SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Teaching Czech as a Second Language - O02303058
Title: Čeština na ZŠ jako jazyk druhý
Guaranteed by: Katedra českého jazyka (41-KCJ)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2013
Semester: winter
E-Credits: 2
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:1/1, C [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Old code: ČJZŠ
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PhDr. Eva Hájková, CSc.
PhDr. Ladislav Janovec, Ph.D.
Co-requisite : O02303059
Pre-requisite : O02303009, O02303056, O02303057
Is co-requisite for: O02303059
Is pre-requisite for: O02303060
Annotation -
Last update: SMEJKALO (11.04.2005)
Bilingualism and child language acquisition. Principles and practice in second language acquisiton: correct rules of pronunciation, grammatical rules along with vocabulary items, conversation and learning outcomes. Mastering the sounds of Czech - the most important task facing the foreign language speaker. Communicative approaches and communicative processes.
Literature - Czech
Last update: SMEJKALO (13.09.2005)

Čadská, M. a kol.: K některým problémům výuky češtiny jako jazyka

cizího. ÚJOP UK, Praha 1997.

Čechová, M. - Zimová, L.: Multietnická komunikace, zvláště ve škole.

Naše řeč, 84, 2001, s. 57-62.

Čechová, M. - Zimová, L.: Začleňování žáků jinojazyčného původu do

výuky češtiny. Český jazyk a literatura, 40, 1999-2000, s. 214-219.

Hájková, E.: Žák s cizím mateřským jazykem v české škole. In:

Čeština - jazyk slovanský. Ostrava 2002.

Hrdlička, M.: Čeština - cizí jazyk. Praha 2002.

Poldauf, I. - Šprunk, K.: Čeština jazyk cizí. Mluvnice češtiny pro

cizince. Praha 1968.

Šišková, T.: Menšiny a migranti v naší republice. Praha 2001.

Štefánik, J.: Jeden človek, dva jazyky. Bratislava 2000.

Requirements to the exam - Czech
Last update: HAJKOVA/PEDF.CUNI.CZ (27.09.2012)

Předmět je zakončen zápočtem. Požadavky k udělení zápočtu viz Podmínky zakončení předmětu.

 

Předmět je zakončen zápočem. Podmínky k získání zápočtu: seminární práce + vytvoření a ověření vyučovací pomůcky pro žáka cizince na ZŠ. Jako seminární práce může být zadána písemná diskuse k vybraným problémům zvoleného titulu ze seznamu studijní literatury (po dohodě s vyučujícím). Jako pomůcka je pro tento semestr stanoveno vytvoření a ověření 10 textů (na různá témata) ke čtení s porozuměním v úrovni A1 pro žáka cizince (ZŠ). Každý text musí mít kromě vlastní části určené ke čtení nástroje k ověření žákova porozumění textu (s připojeným řešením - očekávané žákovy reakce). Všechny úkoly musejí být splněny do 18. 12. 2012.

Syllabus - Czech
Last update: SMEJKALO (13.09.2005)

Studijní obor: učitelství pro 2. st. ZŠ a SŠ

Kurz: K 58 Čeština na ZŠ jako jazyk druhý

Ukončení: zápočet

Vyučující: PhDr. Eva Hájková, CSc.

Požadavky k zápočtu: aktivní účast na seminářích,

splnění zvoleného úkolu praktické činnosti

Cíl kurzu: Základní orientaci pro práci češtináře v multietnických třídách v našich běžných základních školách, kde se stále častěji objevují žáci cizinci, tj. žáci s cizím mateřským jazykem.

Obsah kurzu: Čeština jazyk cizí a jazyk druhý. Bilingvismus a jeho vliv na rozvoj dítěte. Zásadní význam zvládnutí zvukové stránky jazyka pro "vstup" do cizího jazyka. Popis vybraných gramatických problémů češtiny vědomě odhlížející od automatismů rodilého mluvčího. Minimální potřebné znalosti české gramatiky a slovní zásoby a posloupnost zprostředkování gramatických informací při vyučování češtině cizinců včetně volby vhodných metod práce v běžné třídě základní školy. Postupné vytváření komunikační kompetence žáka v "novém" jazyce. Typologie jazyků - do jaké míry může pomoci její znalost češtináři - učiteli cizinců. Český společenský a kulturní kontext v konfrontaci s původním prostředím dítěte - význam poznání sociokulturního kontextu, z něhož partner komunikace přichází (význam pro učitele i žáka).

Course completion requirements - Czech
Last update: HAJKOVA/PEDF.CUNI.CZ (27.09.2012)

Předmět je zakončen zápočem. Podmínky k získání zápočtu: seminární práce + vytvoření a ověření vyučovací pomůcky pro žáka cizince na ZŠ. Jako seminární práce může být zadána písemná diskuse k vybraným problémům zvoleného titulu ze seznamu studijní literatury (po dohodě s vyučujícím). Jako pomůcka je pro tento semestr stanoveno vytvoření a ověření 10 textů (na různá témata) ke čtení s porozuměním v úrovni A1 pro žáka cizince (ZŠ). Každý text musí mít kromě vlastní části určené ke čtení nástroje k ověření žákova porozumění textu (s připojeným řešením - očekávané žákovy reakce). Všechny úkoly musejí být splněny do 18. 12. 2012.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html