SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Bachelor Work Seminar - MZ340U17
Title: Seminář k bakalářské práci z geografie (zaměření na vzdělávání)
Czech title: Seminář k bakalářské práci z geografie (zaměření na vzdělávání)
Guaranteed by: Department of Social Geography and Regional Development (31-340)
Faculty: Faculty of Science
Actual: from 2023
Semester: winter
E-Credits: 2
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/1, C [HT]
Capacity: 30
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Note: enabled for web enrollment
Guarantor: RNDr. Lenka Krajňáková, Ph.D.
Teacher(s): RNDr. Lenka Krajňáková, Ph.D.
Annotation -
Last update: RNDr. Lenka Krajňáková, Ph.D. (18.07.2023)
The aim of the seminar is to provide a systematic support to students in the geography teaching fields of study throughout their elaboration of the bachelor thesis. During the seminar, the attention will be paid to important and often problematic aspects of students' bachelor theses. Emphasis will be placed on an active and independent work of students during the lessons.
The seminar lasts 1.5 hours once a fortnight. Due to the practical focus of the seminar, we strongly recommend that enrolled students bring their own laptop or tablet with a functional connection to the Eduroam network to the individual seminars.
Literature - Czech
Last update: RNDr. Lenka Krajňáková, Ph.D. (18.07.2023)

Předložená literatura slouží studentům pro inspiraci a podporu při zpracovávání jejich bakalářských prací.


Doporučení pro psaní seminárních, bakalářských a diplomových prací:

https://www.natur.cuni.cz/geografie/socialni-geografie-a-regionalni-rozvoj/studium/bakalarske-studium/doporuceni-pro-psani-seminarnich-bakalarskych-a-diplomovych-praci-1

Zdroje nápomocné obecně při zpracovávání závěrečných prací:
EVANS, D., GRUBA, P., ZOBEL, J. (2011): How to Write a Better Thesis. Melbourne Univ. Publishing, Carlton.
MAREŠ, J., VLČKOVÁ, K. (2013): K metodologickým standardům kvantitativních studií v pedagogice: Jak psát o výzkumných zjištěních? Pedagogická orientace, 23, 4, 455–477. (především prvních 9 stran)
ŠESTÁK, Z. (2000): Jak psát a přednášet o vědě. Academia, Praha.


Zdroje nápomocné při vyhledávání relevantní literatury a psaní teoretické části práce:
MAREŠ, J. (2013): Přehledové studie: jejich typologie, funkce a způsob vytváření. Pedagogická orientace, 23, 4, 427–454.


Zdroje nápomocné při přípravě, realizaci a analýze výsledků vlastního empirického výzkumu:
CHRÁSKA, M. (2010): Metody pedagogického výzkumu. Grada Publishing, Praha.PELIKÁN, J. (2011): Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Nakladatelství Karolinum, Praha.
PELIKÁN, J. (2011): Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Nakladatelství Karolinum, Praha.
ŠEĎOVÁ, K., ŠVAŘÍČEK, R. (2013): Jak psát kvalitativně orientované výzkumné studie. Kvalita v kvalitativním výzkumu. Pedagogická orientace, 23, 4, 478–510.


Inspirující česky psané články věnující se výzkumu na poli geografického vzdělávání (z pohledu řešených témat a zvolených výzkumných metod):
ČEŠKOVÁ, T., KNECHT, P. (2017): Analýza problémově orientovaných výukových situací ve výuce přírodovědy. ORBIS SCHOLAE, 10, 2, 93–115.
PEŠKOVÁ, K., JANKO, T., JANÍK, T., SPURNÁ, M. (2018): Proměny postojů učitelů ke kurikulární reformě a jejímu zavádění. ORBIS SCHOLAE, 12, 1, 69–93.
STACKE, V., VOČADLOVÁ, K., REICHERT, R. (2018): Lze žákům zeměpisu pomoci k lepším výkonům změnou řazení testových úloh? – případová studie na studentech Lauderových škol. 8, 2, 69–75.
SVOBODOVÁ, H., DURNA, R., MÍSAŘOVÁ, D., HOFMANN, E. (2019): Komparace formálního ukotvení terénní výuky ve školních vzdělávacích programech a její pojetí v modelových základních školách. ORBIS SCHOLAE, 13, 2, 95–116.
SVOBODOVÁ, H., SPURNÁ, M., KNECHT, P. (2020): Pojetí geografie a geografického vzdělávání u studentů učitelství v Česku. Geografie, 125, 4, 501–526.
TRAHORSCH, P., TRHLÍKOVÁ, D. (2022): Jak si žáci základních škol představují pouště? Biologie-Chemie-Zeměpis, 30, 4, 39–50.

