SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Children and mathematics I - O01110613
Title: Dítě a matematika I
Guaranteed by: Katedra matematiky a didaktiky matematiky (41-KMDM)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: winter
E-Credits: 2
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/2, C [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: prof. RNDr. Milan Hejný, CSc.
doc. RNDr. Darina Jirotková, Ph.D.
PhDr. Jana Slezáková, Ph.D.
Co-requisite : O01110612, O01110614
Pre-requisite : O01210051
Is co-requisite for: O01110612, O01110614, O01110612X
Is incompatible with: OK0610613
Is pre-requisite for: O01110616, O01110615, O01110617
Is interchangeable with: OK0610613
Annotation -
Last update: PhDr. Jana Slezáková, Ph.D. (05.10.2020)
The work will focus on the analysis of pupils' solutions of problems which they solve in a mathematical club, on the didactic analysis of the student teacher's way of guiding the pupils in the club, on the preparation of problems for the club, etc.
Aim of the course -
Last update: PhDr. Jana Slezáková, Ph.D. (05.10.2020)

To enable the students to
- get deeper into the children's cognitive processes via the analysis of their written work and of their behaviour during some mathematical activities,
- get to know one's own way of reasoning in mathematics (one's cognitive style)

Descriptors - Czech
Last update: PhDr. Jana Slezáková, Ph.D. (05.10.2020)

Setkání budou probíhat na odkazu: https://meet.google.com/aim-gaav-cav

Literature -
Last update: PhDr. Jana Slezáková, Ph.D. (05.10.2020)

Hejný, M., Hejná, M.: Součtové trojúhelníky. 25 stran, Raabe, Praha, 1998.

Hejný, M., Jirotková, D.: Čtverečkovaný papír jako most mezi geometrií a aritmetikou. Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, Praha 1999.

Hejný, M., Kuřina, F.: Dítě, škola a matematika. Konstruktivistické přístupy k vyučování. Portál, Praha 2001, stran 187, ISBN 80-7178-581-4.

Hejný, M, Jirotková, D., Slezáková-Kratochvílová, J. Příručka učitele. Matematika pro 1. ročník základní školy. Nakladatelství Fraus, Plzeň 2007.

Z. Kolláriková, B. Púpala (Eds.): Předškolní a primární pedagogika, Predškolská a elementárna pedagogika. Portál, Praha 2001, ISBN 80-7178-585-7.

Kratochvílová, J.: Triády jako prostředí výzkumu a výuky. In: (Eds.) M. Hejný, J. Novotná, N. Stehlíková: Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky 2, Univerzita Karlova v Praze ? Pedagogická fakulta, Praha, 2004, ISBN 80-7290-189-3(2. sv.) s. 409-421.

Kuřina, F.: Geometrické praktikum I, II. Matematický ústav ČSAV. Praha 1992.

Stehlíková, N.: Konstruktivistické přístupy k vyučování matematice. In: (Eds.) M. Hejný, J. Novotná, N. Stehlíková: Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky 1, Univerzita Karlova v Praze. Pedagogická fakulta, Praha, 2004, ISBN 80-7290-189-3(1. sv.) s. 11-22.

VONDROVÁ, Naďa, Miroslav RENDL, Radka HAVLÍČKOVÁ, Lenka HŘÍBKOVÁ, Anna PÁCHOVÁ a Jana ŽALSKÁ. Kritická místa matematiky základní školy v řešeních žáků. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2015. ISBN 978-80-246-3234-6.

Mathematical textbooks for primary school (Czech, Slovak and other)

Teaching methods -
Last update: PhDr. Jana Slezáková, Ph.D. (05.10.2020)

Seminar.

Requirements to the exam -
Last update: PhDr. Jana Slezáková, Ph.D. (05.10.2020)

- Preparations of mathematical club lessons, reflection of lessons, student¨s portfolio with materials from mathematical club lessons

Syllabus -
Last update: PhDr. Jana Slezáková, Ph.D. (05.10.2020)

The content has a character of experimental work with elementary pupils and is focused on the development and diagnosis of mathematical knowledge and abilities of pupils. The development of various languages of arithmetic (iconic, pictographic, sign); semantic anchoring of additive operations; number line as a tool for solving dynamic problems; semantic anchoring of multiplicative operations.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html