SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Developmental Psychology - OBSP13007
Title: Vývojová psychologie
Guaranteed by: Katedra psychologie (41-KPSY)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2009
Semester: winter
E-Credits: 3
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:1/1, Ex [HT]
Capacity: unknown / unknown (30)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D.
Pre-requisite : OBPP13003
Interchangeability : O04313018, O05313018
Is pre-requisite for: OBSP18009
Is interchangeable with: OBPP13004, O04313018, O05313018
Annotation - Czech
Last update: KUCHARSA/PEDF.CUNI.CZ (28.09.2007)
Cílem kurzu je seznámit studenty speciální pedagogiky s předmětem vývojové psychologie, s otázkami podstaty a principů psychického vývoje, s postižením činitelů, které vývoj ovlivňují a procesů vývoje. Budou prezentovány významné a vlivné teorie vývoje ? Eriksona, Piageta, Kohlberga, Mahlerová, Spitze. Těžištěm předmětu bude vývoj v jednotlivých etapách, od prenatálního období a časného věku, přes batolecí a předškolní období, k období mladšího a staršího školního věku. Pozornost však bude věnována i období dospělosti (časné, střední, pozdní) a stáří. Vždy se přitom bude jednat o postihnutí klíčových aspektů, které jsou pro dané období charakteristické a krizových momentů daného období. Navazující semináře, předpokládající aktivní účast studentů a zpracování literární nebo materiálové práce, budou věnovány dílčím otázkám psychického a sociálního vývoje jedince (např. socializace jedince, úloha rodiny ve vývoji jedince, sourozenecké vztahy, význam hry, kresby ve vývoji, vývoj vrstevnických vztahů atd.)
Literature - Czech
Last update: KUCHARSA/PEDF.CUNI.CZ (28.09.2007)

Odborná literatura základní

COLLINS, W.A.; STANLEY A. KUCZAJ II. Developmental Psychology. Childhodd and Adolescence. New York: Macmillan Publishing Company, 1991.

LANGMEIER, J.; KREJČÍŘOVÁ, D. Vývojová psychologie. Grada: Praha 1988.

ŘÍČAN, P.; KREJČÍŘOVÁ, D. a kol. Dětská klinická psychologie. Praha: Grada, 1997.

VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie. Praha: Portál, 2000.

VÁGNEROVÁ, M. Psychologie žáka. Praha: HTF UK, 1995.

VÁGNEROVÁ, M. Psychologie problémového dítěte školního věku. Praha: Karolinum, 1997.

VÁGNEROVÁ, M. Kognitivní a sociální psychologie žáka základní školy. Praha: Karolinum, 2001.

VOJTÍK, V.; MACHOVÁ, J.; BŘICHÁČEK, V. Poruchy vývoje dětí a mladistvých a jejich projevy v rodině a ve škole. Praha: SPN, 1990.

Odborná literatura rozšiřující

ČERNÁ, M. Rozvod, otcové a děti. Praha: Eurolex Bohemia, 2001.

ERB Násilí ve škole a jak jej řešit. Praha: Amulet, 2000.

HAJNÝ, M. O rodičích, dětech a drogách. Praha: Grada, 2001.

KIRBIOVÁ, A. Nešikovné dítě. Dyspraxie a další poruchy motoriky. Praha: Portál, 2000.

KUCHARSKÁ, A.; ŠVANCAROVÁ, D. Kroky a krůčky předškolním věkem. Poradenství pro rodiče. Praha: Scientia, 2003.

MACEK, P. Adolescence. Praha: Portál, 1999.

RIEFOVÁ, S. Nesoustředěné a neklidné dítě ve škole. Praha: Portál, 1999.

SOBOTKOVÁ, I. Psychologie rodiny. Praha: Portál, 2001.

(Další monografie a časopisecké články naše i zahraniční budou studentům doporučeny na přednáškách.)

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html