SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
History of Psychology - OBPS13005
Title: Dějiny psychologie
Guaranteed by: Katedra psychologie (41-KPSY)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2017
Semester: summer
E-Credits: 2
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:2/0, Ex [HT]
Capacity: unknown / unknown (62)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Explanation: Rok1
Old code: DPS
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PhDr. Vladimír Chrz, Ph.D.
Classification: Psychology > Foundations of Psychology
Pre-requisite : OBPS13501
Is pre-requisite for: OBPS13214
Is interchangeable with: OPBP1Q105A
Annotation -
Last update: PhDr. Dana Bittnerová, CSc. (18.01.2007)
History of psychology object, goals and task of history of psychology, stages of history of psychology, characteristic of philosophical psychology (psychology in the antiquity, psychological contributions of medieval philosophy, psychological contributions of modern philosophy), preparation for experimental psychologie within philosophical psychology, Wundt s psychology, psychology as a new discipline of science, characteristics of psychological schools, trends and movements, prominent personalities of psychology in the nineteenth and twentieth century. associationism, psychophysics, Wundt s structuralism, Titchener s structuralism, Brentano s school (Austria school), Gratz school, Würzburg school, American funktionalism, anticipation of Gestalt problem, Gestalt psychology (Berlin school, Leipzig school), Louvain school, Dilthey s understandig psychology, structuralism, psychoanalysis, Jung s analytic psychology, Adler s individual psychology, egoanalysis, Marburg school, German personalism, behaviorism, radical behaviorism, operacionalism, neobehaviorism, panbehaviorism, objective psychology, reflexology, physiology of higher nervous activity, psychology of activity, Geneva school, Paris school, cognitive psychology, connectionism, humanistic psychology.
Aim of the course - Czech
Last update: VIKTORO/PEDF.CUNI.CZ (07.05.2009)

Cílem kursu je osvojení poznatků o vývoji psychologického myšlení. Kurs zároveň poskytuje předpoklady, na něž navazuje předmět ?Přehled psychologických systémů?. Základní osnovu kursu tvoří výklad chápání psychologických témat v jednotlivých historických obdobích. Kurs se postupně zabývá před-filosofickou fází (psychologie přírodních národů, psychologie v rámci duchovních systémů nejstarších civilizací, psychologie a mýtus, psychologie v homérských eposech), filosofickou fází (antická, středověká a novověká psychologie), dále psychologií v rámci vznikajících přírodních věd a poté vývojem psychologie jako samostatné vědní disciplíny. Pozornost je věnována jednotlivým přístupům, školám či paradigmatům, dále jejich představitelům a rozboru významných děl.

Literature - Czech
Last update: VIKTORO/PEDF.CUNI.CZ (07.05.2009)

a) základní studijní literatura:

Plháková, Dějiny psychologie, Praha: Grada, 2006

Hunt, M.: Dějiny psychologie. Praha, Portál 2000.

Nakonečný, M.: Průvodce dějinami psychologie. Praha, SPN 1995.

b) doporučená studijní literatura:

Homola, M.: Dějiny psychologie. Olomouc, FFUP 1990.

Hoskovec, J., Nakonečný, M., Sedláková, M.: Psychologie XX. století. Praha, Karolinum 2002.

Madsen, K. B.: A History of Psychology in Metascientific Perspectives. Amsterdam, North-Holland, 1988.

Sedláková, M.: Propedeutika obecné psychologie. Praha, SPN 1981.

Stavěl, J.: Antická psychologie. Praha, SPN 1972.

Tardy, V.: Dějiny psychologie do vzniku samostatné psychologie. Praha, SPN, 1966.

Watson, R. I.: Prescriptions as a Operative in the History of Psychology. Journal of the History of the Behavioral Sciences. 7, 1971, s. 311-322.

Syllabus - Czech
Last update: VIKTORO/PEDF.CUNI.CZ (07.05.2009)

1 blok: PSYCHOLOGIE PŘÍRODNÍCH NÁRODŮ

  • okruhy otázek, na něž jsou různá ?pojetí psychického? odpovědí
  • animismus
  • magické myšlení
  • analogie myšlení: ?primitivního?, infantilního a patologického (plus kritika takového pojetí)

2. blok: PSYCHOLOGIE V RÁMCI DUCHOV. SYSTÉMŮ NEJSTARŠÍCH CIVILIZACÍ

  • Egypt: ?knihy mrtvých?, psychologické poznání v rámci lékařství, magie a náboženství, duše a duch
  • Izrael: biblické pojetí těla, duše a ducha
  • Čína: Konfucius a Lao-tse
  • Indie: atmán a brahma, učení o ?koloběhu duší?, psychologické pojetí v rámci Buddhismu, jóga a psychologie

