SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Educational Counselling - OCRN17UC50
Title: Psychologické poradenství
Guaranteed by: Katedra psychologie (41-KPSY)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: summer
E-Credits: 0
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/0, C [HS]
Extent per academic year: 5 [hours]
Capacity: unknown / unknown (25)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Lidmila Valentová, CSc.
Annotation - Czech
Last update: doc. PhDr. Dobromila Trpišovská, CSc. (31.01.2022)
Tématem kurzu je poradenská profese a její pojetí.Seznámení se systémem školních poradenských služeb /garantovaných MŠMT ČR/ Dítě i mladiství v době školní docházky mají právo na kvalifikovanou poradu i psychologickou pomoc, která mu poskytuje spolehlivé informace pro rozhodování i rozvíjení kvalit jeho osobnosti i při zvládání situačních či vývojových krizí.Nejen žák, ale i rodiče a učitelský sbor mohou konzultovat školní situace s poradenskými pracovníky.
Literature - Czech
Last update: doc. PhDr. Dobromila Trpišovská, CSc. (31.01.2022)

- Hadj Moussová, Z., Valentová, L. (2002): Poradenské teorie a strategie, UK PedF.
- Kopřiva, K.:( 1997): Lidský vztah jako součást profese, Portál, Praha.
- Gabura,J.,Pružinská,J.(1995): Poradenský proces, SLON, Praha.
- Elliot,J.,Place,M.(2002): Dítě v nesnázích, Grada, Praha.
- Helus, Z.( 2004): Dítě v osobnostním pojetí, Portál, Praha.
- Vágnerová, M. (2004): Psychopatologie pro pomáhající profese, Portál, Praha
- Hadj Moussová, Z. a kol.: Intervence. pedagogicko-psychologické poradenství III.
Praha, UK PedF.
Vágnerová, M. 2005): Školní poradenská psychologie,Karolinum,Praha. 

Syllabus - Czech
Last update: doc. PhDr. Dobromila Trpišovská, CSc. (31.01.2022)

Pozornost bude věnována etice poradenské práce,objasnění jednotlivých etap poradenského procesu, analýze termínů diagnostika,intervence,konzultační aktivity v poradenské činnosti s konkretizací v oblasti školství.Budou diskutovány nejčastější vývojové problémy předškolních dětí a žáků počátečních tříd ZŠ.
Tematický plán:

teoretická východiska poradenství

Hlavní poradenské směry

Vývoj poradenství ve světě i nás / základní informace/.

Současný systém pedagogicko-psychologického poradenství, etické aspekty v poradenské práci,význam funkce výchovného poradce a ŠMP na škole.

Poradenství jako profese, pojetí poradenské činnosti, odborná připravenost.

Poradenský proces a jeho etapy

Psychologická diagnostika v poradenském procesu

Činnosti a kompetence jednotlivých aktérů poradenství ve školství: výchovný poradce, ŠMP, školní či poradenský psycholog, PPP, SPC, SVP.

Odborné poradenské činnosti: screening, diagnostika, intervence, informační a konzultační aktivity.

Course completion requirements - Czech
Last update: doc. PhDr. Dobromila Trpišovská, CSc. (31.01.2022)

Požadavky budou upřesněny v rámci prvního setkání.

Zakončíme vědomostním testem po druhé přednášce.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html