SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Psychological Research - School Literacy - OBPS13092
Title: Psychologický výzkum - školní gramotnost
Guaranteed by: Katedra psychologie (41-KPSY)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2013
Semester: both
E-Credits: 8
Hours per week, examination: 1/1, MC [HT]
Capacity: winter:unknown / unknown (55)
summer:unknown / unknown (55)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
you can enroll for the course in winter and in summer semester
Guarantor: doc. PhDr. Miloš Kučera, CSc.
PhDr. Miroslav Klusák, CSc.
Is interchangeable with: OBPS13113, OBPS13101, OBPS13090
Annotation -
Last update: KLUSAK/PEDF.CUNI.CZ (20.01.2010)
The course target is to acquaint the students with the concepts of qualitative and ethnographic researches - in the sphere of knowledge; and to make them learn doing heuristic research serving the elucidation of psychological concepts in a selected cultural and social (educational) reality - in the sphere of skills. Literacy as a general obligatory theme is selected as an integrating contextual platform enabling students to compare their work with the work of the others, to draw inspiration from the work of the others, or even to enter into discussion with the work of the others - gathered in the seminar. Literacy is conceived of quite loosely - as children's developing ability to cope with pre-existent semiotic systems (including home and foreign languages, languages of other subjects, or of symbolic interaction with teachers or peers).
Syllabus - Czech
Last update: KLUSAK/PEDF.CUNI.CZ (20.01.2010)

Organizačně je kurs zabezpečen následovně. Převážně M. Kučera pro přednáškovou část: pojetí kvalitativního výzkumu, rozdíl mezi kvantitativním a kvalitativním výzkumem; směry kvalitativního výzkumu i jeho non-oficiální (nepojmenované) verze; terénní výzkum a jeho etnografická varianta s kulturně antropologickou metodologickou metaforou; kvalitativní výzkum v orientační funkci ujasnění si pojmů. Též pro pojem gramotnosti a jeho rozsah. Převážně M. Kučera a M. Klusák pro seminární část, prezentaci prací studenty a jejich exemplární veřejný rozbor. Někteří členové Pražské skupiny školní etnografie pro vedení studentských prací, podle témat specializace: L. Hříbková (kognice, zejména inteligence a paměť; nadané či mentálně handicapované děti), M. Klusák (dětská kresba; věcné učení); M. Kučera (čtení a psaní, též v souvislostech dyslexie), M. Rendl (matematické myšlení); I. Viktorová (čtení a psaní, čtenářské a další kulturní zájmy). (Téma, které se přímo nekryje se specializacemi, povede učitel, jenž je mu nejblíž.)

Hlavní dovednost (kvalifikovaná zápočtem) je korunována materiálovou prací z edukačního prostředí, nejraději ze ZŠ, jíž předcházejí studentovy výkony:

  • najít a zapsat ve své škole téma z okruhu gramotnosti - nejprve v termínech události (kolem 1 s.);
  • v tématu najít podivnost, sporný bod, např. podezření na klišé nebo apriori, a to jako rozpor mezi pozorovaným jevem a dosavadním konceptem, získaným ať už ze zkušenosti nebo z literatury: formulace výzkumného zájmu (jakby titul práce a její zdůvodnění: 1 odstavec až 1s.);
  • formulovat téma, zatím v termínech (školního) chování a výuky, do termínů psychologie (tzv. teoretická citlivost);
  • v databázích nebo encyklopediích najít anglický ekvivalent a jeho thesaurové vztahy (nadřazenost, souřadnost, podřazenost; hlavní opozitum);
  • sestavit předběžnou pojmovou mapu figurujících členů (schéma na A4);
  • navrhnout design výzkumu;
  • provést malý výzkum orientační typu, téměř jen jakoby sampling;
  • napsat výše uvedenou zápočtovou materiálovou práci povahy memoranda podle povinné osnovy (včetně zvážení výsledků v bodě diskuse) v rozsahu kolem počítačových 20 stran.

Znalosti o kvalitativním přístupu (podmínka k přijetí materiálové práce) budou zjištěny jednoduchým didaktickým písemným testem (buď, anebo).

Odborná literatura:

Databáze ERIC, dostupná na Internetu:

Databáze firmy EBSCO, zejména Academic Search Premier, dostupná na Internetu:

GESELL, A.; ILG, F. The child from five to ten. New York: Harper, 1976.

GESELL, A.; ILG, F.; BATES-AMES, L. Youth: The years from ten to sixteen. New York: Harper, 1956.

HUSSEN, T.; POSTLETHWAITE, T.N. The international encyclopedia of education. Oxford: Pergammon Press, 1988.

KUČERA, M. Školní etnografie: Přehled problematiky. Studia Paedagogica, 1992.

PRAŽSKÁ SKUPINA ŠKOLNÍ ETNOGRAFIE První třída až Osmá třída. Výroční výzkumné zprávy 1996-2003. Dostupné na webových stránkách katedry.

PRAŽSKÁ SKUPINA ŠKOLNÍ ETNOGRAFIE Psychický vývoj dítěte o 1. do 5 třídy. Praha: Karolinum, 2005.

PŘÍHODA, V. Ontogeneze lidské psychiky I. Praha: Stát. pedag. nakl., 1971.

SPINDLER, G.; SPINDLER, L. (Eds.). Interpretive ethnography of education. Hillsdale: Lawrence Erlbaum, 1987.

STRAUSS, A.; CORBINOVÁ, J. Základy kvalitativního výzkumu. Boskovice: Albert, 1999.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html