiva morfologie se zaměřením na didaktickou aplikaci problematiky. 

Skladba a její různá pojetí - syntax závislostní valenční a nevalenční.

Věta a výpověď, základ věty. Odchylky od pravidelné větné stavby.

Syntax mluvené řeči - se zřetelem k potřebám učitelů na 1. stupni ZŠ. S

Didaktická problematika v uvedených oblastech. 

Course completion requirements - Czech
Last update: doc. PhDr. Eva Hájková, CSc. (26.01.2024)

Vytvoření aktivizačního tvořivého nebo problémového úkolu na libovolný gramatický jev pro vybraný ročník 1. stupně ZŠ v rámci výuky slohu. Úkol musí být orginální (autorský), NIKOLIV OPSANÝ Z UČEBNICE. 


Test z interpunkce a syntaxe i morfologie.

Learning resources - Czech
Last update: doc. PhDr. Eva Hájková, CSc. (26.01.2024)

Hájková, E. Kapitoly z didaktiky českého jazyka pro 1. stupeň ZŠ, elektronická verze EBSCOhost Ebooks

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html