SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Elementary mathematics I - O01310V01
Title: Elementární matematika 1
Guaranteed by: Katedra matematiky a didaktiky matematiky (41-KMDM)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2017
Semester: winter
E-Credits: 3
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/2, C [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. RNDr. Darina Jirotková, Ph.D.
prof. RNDr. Milan Hejný, CSc.
Annotation - Czech
Last update: KLOBOU/PEDF.CUNI.CZ (21.09.2016)
Kurz je zaměřen na doplnění matematických poznatků potřebných k následnému studiu matematických disciplín ve studiu učitelství pro 1. st. ZŠ, se zaměřením na tematické okruhy Číslo a proměnná a Závislosti, vztahy a práce s daty. Témata jsou volena podle základních výstupů RVP ZV pro 2. stupeň základních škol. Kurz je otevřen i studentům jiných oborů než primární pedagogiky.
Aim of the course - Czech
Last update: KLOBOU/PEDF.CUNI.CZ (21.09.2016)

Student využívá matematických poznatků a dovedností v praktických činnostech, rozvíjí kombinatorické a logické myšlení, řeší matematické problémy na základě kritického usuzování a srozumitelné a věcné argumentace. Doplní soustavným studiem případné nedostatky z učiva matematiky pro druhý stupeň.  

Literature - Czech
Last update: Mgr. Jaroslava Kloboučková (08.11.2016)

a) Cihlář, J., Lesáková, E., Řídká, E., Zelenka, M.: Očekávané výstupy v RVP ZV z matematiky ve světle testových úloh. (Ocekavane_vystupy_v_RVP_ZV_z_Ma)

b) Odvárko-Kadleček: Matematika (ucelená řada učebnic matematiky pro 6. - 9. ročník základní školy, nakladatelství Prometheus)

c) Učebnice a sbírky úloh pro 2. stupeň základních škol (dle výběru studenta)

d) Hejný a kolektiv: Matematika pro 1. stupeň (ucelená řada učebnic matematiky pro 1. - 5. ročník základní školy, Nakladatelství Fraus)

Teaching methods - Czech
Last update: KLOBOU/PEDF.CUNI.CZ (15.09.2015)

Základní metodou výuky je řešení úloh, hledání různých postupů při řešení stejné úlohy, argumentace k podpoření vlastního názoru. Práce ve dvojicích i skupinách. Samostatné řešení úlohy. Tvorba úlohy na dané téma. 

Requirements to the exam - Czech
Last update: KLOBOU/PEDF.CUNI.CZ (21.09.2016)

Předmět je možné splnit dvěma způsoby (student si volí jeden z nich):

1.      Aktivní účast v jednotlivých seminářích alespoň 80% (student je fyzicky přítomen ve výuce, předvede své řešení ostatním studentům, podílí se na argumentaci ostatních, potvrzuje nebo vyvrací názor jiného studenta pádnými argumenty). Po ukončení výuky předloží studijní materiály včetně samostudia (vyřešených úloh dle vlastního výběru - nejméně jedna z každého výukového celku)

2.      Nemůže-li se student účastnit výuky v rozsahu alespoň 80% (např. ze zdravotních důvodů), pak je nutno vypracovat seminární práci a závěrečný písemný test v rozsahu 10 úloh s 50% úspěšností, tedy platí stejné podmínky, jako pro studenty zapsané v kombinované formě studia.

Syllabus - Czech
Last update: KLOBOU/PEDF.CUNI.CZ (21.09.2016)

Obsah kurzu se bude dotýkat těchto partií aritmetiky a algebry podle výstupů RVP (číslování jednotlivých kapitol se shoduje s literaturou Očekávané výstupy):

1.      Provádí početní operace v oboru celých a racionálních čísel; užívá ve výpočtech druhou mocninu a odmocninu.

2.      Zaokrouhluje a provádí odhady s danou přesností, účelně využívá kalkulátor.

3.      Modeluje a řeší situace s využitím dělitelnosti v oboru přirozených čísel.

4.      Užívá různé způsoby kvantitativního vyjádření vztahu celek-část (přirozeným číslem, poměrem, zlomkem, desetinným číslem, procentem).

5.      Řeší modelováním a výpočtem situace vyjádřené poměrem; pracuje s měřítky map a plánů.

6.      Řeší aplikační úlohy na procenta (i pro případ, že procentová část je větší než celek).

7.      Matematizuje jednoduché reálné situace s využitím proměnných; určí hodnotu výrazu, sčítá a násobí mnohočleny, provádí rozklad mnohočlenu na součin pomocí vzorců a vytýkáním.

8.      Formuluje a řeší reálnou situaci pomocí rovnic a jejich soustav.

9.      Analyzuje a řeší jednoduché problémy, modeluje konkrétní situace, v nichž využívá matematický aparát v oboru celých a racionálních čísel.

10.  Vyhledává, vyhodnocuje a zpracovává data.

11.  Porovnává soubory dat.

12.  Určuje vztah přímé anebo nepřímé úměrnosti.

13.  Vyjádří funkční vztah tabulkou, rovnicí, grafem.

14.  Matematizuje jednoduché reálné situace s využitím funkčních vztahů.

Obsah kurzu budou moci posluchači do značné míry ovlivnit svými dotazy.

Entry requirements - Czech
Last update: KLOBOU/PEDF.CUNI.CZ (21.09.2016)

Vstupními požadavky je pouze zájem studenta doplnit své znalosti z matematiky v rozsahu druhého stupně základní školy.

Registration requirements - Czech
Last update: KLOBOU/PEDF.CUNI.CZ (21.09.2016)

Kurz si může student zapsat kdykoliv během studia. Není možné jej opakovat. Bude otevřen pouze v případě, že se do něj zapíše alespoň 15 studentů.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html