SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Semantics - O02303069
Title: Sémantika
Guaranteed by: Katedra českého jazyka (41-KCJ)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2013
Semester: summer
E-Credits: 2
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/1, C [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Ladislav Janovec, Ph.D.
Co-requisite : O02303068
Pre-requisite : O02303009, O02303067
Is co-requisite for: O02303068
Is pre-requisite for: O02303070, O02303071
Is interchangeable with: O02303075
Annotation -
Last update: SMEJKALO (12.04.2005)
The key notions of semantics: sign and meaning; the meaning of meaning; the concept of meaning; the meaning of single and complex linguistic signs; linguistic definitions of meaning; multilevelled meaning-structures; manifestations of meaning; approaches to word meaning; word and sentence; lexical and grammatical meaning; word-meaning and reference; sense; kinds of meaning; sense relations # paradigmatic # synonymy, opposites # and synagmatic; semantic feature analysis; sign symbolism; theories of relationship between #signified# (sense) and #signifier# (name); semantics as the study of sign structures and sign processes; exercises in semantics.
Literature - Czech
Last update: JANOVEC/PEDF.CUNI.CZ (20.02.2011)

I. oddíl

Lakoff, G. ? Johnson, M.: Metafory, kterými žijeme. Host, Brno, 2002.

Lakoff, G. ? Johnson, M.: Ženy, oheň a nebezpečné věci. Triáda, 2006.

Morris, Ch. (1971): General Theory of Signs. Mouton, The Hague - Paris.

Obraz světa v jazyce. UK, Praha, 2001.

Vaňková, I. a kol.: Co na srdci, to na jazyku. Karolinum, Praha 2005.

Vaňková, I..: Nádoba plná řeči. Karolinum, Praha, 2007.

II. oddíl

Austin, J. L. (2000): Jak udělat něco slovy. Filosofia, Praha.

de Saussure, F. (1996): Kurs obecné lingvistiky. Academia, Praha.

Eco, U. (2004): Teorie sémiotiky. JAMU? Brno.

Horecký, J. (1987): Dva typy jazykového znaku. In: Znak ? systém ? proces, Veda, Bratislava.

Hudson, R.: Word Meaning. Routledge

Jakobson, R. (1970): Hledání podstaty jazyka. In: 12 esejů o jazyce, překladatelé a sestavitelé Pravda, M. - Šabršula, J., Mladá fronta, Praha.

Kubrjakova, Je. S. (1981): Tipy jazykovych značenij. Semantika proizvodnogo slova. Nauka, Moskva.

Leech, G. (1974): Semantics. Penguin Books.

Machová, S.: Odhalování významu jazykového znaku jako součást výuky mateřského jazyka na 2.stupni ZŠ. Jazykovědné aktuality, 36, 1999, 31-33.

Machová, S. - Švehlová, M.: Sémantika a pragmatika jako lingvistické disciplíny. PedF UK,

Praha 1996, 9-48.

Lewandowska-Tomaszczyk, B. ? Machová, S. (1986): Meaning Negotiation Dialogues in Man-Man and Man-Machine Communication. In: Linguistica Silesiana, 8, s. 41 ?56.

Morris, Ch. (1946): Signs, Language and Behavior. Prentice Hall, New York.

Morris, Ch. (1971): General Theory of Signs. Mouton, The Hague - Paris.

Ogden, C. K. ? Richards, M. A. (1923): The Meaning of Meaning. Harcourt, Brace & Company, New York.

Palek, B. (1969): Type ? token a lingvistika. In: SaS, 30, č. 3, s. 263 ? 268.

Palek, B. (1997): Charles Sanders Peirce v kontextu F. de Saussura. In: Sémiotika. Uspořádal Palek, B. Karolinum, Praha.

Platón (1994): Kratylos. Oikoumene, Praha.

Popela, J. (1964): K teorii jazykového znaku. In: Bulletin Ústavu ruského jazyka a literatury VIII. Univerzita Karlova, Praha.

Solncev, V. M. (1981): Systém a struktura v jazyce. Academia, Praha.

Trnka, B. (1990): Kapitoly z funkční jazykovědy - Studies in Functional Linguistics. Univerzita Karlova, Praha.

Syllabus - Czech
Last update: JANOVEC/PEDF.CUNI.CZ (20.02.2011)
K69 Sémantika

Ukončení: Z

Vyučující: PhDr. Ladislav Janovec, Ph.D.

Požadavky k zápočtu:

1) vypracovat seminární práci z kognitivní sémantiky (doporučená literatura - první oddíl) - student si vybere sloveo, jež zpracuje po dohodě s vyučujícím na materiálu předem vymezeného korpusu textů;

2) ústní pohovor nad seznamem prostudované literatury - nejméně 10 položek z druhého oddílu.

Cíl kurzu: vhled do lingvistické sémantiky; zvládnutí metodiky konceptuální analýzy a způsobu jejího použití na při výuce ČJ na SŠ

Obsah kurzu: význam jednoduchého a složitého jazykového znaku, způsoby jeho popisu; významové vztahy; vágnost významu jazykových jednotek; dialog o významu; teoretické základy kognitivní lingvistiky, struktura pojmu a metody jejího popisu, pojem jako základní jednotka jazykového obrazu světa; sémantická cvičení na 2. st. ZŠ a na SŠ, investigativní sémantika.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html