SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Reasons of Failure in Czech Language - OB2303V05
Title: Příčiny neúspěchu v českém jazyce
Guaranteed by: Katedra českého jazyka (41-KCJ)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2018
Semester: both
E-Credits: 3
Hours per week, examination: 0/1, C [HT]
Capacity: winter:unknown / unknown (unknown)
summer:unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
you can enroll for the course in winter and in summer semester
Guarantor: prof. PhDr. Martina Šmejkalová, Ph.D.
Teacher(s): prof. PhDr. Martina Šmejkalová, Ph.D.
Annotation -
Last update: prof. PhDr. Martina Šmejkalová, Ph.D. (29.01.2021)
The seminar is aimed at work with children, who are not successfull during Czech language lessons from various reasons.
Descriptors - Czech
Last update: prof. PhDr. Martina Šmejkalová, Ph.D. (27.01.2023)

Nejsou.

Literature - Czech
Last update: prof. PhDr. Martina Šmejkalová, Ph.D. (29.01.2024)

Seminář bude zaměřen především na praktickou činnost s žákovskými komunikáty.

K tomu je předepsána znalost těchto dokumentů:

Výsledky šetření PISA

Současné diskusní platformy, tj. webové portály (např. http://diskuze.rvp.cz/) a časopisy (Český jazyk a literatura, Didaktické studie).

Současné diskuse v laických i oborových médiích.

Materiály týkající se maturitní zkoušky z českého jazyka (http://www.novamaturita.cz).

 

Publikace (výběr bude specifikován):

Walterová, Eliška a kol. Dva světy základní školy?: úskalí přechodu z 1. na 2. stupeň. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2011. 350 s.

ISBN 978-80-246-2043-5.   Didaktické studie, roč. 4, č. 2, monotematické číslo Současné pohledy na klíčové vzdělávací oblasti a proces učení.   Didaktické studie, roč. 5, č. 1, monotematické číslo Jazyková výchova ve škole 21. století.

Syllabus - Czech
Last update: prof. PhDr. Martina Šmejkalová, Ph.D. (29.01.2024)

1. Instrospekce vlastní vzdělávací historie v předmětu český jazyk I

2. Instrospekce vlastní vzdělávací historie v předmětu český jazyk II

3. Hodnocení v českém jazyce, testování, standardizované testy, maturitní testy

4. Diskuse nad příčinami neúspěchu v českém jazyce, metodika na tvorbu písemných prací a testů

5. Žák se SVP, žák cizinec, mezipředmětové neúspěchy (např. slovní úlohy v matematice).

6. Shrnutí důvodů hlavních neúspěchů v ČJ a metodická doporučení

V kurzu bude implementovaná metodika tvorby a využití didaktických testů ve vyučovacím předmětu Český jazyk a literatura.  Sylabus vznikl v rámci projektu "Podpora pregraduálního vzdělávání budoucích učitelů na UK", registrační číslo: CZ.02.3.68/0.0/0.0/19_068/0016093.

 logolink:

https://opvvv.msmt.cz/media/msmt/uploads/OP_VVV/Pravidla_pro_publicitu/logolinky/Logolink_OP_VVV_hor_barva_cz.jpg

Course completion requirements - Czech
Last update: prof. PhDr. Martina Šmejkalová, Ph.D. (29.01.2024)

Seminář bude zaměřen na práci s žáky, kteří jsou v českém jazyce neúspěšní z různých důvodů (poruchy učení, žák-cizinec, vztah žáka k vyučovacímu předmětu, kognitivní náročnost učiva, nedostatečná komunikační kompetence aj.). Pozornost bude věnována výsledkům mezinárodních srovnávacích testů a příčinám nízké úspěšnosti českých žáků i příčinám neúspěchu žáků v průběhu středoškolského vzdělávání.
Požadavky k zápočtu: aktivní účast v seminářích, plnění společného úkolu (konkretizace na prvním semináři), povolena jedna absence (důvod netřeba dokládat).
Účast na posledním semináři je povinná.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html