SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Czech Language II - O01303026
Title: Současný český jazyk II
Guaranteed by: Katedra českého jazyka (41-KCJ)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2021
Semester: winter
E-Credits: 2
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/2, C+Ex [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Is provided by: OPMN0C127A
Old code: ČJ
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Radka Holanová, Ph.D.
Pre-requisite : O0130325B
Is incompatible with: OK0603026
Is pre-requisite for: O01303SOZ, O01303149, O01303027, O01303623, OSOZ2C, O01303250, O01303236, O01303625, O01303626, O01303627, O01303628, O01303629, O01303630, O01303631, O01303503, O01303504, O01303505, O01303523, O01303623X, O01303SOZP, O01303SOZ1
Is interchangeable with: OK0603026
Annotation -
Last update: PhDr. Radka Holanová, Ph.D. (14.09.2020)
The syntactic domain as a part of linguistics. Formal and semantic approach to syntax. Valency. Sentence vs. utterance. Syntactic relations and different ways of their expressing. Elementary syntactic units. Sentence elements. Complex sentences and text. Style and stylistics. Factors and language means. Genres.
Literature - Czech
Last update: PhDr. Radka Holanová, Ph.D. (14.09.2020)

Janovec, L.- Bušová, L.-Říhová, A.- Šamalová, M.: Jak používat čárku a další interpunkční znaménka. Praha 2006.

Staněk, V.: Jak psát správně čárky. Fortuna, 1997.

Brabcová, R.: Čeština našich dní. Praha 1996.
Černá, M. - Hájková, E.: Český jazyk B pro studující učitelství prvního stupně ZŠ a SpPg. PedF UK 1999.
Hájková, E. a kol.: Jazyková cvičení pro studující učitelství 1. st. ZŠ. Praha 1994.

Hirschová, M.: Syntaktické rozbory. PedF UK Praha 2012.
Hubáček, J.: Český jazyk pro studující učitelství 1. st. ZŠ. Praha 1991.
Hubáček, J. - Jandová, E. - Svobodová, J.: Čeština pro učitele. VADE MECUM 1998.
Svobodová, J.: Česká interpunkce. Ostrava 1997.

http://is.muni.cz/el/1433/jaro2009/VB000/odp/interpunkce.qref

Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Radka Holanová, Ph.D. (14.09.2020)

Cíl kurzu:

Studenti
- si uvědomí, že syntaktická strukturace výpovědí odráží strukturu lidského myšlení, a analýzou větných struktur zdokonalí svou dovednost přesného a logického myšlení,
- budou schopni využít získané vědomosti o stavbě české věty při tvorbě vlastních textů; dokážou volbou větné struktury cíleně ovlivnit výpovědní perspektivu; vyvarují se nemotivovaných odchylek od pravidelné větné stavby,
- pochopí klíčovou roli stylu pro dosažení preferované interpretace textu a zajištění komunikační úspěšnosti,
- zdokonalí dovednost sebereflexe vhodnosti jazykových prostředků, které užívají v různých komunikačních situacích,
- budou znát charakteristiky základních textových vzorů; budou je umět využít při tvorbě vlastních textů; dokážou texty přizpůsobit komunikační situaci.

Obsah kurzu:

Věta
- skladební dvojice: dominace a prostředky jejího vyjadřování, jednoduché případy shody; zmnožení syntaktické pozice
- větné členy: podmět holý, rozvitý, několikanásobný, nevyjádřený; přísudek verbální a verbonominální; předmět; přívlastek; příslovečná určení místa, času, způsobu a příčiny; doplněk
- větné vzorce: valence slovesa; základová větná struktura a její rozvíjení, rozšiřování, modifikace a transpozice; křížení vazeb, zanedbání dvojí vazby, vyšinutí z větné vazby

Od věty k textu
- spojování vět: spojování vět do souvětí; věty hlavní a věty vedlejší; konkurence větného a nevětného vyjádření větných členů; tvorba textu; koherence a koheze, horizontální a vertikální členění
- aktuální členění: východisko a jádro výpovědi; tematické posloupnosti v textu
- komunikační funkce: výpověď a její funkce, druhy vět podle postoje mluvčího, rozlišení otázek zjišťovacích a doplňovacích; funkce textu, výpovědi určující a podpůrné

Text
- slohotvorné činitele: subjektivní a objektivní; stylově příznakové jazykové prostředky
- slohové postupy: informační, vyprávěcí, výkladový, úvahový, popisný
- slohové útvary: adresa, jednoduchý pozdrav, blahopřání, oznámení, pozvánka, vyplnění jednoduchého formuláře, dopis, vyprávění, popis, charakteristika, zpráva, inzerát, referát a jeho příprava, pozdrav, poděkování, omluva, dotaz, telefonování, vyřízení vzkazu

Nápň seminářů:

  1. Skladba a její různá pojetí – syntax závislostní valenční a nevalenční.
  2. Věta a výpověď, základ věty. Syntaktické vztahy zmnožení a dominace.  Základové a nezákladové větné členy.
  3. Systemizace poznatků z konfrontace valenčního a tradičního pojetí syntaxe.
  4. Věta a souvětí.
  5. Souvětí a text.
  6. Odchylky od pravidelné větné stavby.
  7. Stylistika – pojetí stylu, slohotvorní činitelé, slohové postupy, slohové útvary.
  8. Funkční komunikační oblasti spisovné češtiny.
  9. Specifikum stylu učebního.
  10. Stylistika jazykových prostředků.
  11. Kompozice textu (horizontální a vertikální členění – význam pro interpretaci textu).
  12. Komplexní analýza textu – využití prostředků roviny fonetické, lexikální, morfologické a syntaktické pro interpretaci textu.
Course completion requirements - Czech
Last update: PhDr. Radka Holanová, Ph.D. (14.09.2020)

Požadavky k zápočtu:

1) Úspěšné zvládnutí závěrečného souhrnného testu.  Termín testu bude ohlášen na prvním semináři (test se obvykle píše na 9. semináři). Nepřítomnost na testu bude omluvena pouze na základě lékařského potvrzení, jinak termín propadá. Náhradní test si studenti mohou dopsat po dohodě s vyučujícím. (2 možnosti opravy neúspěšných testů) Výsledek testu je zohledněn při celkové klasifikaci zkoušky.
2) Seminární práce: zpracování určeného slohového útvaru a jeho typických jazykových rysů. Termín odevzdání 1. verze v tištěné podobě: na 6. semináři (rozdělení témat proběhne na 1. semináři).

Kladně hodnocena je aktivita v seminářích, k níž je přihlíženo při celkové klasifikaci.

Požadavky ke zkoušce:
Ústní zkouška - a) postižení stylových charakteristik předloženého textu a b) jedna teoretická otázka dle níže uvedených okruhů.

Okruhy k ústní zkoušce:

objektivní slohotvorné činitele

subjektivní slohotvorné činitele

funkční styl hovorový

funkční styl odborný

funkční styl administrativní

funkční styl publicistický

funkční styl umělecký

slohové postupy

slohový postup popisný

slohové útvary

dopis

vyprávění

charakteristika

stylistika jazykových prostředků lexikálních dle příslušnosti k útvarům nár. jazyka

stylistika jazykových prostředků lexikálních dle příznaku expresivity a emocionality

stylistika jazykových prostředků lexikálních dle dobové platnosti

stylistika prostředků gramatických

stylistické prostředky kompoziční

aktuální větné členění

věta a výpověď, gramatické větné vzorce

typy větných struktur

typy predikátů

syntaktické vztahy mezi větnými členy

valence, základové a nezákladové větné členy

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html