SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Ethnic Music and Ethnomusicology - OB2308179
Title: Etnická hudba a etnomuzikologie
Guaranteed by: Katedra hudební výchovy (41-KHV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: summer
E-Credits: 4
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:1/1, C [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: you can enroll for the course repeatedly
course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Magdalena Saláková, Ph.D.
Annotation -
Last update: PhDr. Magdalena Saláková, Ph.D. (31.10.2019)
A study of the development of non-western music. Emphasis will be placed on developing a thorough knowledge of non-European music. The objective of Ethnic Music and Ethnomusicology is for the student to gain an understanding of the development of non-western music from the earliest known sources until the present day. The course will include the study of both traditional and folk music in many genres. It will place a strong emphasis on listening to and identifying various styles od world regions. Upon successful completion of this course, students will be expected to: • Demonstrate a basic knowledge of significant genres of various world regions • Apply understanding of stylistic trends through aural recognition and analysis of representative works • Understand and describe the development of specific musical instruments • Shortly analyze representative works and evaluate how music was shaped by broad political, cultural, and economic trends and by the values of the society that produced it
Descriptors - Czech
Last update: PhDr. Magdalena Saláková, Ph.D. (10.02.2021)

Distanční výuka bude koncipována takto: 

  • vše "povinné" probíhá asynchronně v prostředí Moodle (online výuka se neváže (!) na konkrétní a jediný čas)
  • v pondělí budou do Moodle přidány odkazy na videopřednášky / ppt prezentace a budou otevřeny ke shlédnutí po dobu celého týdne
  • v prostředí Moodle bude k dispozici seznam on-line odkazů, handout či text z "Handparatatu", týkající se tématu (asynchronní výuka)
  • v případě domluvy mohou probíhat synchronní konzultace přes domluvené kanály
  • pokud nebude možné konat atestaci v prezenční podobě, atestace bude realizována v Moodle + případně osobně on-line kolokviem v domluvených časech a prostředích
Literature - Czech
Last update: PhDr. Magdalena Saláková, Ph.D. (01.10.2019)

Doporučená rozšiřující literatura: 

 

JURKOVÁ, Z. a kol.: Kapitoly o mimoevropské hudbě, VUP, 2. vyd., Olomouc 2001

MATOUŠEK, V.: Rytmus a čas v etnické hudbě, Togga, Praha 2003 (158 str., 2 CD s ukázkami)

STONE, R. M. a další: The Garland Encyclopedia of World Music, Online-verze: http://glnd.alexanderstreet.com/ (přístup přes ISIC)

ETHNOMUSICOLOGY FORUM, Journal of the British Forum for Ethnomusicology
www.tandf.co.uk/journals
www.bfe.org.uk
ETHNOMUSICOLOGY, Journal of the Society for Ethnomusicology (SEM)
http://www.indiana.edu/~ethmusic
HOOD, M.: The Ethnomusicologist, New York 1971
KUNST, J.: Ethnomusicology, repr. 1975 Amsterodam
MUSIKGESCHICHTE IN BILDERN, Band I. Musikethnologie (cca 12 dílů)
NETTL, B.: Theory and Method in Ethnomusicology, London 1964
SACHS, C.: The History of Musical Instruments, W.W.Norton & Comp.injc., New York 1968 (1940), ISBN 0 393 02068 1
MYERS, Helen. 1992. Ethnomusicology: An Introduction. NY: W. W. Norton & Co. (fotokopie v knihovně ÚHV FF UK).
NETTL, B. The Study of Ethnomusicology, Thirty-one Issues and Concepts. Urbana and Chicago: University of Illinois Press. 2005

Requirements to the exam - Czech
Last update: PhDr. Magdalena Saláková, Ph.D. (10.02.2021)

Podmínky pro udělení zápočtu: 

1.   v době distanční výuky: samostatné shlédnutí a prostudování zaslaných materiálů  

2.   příprava pracovního listu se zadaným tématem (aktivity využitelné v praxi 2. stupně ZŠ a SŠ)

Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Magdalena Saláková, Ph.D. (10.02.2021)

Distanční výuka - viz DESKRIPTORY!

 

V rámci přednášek a seminářů bude postupně věnována pozornost vybraným tématům z níže uvedeného seznamu. Každý semestr obsáhne pouze vybrané geografické lokality, a to ze dvou důvodů: 1) oblasti celé planety není možné v rámci jednoho semestru uspokojivě zvládnout, 2) studenti takto budou mít možnost v případě zájmu v předmětu pokračovat i v dalších semestrech. 

·     Hudba australských Aboriginců a původních obyvatel Oceánie

·     Tradiční hudba subsaharské Afriky (Pygmejové, Shona atd.)

·         Tradiční hudba Tibetu, střední a paleoarktické Asie (šamanismus, khoomij)

·         Hudba indického subkontinentu (rága, tála)

·         Klasická a lidová hudba arabského kulturního okruhu (maqám)

·         Hudba jihovýchodní Asie (gallan atd.)

·         Kultivovaná a lidová hudba kultur Dálného Východu (Čína, Japonsko, Korea)

·         Hudba Ainuů, Inuitů (Eskymáků) a indiánů severní Ameriky

·         Hudba Latinské Ameriky (indiáni Amazonie, And, obyvatelé puebel)

·         Specifika etnické hudby Středomoří, hudba starých civilizací Blízkého východu, Antiky a její relikty v tradiční a lidové hudbě kolem Středozemního moře

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html