SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Pragmatics for Teachers of the First Grade of Basic School I - O01303248
Title: Pragmatika pro učitele 1. st. ZŠ I
Guaranteed by: Katedra českého jazyka (41-KCJ)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2021
Semester: winter
E-Credits: 1
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/1, C [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Old code: PRUČ
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PhDr. Pavla Chejnová, Ph.D.
Is incompatible with: OK0603106
Is pre-requisite for: OSOZ2C, O01303249, O01303SOZ, O01303SOZP, O01303SOZ1
Is interchangeable with: OK0603106
Annotation -
Last update: doc. PhDr. Pavla Chejnová, Ph.D. (24.05.2020)
Tasks and functions of pragmatics. The fuction of pragmatics within linguistics: trying to solve the practical difficulties that are inherent in the exercise of linguistic functions ("outside agents"). Pragmatics as the study of language from a user point of view. Grice´s maxims of conversation: the Gricean model of meaning and conversational implicature (any of the maxims can be exploited to generate implicata). Discourse analysis: the explanation of a speaker´s ability to assign interpretations to given utterances in a given context and draw interferences from them. Acts of speech. Pragmatics in teaching-learning relationship.
Literature - Czech
Last update: doc. PhDr. Pavla Chejnová, Ph.D. (24.05.2020)

HOFFMANNOVÁ, J. - MÜLLEROVÁ, O. Kapitoly o dialogu. Praha: Pansofia, 1994

CHEJNOVÁ, P. Didaktické transformace pragmalingvistických témat. Praha: PedF, 2010.

CHEJNOVÁ, p. (Ed.) Výuka pragmatických aspektů řečové komunikace II. Praha: PedF UK, 2007 

LEWIS, D. Tajná řeč těla. Praha: Victoria Publishing, 2000

MACHOVÁ, S. - Šamalová, M. (Eds.) Výuka pragmatických aspektů řečové komunikace. Praha: PedF UK, 2005, 2007

ŠEBESTA, K. Od jazyka ke komunikaci. Praha: Karolinum, 1999

VYBÍRAL, Z. Psychologie lidské komunikace. Praha: Portál, 2000

SAICOVÁ ŔÍMALOVÁ, L. Pragmatika. Praha: Karolinum, 2014

http://cupress.cuni.cz/ink2_stat/dload.jsp?prezMat=53848

Requirements to the exam - Czech
Last update: doc. PhDr. Pavla Chejnová, Ph.D. (24.05.2020)

Požadavky k zápočtu:

 

Prezentace zvoleného tématu v semináři, obsah prezentace odevzdat v tištěné formě. Témata: kooperační princip, zdvořilostní princip, řečová etiketa, zdvořilost ve škole, manipulace, neverbální komunikace ve škole.

Syllabus - Czech
Last update: doc. PhDr. Pavla Chejnová, Ph.D. (24.05.2020)

Studijní obor: učitelství 1.stupeň ZŠ

Kurz: Pragmatika I.

Ukončení: zápočet


Cíl kurzu: Naučit studenty pracovat s autentickými jazykovými materiály, ohodnotit obsahovou stránku projevů, odhalit manipulaci, pochopit skryté významy, zvládat řečovou etiketu.

Obsah kurzu: Pragmatická analýza textu psaného, mluveného. Zdvořilost, její kulturní zakotvenost, její jazykové formy. Kooperační princip verbální komunikace a jeho každodenní narušování. Implikatury a presupozice. Komunikační strategie.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html