SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Didactics of Music Education II - O01308911
Title: Didaktika HV na 1. st. ZŠ II.
Guaranteed by: Katedra hudební výchovy (41-KHV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2019
Semester: winter
E-Credits: 1
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/1, C+Ex [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Explanation: rok 5, semestr 9 (u pětiletého studia) - UNI ZŠ spec. cizí jazyk
Old code: DIHV
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PaedDr. Hana Váňová, CSc.
Pre-requisite : O01308910
Annotation -
Last update: SALAKOVA/PEDF.CUNI.CZ (01.04.2008)
Gaining of knowledge and developing of musical and methodological skills necessary for controlling musical activities in practice. Analysis of video records of model situations in Music Education.
Aim of the course - Czech
Last update: VANOVAH/PEDF.CUNI.CZ (31.08.2011)

Cílem předmětu je příprava studenta na hudebně výchovnou praxi po stránce teoretické i praktické. Získávání vědomostí a rozvoj dovedností potřebných k řízení hudebních činností žáků. Seznámení s metodickou literaturou, analýza videonahrávek modelových situací v Hv.

Literature - Czech
Last update: VANOVAH/PEDF.CUNI.CZ (06.02.2015)

SEDLÁK, F. Didaktika hudební výchovy na l. st. ZŠ. Praha : SPN 1985. 311 stran.
PECHÁČEK. S., VÁŇOVÁ, H, aj. Praktické úkoly z didaktiky hudební výchovy pro l. st. základní školy. Praha : Karolinum 2001. 282 stran. ISBN 80-246-0365-9.
VÁŇOVÁ, H. Pěvecká tvořivosti na základní škole. Praha: SPN 1984.120 stran.
VÁŇOVÁ, H. Průvodce učitele hudební výchovy tvořivou intonací. Praha : UK-PedF, 2004. 79 stran. ISBN 80-7290-155-9.
JENČKOVÁ, E. Hudba a pohyb ve škole. Hradec Králové: Tandem, 2002, 320 s., ISBN 80-903115-7-1.
HURNÍK, I., EBEN, P. Česká Orffova škola, 1. díl. : Supraphon, 1969, 99 s., ISBN 16/2 02-263-69.
JURKOVIČ, P. Instrumentální soubor na základní škole. Praha: SPN, 1989, 181 s., ISBN 02/53 14-623-89.
TICHÁ, A. Hlasová výchova v dětském sboru prostřednictvím her a motivací.
Praha : Národní informační a poradenské středisko pro kulturu, 2004. ISBN 80-7068-186-1.
TICHÁ, A. Učíme děti zpívat. Praha : Portál, 2005. ISBN 80-7178-916-X.
HURNÍK, L.,LIŠKOVÁ, M. Učebnice hudební výchovy 1.-5. ročník. Praha : SPN, 1998. ISBN 80-7235-028-5.
HUDEBNÍ VÝCHOVA. Časopis pro hudební výchovu a obecně estetickou výchovu školní a
mimoškolní. UK v Praze - Pedagogická fakulta Praha. ISSN 1210-3683.
Osnovy Hv běžných škol a škol s rozšířenou Hv, ostatní alternativní učebnice Hv, metodické příručky. RVP.

HANŽLÍK, B. Staročeský kalendář. Tradice českého roku v lidové písni, pořekadlech a říkadlech pro zpěv, klavír a instrumentální soubor. Praha : UK, Pedagogická fakulta, 2014. 186 stran. ISBN 978-80-7290-792-2.

 HANŽLÍK, B. Staročeský kalendář. Tradice českého roku v lidové písni, pořekadlech a říkadlech pro zpěv, klavír a instrumentální soubor. Notová příloha. Praha : UK, Pedagogická fakulta, 2014. 385 stran. ISBN 978-80-7290-793-9.

Requirements to the exam - Czech
Last update: VANOVAH/PEDF.CUNI.CZ (31.08.2011)

Drobné seminární úkoly, vyplývající z didaktických postupů.

Průběžné studijní úkoly.

Písemné zpracování modelových situací - příprava na nácvik písně intonací, hlasová, intonační cvičení, kreativní osvojování malých písňových forem, možností vícehlasu apod.

Seznam okruhů ke zkoušce viz web. stránky katedry Hv

Syllabus - Czech
Last update: VANOVAH/PEDF.CUNI.CZ (31.08.2011)

Rozvoj intonačních dovedností, intonační práce s písní, přípravná intonační cvičení.

Sluchová analýza, její využití v hodinách, sluchové diktáty.

Počátky tvořivé intonace, principy integrace vokálně intonačních a tvořivých činností, metodika.

Principy rozvoje dětské hudební tvořivosti. Tvořivé osvojování hudebně výrazových a formotvorných prvků.

Prvky vícehlasu, jeho nácvik a tvořivé uplatnění ve vokálních, instrumentálních a hudebně pohybových aktivitách.

Metodický postup při poslechu, vizualizace jako aktivizační princip.

Spojení tvořivých a poslechových činností.

Stavba vyučovací hodiny v hudební výchově, její typy, organizační formy vyučování apod.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html