3. blok: PSYCHOLOGIE A MYTOLOGIE

  • mýty a mystéria: dionýská, orfická, eleusinská
  • orfické učení o duši
  • psychologická relevance mytologických obrazů a příběhů
  • Erós a Psýché, Narcis, Oidipus, Apollón, Dionýsos, Hermes
  • Pojetí duše v Homérových eposech: Psýché a Thymos

4. blok: PSYCHOLOGIE U PŘEDSOKRATIKŮ

  • Herakleitos
  • Pythagoras (filosofické pojetí orfického mýtu o duši, praxe ?psychohygieny?, zkoumání vlivu hudby na duši, experimenty, matematická formalizace)
  • Empedokles a Demokritos (živlové a atomistické pojetí duševního, teorie vnímání)

5. blok: PLATÓNOVA A ARISTOTELOVA PSYCHOLOGIE

  • vlivy (sofisté, Sokrates, Eleaté ad.)
  • Platón: pojetí duše v hlavních dílech: FAIDÓN, FAIDROS, TIMAIOS, SYMPOSION, ÚSTAVA)
  • Aristoteles: hlavní kategorie pojetí duševního (látka ? forma, pasivní ? aktivní, potenciální ? aktuální, entelechie), vymezení duše, vegetativní, sensitivní a myslící duše, schéma: kognice, emoce, vůle, pojetí vnímání, paměti, trpný a činný rozum
  • Rozdíl mezi Platónovým a Aristotelovým pojetím duše

6. blok: PSYCHOLOGIE NA SKLONKU ANTIKY A V RANNÉM STŘEDOVĚKU

  • psychologie u stoiků, pojetí afektů, Seneca, Epiktetos
  • pojetí temperamentu u řeckých lékařů
  • novoplatonismus: Plotinos, vědomí jako reflexe
  • setkání řecké vzdělanosti s biblickou tradicí: Filón Alexandrijský
  • rozdíly v pojetí duše mezi antickou a židovsko-křesťanskou tradicí
  • Augustinova psychologie: pojetí paměti, svoboda vůle, reflexe a introspekce

7. blok: PSYCHOLOGIE VE VRCHOLNÉM A POZDNÍM STŘEDOVĚKU

  • psychologická relevance sporu realismu a nominalismu
  • psychologické pojetí u arabských aristoteliků
  • psychologické pojetí u středověkých židovských myslitelů
  • psychologický systém Tomáše Akvinského
  • psychologie a středověká mystika
  • psychologická relevance pozdně středověkých legend, Dantova ?Božská komedie?

8. blok: PSYCHOLOGIE V RENESANCI

  • charakteristika renesančního obratu
  • ranně novověká a renesanční mentalita: Freudův Leonardo da Vinci a Eriksonův Martin Luther
  • znovuzrození novoplatonismu: Marcelo Ficino
  • počátky novověké kritiky poznání: Francis Bacon
  • jedinečnost individua: Juan Huarte

Počínaje psychologií v novověkém racionalismu je obsah jednotlivých bloků podrobně pojednán učebnici ?Dějin psychologie? od Plhákové, ale i v dalších (viz základní i doporučená studijní literatura). Jedná se o následující bloky:

9. blok: Psychologická pojetí v rámci novověkého racionalismu

10. blok: Psychologická pojetí v rámci novověkého empirismu

11. blok: Novověký asocianismus: jeho podoby a proměny

12. blok: Psychologie v Kantově kritické filosofii

13. blok: Hegel a psychologie

14. blok: Romantismus a psychologie

15. blok: Positivismus a psychologie

16. blok: Psychologie a vývojové teorie

17. blok: Psychologie a marxismus

18. blok: Psychologie ve vztahu k fyziologickým a neurologickým objevům

19. blok: Shopenhauer jako psycholog

20. blok: Nietzsche jako psycholog

Další fáze dějin psychologie jsou podrobně probírány v rámci navazujícího předmětu Přehled psychologickým systémů

Podmínky absolvování kursu

Ústní zkouška

Začlenění kursu

Kurs je spolu s Obecnou psychologií I a II a přehledem psychologických systému součástí vzájemně propojeného teoretického základu. Zcela jednoznačně je prerekvizitou pro Přehled psychologických systému, který na něj ve třetím ročníku navazuje.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html