SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Czech Didactics (age 6-11) - O02303055
Title: Didaktika ČJ (6-11)
Guaranteed by: Katedra českého jazyka (41-KCJ)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2017
Semester: winter
E-Credits: 2
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/1, C [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Old code: DIČJ
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PhDr. Eva Hájková, CSc.
Pre-requisite : O02303009
Is pre-requisite for: O02303057, O02303056
Annotation -
Last update: SMEJKALO (14.04.2005)
Specifics of the Czech didactics in teaching children of younger school age. Problems of transition from the first grade to the second grade of the primary school. Psychodidactics of the school subject Czech language. Language game in the Czech lesson. Suitable motivational methods, didactic techniques and goals according to the age of children. Organization of group work.
Aim of the course - Czech
Last update: HAJKOVA/PEDF.CUNI.CZ (05.10.2013)

Napomoci studentovi propojit výuku gramatiky a komunikace recepčně i produkčně, zvládat tvorbu a formulaci vlastních otázek a zadání; porovnat praxi a svou představu výuky a žáka, vč. hodnocení; utvořit si operativní představu o využití existujících učebnic a porovnat je s potřebami práce s textem a prací učitele a žáka v přechodovém ročníku ZŠ (tj. 6. roč. ZŠ) a dále v ostatních ročnících na 2. stupni ZŠ, resp. odpovídajících ročnících víceletých gymnázií.

Literature - Czech
Last update: HAJKOVA/PEDF.CUNI.CZ (05.10.2013)

Literatura
M. Čechová a kol.: Komplexní jazykové rozbory. SPN, Praha 1996
Fisher, R.: Učíme děti myslet a učit se, Portál, Praha 1997
Fucimanová, M.: Sloh, Praha, STROM 1994
Hausenblas, O.: Vrátíme smysl hodinám češtiny? Jinočany 1992, 1994
Košťálová, H., Straková J.: Hodnocení ? Důvěra, dialog, růst, Praha, SKAV 2008
Kožmín, Zdeněk. Tvořivý sloh. Praha, Victoria Publishing, 1995
Silberman M.: 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování, Portál, Praha 1997
kol.: Školní vzdělávací program krok za krokem, Praha, Verlag Dashoeffer 2007-2008 (vybrané stati o výuce češtiny)
Jednotlivé články zadané k četbě z časopisů:
Český jazyk a literatura
Kritické listy
Webové stránky:
www.rvp.cz
www.kritickemysleni.cz

Studijní literatura: Standard všeobecného vzdělávání. Věštník MŠMT ČR č. 51, sešit 9, 1995.

Vzdělávací program Základní škola. Fortuna Praha 1996.

Obecná škola. Portál 1996.

Národní škola. Praha 1997.

Rámcový vzdělávací program se zaměřením na jazyk a jazykové vzdělávání.

Brabcová, R. a kol.: Didaktika českého jazyka. SPN Praha 1990.

Hubáček, J.: Didaktika slohu. Praha 1991.

Macháčková - Vejvodová: Soubor cvičení z didaktiky mateřského jazyka pro studující 1. st. ZŠ. Plzeň 1991.

Šebesta, K.: Od jazyka ke komunikaci. Praha 1999.

Hájková, E.: Komunikační činnosti a jejich cíle. Praha 2008.

Učebnice českého jazyka pro 1. st. ZŠ - aktuálně užívané řady učebnic na ZŠ

Články a studie v odborných časopisech a sbornících, např. v Didaktických studiích.

Syllabus - Czech
Last update: HAJKOVA/PEDF.CUNI.CZ (05.10.2013)

1. Prostudování zadané literatury a učebnicových řad českého jazyka pro 2.-5. roč. ZŠ se zaměřením na jazykovou a komunikační výchovu.

2. Konfrontace alespoň 3 učebnicových řad z hlediska podávaného lingvistického obsahu a jeho didaktického zpracování.

3. K očekávaným výstupům v RVP v uvedených výchovách vymezit bloky učiva v jednotlivých jazykových plánech a podrobně učivo uvést v jednotlivých položkách, příp. v didaktické posloupnosti jednotlivých kroků uvnitř vymezených bloků učiva, aby bylo zřejmé, kde a na co učitel 2. stupně navazuje.

4. Sociální a mentální zralost žáka přecházejícího na 2. stupeň ZŠ, rozsah a kvalita jeho znalostí a dovedností v českém jazyce nabytých na 1. stupni ZŠ vzhledem k potřebám  jeho komunikační praxe a dalšího studia v předmětu český jazyk i dalších předmětů.

Course completion requirements - Czech
Last update: HAJKOVA/PEDF.CUNI.CZ (05.10.2013)

Podmínky  k získání zápočtu:

Vypracování seminární práce kvalitní po stránce obsahové i formální. Jejím obsahem budou obě dvě následující témata:

1. Zpracování podrobného výčtu položek učiva v jazykové a komunikační výchově českého jazyka ve 2.-5. roč. ZŠ po jednotlivých jazykových plánech.

2. Vymezení předpokládaných problematických pasáží učiva, uvedení příčin žákova neúspěchu a způsoby a možnosti nápravy této situace v práci češtináře na 2. stupni ZŠ.

Vytištěnou seminární práci je třeba odevzdat nejpozději do 6. ledna 2014.

 

 

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html