SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Medial Education - O01303250
Title: Mediální výchova
Guaranteed by: Katedra českého jazyka (41-KCJ)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2021
Semester: summer
E-Credits: 2
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/2, C [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Old code: MEVÝ
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Radka Holanová, Ph.D.
Pre-requisite : O01103005, O01303026
Is incompatible with: OK0603250
Is pre-requisite for: O01303149
Is interchangeable with: OK0603250
Annotation -
Last update: PhDr. Radka Holanová, Ph.D. (27.01.2021)
Medial education as a part of communication; medial literacy; mass communication as institutionalized process encompassing the production, dissemination, reception, and interpretation of public sociocultural discourse; potential impact of media language upon audiences; representation of social reality through language; possible motives of the senders in media institutions; role of audience reception processes; social influence of the media in contemporary society; media genres
Descriptors - Czech
Last update: PhDr. Radka Holanová, Ph.D. (27.01.2021)

Výuka bude probíhat přes zoom. Odkaz na lekci bude zasílán přes SIS. Před prvním seminářem dostanou studenti e-mail s přesnějšími instrukcemi.

Podpůrné materiály a odevzdávání prací probíhá přes Moodle:

https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=5772

Heslo bude sděleno na semináři.

Literature - Czech
Last update: PhDr. Radka Holanová, Ph.D. (27.01.2021)

BURTON, G. - JIRÁK, J.: Úvod do studia médií. Brno : Barrister Principal, 2001.
BLÁHOVÁ, R - STRULCOVÁ, Vl.: Mediální výchova. Praktické náměty pro výuku na 1. stupni ZŠ. Praha: Raabe, 2011.

Strachota a kol.: Být v obraze 2. Praha: Člověk v tísni, 2019

Eckertová, L. - Dočekal, D.: Bezpečnost dětí na internetu. Brno: Computer press, 2013.
JIRÁK, J. - KÖPPLOVÁ, B.: Média a společnost. Praha : Portál, 2003.
JIRÁK, J. - MIČIENKA, M.: Rozumět médiím. Praha : 2006.
McLUHAN, M.: Jak rozumět médiím. Praha : Odeon, 1991.
McQUAIL, D.: Úvod d teorie masové komunikace. Praha : Portál, 1999.
ŠEBESTA, K.: Od jazyka ke komunikaci. Praha : Karolinum, 1999.
PIKE, G. - SELBY, D.: Cvičení a hry pro globální výchovu 2. Praha : Portál, 2000.

VALENTA, P. - Brom, Z. - Kellerová, I.: Mediální činnosti v předškolním a mladším školním věku. Praha: Raabe, 2016.

Učebnice mediální výchovy

https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=5772

https://medialnivychova.fsv.cuni.cz/

http://svetmedii.info/

https://zvolsi.info/

https://manipulatori.cz/

Requirements to the exam - Czech
Last update: PhDr. Radka Holanová, Ph.D. (27.01.2021)

Požadavky k zápočtu:
Aktivní účast na seminářích, průběžné plnění dílčích úkolů, povoleny jsou 2 absence.
Výstup na semináři (ve skupině) s připraveným mediálním tématem na základě rozboru konkrétní mediální situace: Bude obsahovat konkrétná aktivitu k využití na 1. st. ZŠ, konkrétní mediální materiál. Aktivita  bude zaměřena na splnění konkrétního cíle. 

Studenti se zapíší do harmonogramu na prvním semináři.

V případě distanční výuky bude výstup nahrazen seminární prací, odevzdání přes Moodle, termín: 30. 4. 2021. Přesné instrukce na 1. semináři.

Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Radka Holanová, Ph.D. (20.01.2020)


Obsah kurzu:
mediální výchova jako jedna z modernizačních tendencí ve výuce; mediální gramotnost a její složky; aktivní přístup k médiím; vyhledávání informací v médiích; manipulace v médiích, její rozpoznávání a obrana proti ní; rozbor a interpretace mediálních produktů; druhy médií a mediální instituce; funkce médií; práce s mediálními produkty v hodinách českého jazyka zejména na 1. stupni ZŠ; aktivity zaměřené na výběr, analýzu a tvorbu mediálních textů; projekty ve výuce mediální výchovy; zpracování mediální výchovy v učebnicích českého jazyka pro základní školy

 

 

Témata:

1. Mediální výchova jako jedna z modernizačních tendencí ve výuce; mediální gramotnost a její složky; aktivní přístup k médiím.

2. Vyhledávání informací v médiích; manipulace v médiích, její rozpoznávání a obrana proti ní. Fake news, desinformace.

 3. Druhy médií a mediální instituce; funkce médií.

 4. Aktivity zaměřené na výběr, analýzu a tvorbu mediálních textů; projekty ve výuce mediální výchovy.

5. Persvazivní prostředky reklamy, tvorba reklamních komunikátů.

6. Různé druhy zpravodajství, zpravodajské hodnoty, infotainment, objektivita.

7. Sociální sítě a jejich vliv na děti.

8. Verbální a neverbální násilí v médiích.

9. Jazyk elektronické komunikace, bezpečná komunikace na internetu.

10. Etika v médiích, etické kodexy, předsudky v médiích.

11. Práce s mediálními produkty v hodinách českého jazyka zejména na 1. stupni ZŠ.

12. Zpracování mediální výchovy v učebnicích českého jazyka pro základní školy.

Course completion requirements - Czech
Last update: PhDr. Radka Holanová, Ph.D. (27.01.2021)

Požadavky k zápočtu:
Aktivní účast na seminářích, průběžné plnění dílčích úkolů, povoleny jsou 2 absence.
Výstup na semináři (ve skupině) s připraveným mediálním tématem na základě rozboru konkrétní mediální situace: Bude obsahovat konkrétná aktivitu k využití na 1. st. ZŠ, konkrétní mediální materiál. Aktivita  bude zaměřena na splnění konkrétního cíle. Studenti se zapíší do harmonogramu na prvním semináři.

Při distanční formě výuky bude výstup nahrazen seminární prací, odevzdání do Moodlu, termín 30. 4. 2021.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html