Inspirující anglicky psané články věnující se výzkumu na poli geografického vzdělávání (netradiční výzkumné metody):
GOLEBIOWSKA, I. M., OPACH, T., RØD, J. K. (2020): Breaking the Eyes: How Do Users Get Started with a Coordinated and Multiple View Geovisualization Tool? The Cartographic Journal 57, 3, 235–248.
HALL, R. T., JENSEN, R. R., MCLEAN, D. D. (2013): Learning in the Geoscience Classroom: Q-Methodology, Learning Styles, and Individual Preferences. Journal of Geoscience Education 61, 1, 120–128.
CHENG, I. N. Y., SO, W. W. M. (2015): Teachers’ Environmental Literacy and Teaching – Stories of Three Hong Kong Primary School Teachers. International Research in Geographical and Environmental Education, 24, 1, 58–79.
KANLI, U. (2014): A Study on Identifying the Misconceptions of Pre-Service and In-Service Teachers about Basic Astronomy Concepts. Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education 10, 5, 471–479.
LANE, R. (2015): Experienced Geography Teachers’ PCK of Students’ Ideas and Beliefs about Learning and Teaching. International Research in Geographical and Environmental Education, 24, 1, 43–57.

Requirements to the exam - Czech
Last update: RNDr. Lenka Krajňáková, Ph.D. (18.07.2023)

Zápočet je možné obdržet při splnění následujících povinností:
1. student se účastnil seminářů aktivně (tj. přispíval svými poznatky, názory, nápady apod. do diskuze, pracoval na úkolech zadaných a vypracovávaných na seminářích apod.);
2. student vykonal všechnu samostatnou práci zadanou na seminářích (kontrola vždy na dalším ze seminářů, a to například v podobě skupinové diskuze nad zadanou prací);
3. student chyběl maximálně na dvou seminářích.

Syllabus - Czech
Last update: RNDr. Lenka Krajňáková, Ph.D. (04.10.2023)

Sylabus předmětu

  1. Úvod do semináře – obsah předmětu, požadavky k zápočtu, rady a tipy jak vybrat téma BP a vhodného vedoucího.
  2. Jak začít pracovat na BP – zdůvodnění tématu a zaměření na výzkumný problém, srozumitelnost a úplnost cílů, otázek (a hypotéz) a jejich formulací, stanovení struktury práce a harmonogramu progresu, zdravý vztah s vedoucím práce.
  3. Citace, citační normy a citační manažery – geografická citační norma, procvičení citování základních i záludnějších zdrojů, seznámení s citačními manažery, specificky práce se Zotero.
  4. Relevantní zdroje informací a jejich efektivní vyhledávání – rozvoj kritického přístupu k dostupným zdrojům, rozvoj efektivního vyhledávání vhodné relevantní literatury, odstranění strachu z cizojazyčné literatury.
  5. Práce s vyhledanou relevantní literaturou – seznámení s rozmanitými aktivními strategiemi čtení odborných textů, procvičení kritické syntézy získaných informací pro napsání teoretické části práce.
  6. Metodika BP – smysl a struktura kapitoly metodika, doporučení pro výběr vhodné metody, seznámení s (ne)výhodami základních metod, tipy na to, kde čerpat informace o jednotlivých metodách.
  7. Formální a grafická stránka BP – seznámení s nejčastějšími formálními a grafickými chybami, tipy a triky v MS Word, inspirativní vizualizace (grafy a tabulky).

Sylabus se může mírně měnit na základě konkrétních požadavků studentů, kteří mají daný akademický rok předmět zapsaný.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html