SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Pupil-foreigner in a Czech School - OB2303V07
Title: Žák-cizinec v české škole
Guaranteed by: Katedra českého jazyka (41-KCJ)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2019
Semester: both
E-Credits: 3
Hours per week, examination: 0/1, C [HT]
Capacity: winter:unknown / unknown (unknown)
summer:unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
you can enroll for the course in winter and in summer semester
Guarantor: doc. PhDr. Eva Hájková, CSc.
Annotation -
Last update: doc. PhDr. Eva Hájková, CSc. (07.10.2017)
The seminar broadens views on incorporation of pupils-foreigners to work at a usual Czech basic school. It focuses on choice and production of educational materials for work with foreigners of various languages in Czech language levels A1 - B1.
Descriptors - Czech
Last update: doc. PhDr. Eva Hájková, CSc. (26.01.2024)

V době nařízené distanční výuky probíhají semináře částečně on-line (v termínu výuky dle rozvrhu) a částečně pomocí off-line materiálů, obojí prostřednictvím MS Teams. Studentům bude před zahájením výuky zaslána informativní e-mailová zpráva. Základním komunikačním prostředkem je e-mail. Kontakt na vyučující: jana.kovarova@pedf.cuni.cz.

Syllabus - Czech
Last update: doc. PhDr. Eva Hájková, CSc. (26.01.2024)

Požadavky

Aktivní účast na semináři; plnění dílčích úkolů zadaných vedoucí semináře; zhotovení vlastní didaktické pomůcky a její prezentace na semináři; max. 1 absence. Po splnění všech požadavků bude zápočet zapsán do SiSu v konzultačních hodinách vyučující. Vypracování didaktické pomůcky do 14. 12. 2020.

Sylabus a literatura

Okruhy:

1. Pojmosloví, SERR a reprezentativní popisy češtiny jako cizího jazyka pro úrovně A1-B1

-          HRDLIČKA, M. Kapitoly o češtině jako cizím jazyku. I. Kap. Plzeň: ZČU v Plzni, 2010. S. 10-30. (nebo HRDLIČKA, M. Čeština - jazyk cizí. Praha 2002. (vybrané pasáže))

-          Společný evropský referenční rámec pro jazyky[online]. Dostupné z .

-          HÁDKOVÁ, M. - LÍNEK, J. - VLASÁKOVÁ, K. Čeština jako cizí jazyk - úroveň A1. Olomouc: KBFF UP v Olomouci, MŠMT, 2005. (nebo http://www.msmt.cz/mezinarodni-vztahy/referencni-urovne-pro-cestinu-jako-cizi-jazyk)

-          ČADSKÁ, M. et al. Čeština jako cizí jazyk - úroveň A2. Praha: ÚJOP UK, MŠMT 2004. (nebo http://www.msmt.cz/mezinarodni-vztahy/referencni-urovne-pro-cestinu-jako-cizi-jazyk)

-          ŠÁRA, M. et al. Prahová úroveň - Čeština jako cizí jazyk. Praha: ÚBS UK, KOLF FF, ÚJOP UK, Council of Europe Publishing, 2001. ISBN 92-871-4761-2.

-          HÁDKOVÁ, M. Dokumenty evropské jazykové politiky ve výuce češtiny pro děti-cizince? In Didaktické studie IV. Praha: PedF UK, 2008. S. 111-122.

2. Žák-cizinec v české škole

-          HÁJKOVÁ, E. Žák-cizinec v hodinách češtiny na základní škole. Praha: PedF UK, 2014, ISBN 978-80-7290-809-7.

-          BABUŠOVÁ, G.  Inkluze žáka s odlišným mateřským jazykem. Didaktické studie, 2018, roč. 10, č. 2, s. 40-61.

-          ČECHOVÁ, M. - ZIMOVÁ, L. Začleňování žáků jinojazyčného původu do výuky češtiny. ČJL, 1990-2000, roč. 50, s. 214-219.

3. Jazykové a sociologické rozdíly u nejpočetnějších menšin v ČR

-          ŠIŠKOVÁ, T. (ed.) Menšiny a migranti v České republice. Praha: Portál, 2001. (vybrané pasáže - Ukrajinci, Vietnamci)     

-          KAMIŠ, K. Výuka češtiny a diglosie žáků v multilingvním prostředí České republiky. In Čeština - jazyk slovanský. Ostrava: Ostravská univerzita, 2001. S. 87-91.

-          ZÍKOVÁ, M. Nejčastější výslovnostní chyby v češtině mluvčích slovanských a asijských jazyků. In Sborník Asociace učitelů češtiny jako cizího jazyka (AUČCJ) 2012.  Praha: Akropolis, 2012. S.113-129.

-          HÁJKOVÁ, E. Žák s cizím mateřským jazykem v české škole. In Čeština - jazyk slovanský. Ostrava: Ostravská univerzita, 2001. S. 93-97.

-          Žáci s odlišným jazykem v českých školách. META. ISBN 978-80-254-9175-1. S. 7-71.

4. Analýza prací žáků-cizinců

5.  Učebnice pro cizince, metodika

-          ŠINDELÁŘOVÁ, J. - ŠKODOVÁ, S. Metodika práce s žáky-cizinci v základní škole. Univerzita J.E. Purkyně v Ústí nad Labem, 2012. ISBN         807414559X, 9788074145599. (nebo http://www.msmt.cz/vzdelavani/zakladni-vzdelavani/cestina-jako-cilovy-jazyk-i-a-ii)

-          GJUROVÁ, N. Čeština jako cizí jazyk pro začínající školáky - Metodika pro učitele. In Sborník Asociace učitelů češtiny jako cizího jazyka (AUČCJ) 2011.  Praha: Akropolis, 2011. S. 161-179.

6. Prezentace didaktické pomůcky

7. Vybrané problémy z praxe, konzultace

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html