|
|
|
||
Vstup do studia specializace – trenérství basketbalu. Interpretace základních pojmů v teorii a v didaktice
basketbalu, obecnější informace o sportovní hře s tematickým zaměřením na historii, řízení, obsah a klasifikaci
herních činností. Základy didaktiky sportovní hry.
Teorie a základy didaktiky herních činností jednotlivce. Převážně praktická interpretace a aplikace útočných činností
jednotlivce individuálního typu, vztahového typu a příslušných obranných činností jednotlivce. Vytváření učebních
podmínek pro nácvik a trénink herních činností jednotlivce.
Last update: Mejsnarová Linda, Mgr., Ph.D. (05.02.2019)
|
|
||
Student je schopný interpretovat základní pojmy v teorii a v didaktice basketbalu. Student zná základy didaktiky basketbalu. Student zná aktuální pravidla basketbalu podle FIBA. Zároveň se student orientuje i v pravidlech NBA a NCAA, zná hlavní rozdíly a ví, podle kterých pravidel se organizují mezinárodní turnaje v basketbalu. Student zná historii basketbalu, a to jak ve světě, tak na Českém území. Student ví jak je basketbal řízen a jaké jsou soutěže v ČR, v Evropě a ve světě. Zná řízení velkých mezinárodních turnajů. Student zná toerii a základy didaktiky herních činností jednotlivce. Student umí prakticky interpretovat útočné herní činnosti jednotlivce individuálního typu, stejně tak i obranné individuální herní činnosti jednotlivce. Student zná způsoby řešení situace jeden proti jednomu v aspektech pojednávaných útočných činností jednotlivce. Tyto IHČJ umí také aplikovat při utkání. Student zároveň umí vysvětlit nácvik těchto IHČJ a umí vytvářet učební podmínky pro jejich nácvik a následný trénink. Student také umí kontrolovat jejich správnost a případně vhodně opravit chyby v provedení. Student je schopný vysvětlit pojetí individuálního herního výkonu v basketbalu, determinovat jeho faktory a vysvětlit jeho obsah. Student umí vést skupinu jiných studentů a připravit trénink pro nácvik IHČJ. Last update: Jurková Kateřina, PhDr., Ph.D. (29.09.2023)
|
|
||
DOBRÝ, L., SEMIGINOVSKÝ, B. Sportovní hry. Výkon a trénink. Praha : Olympia, 1988. DOBRÝ, L. a kol. Integrovaná praxe ve sportovních hrách. Tělesná výchova a sport mládeže, ročník 77, 2/2011. s. 7-17. ISSN 1210-7689. PSOTTA, R., VELENSKÝ, M. a kol. Základy didaktiky sportovních her. Praha : Nakladatelství Karolinum, 2009. TÁBORSKÝ, F. a kol. Základy teorie sportovních her. Praha : Univerzita Karlova, 2007 VELENSKÝ, M. a kol. Průpravné hry. Praha : Karolinum, 2005. VELENSKÝ, M. Pojetí basketbalového učiva pro děti a mládež. Praha : Karolinum, 2008. VELENSKÝ, M., KAPRÁLEK, T. Význam pravidel basketbalu a jeho modifikace. Tělesná výchova a sport mládeže, ročník 77, č. 4/2011, s. 11-19. VELENSKÝ, M., KAPRÁLEK, T. Děti a basketbal? Nechme je hrát! Tělesná výchova a sport mládeže, ročník 78, č. 3/2012, s. 29-35. VELENSKÝ, M. Jak na základy obrany v basketbale dětí. Tělesná výchova a sport mládeže, ročník 79, č. 3/2013, s. 26-30 (I. část), ročník 79, č. 4/2013, s. 28-33 (II. část), VELENSKÝ, M. Náměty pro vyučování a učení sportovním hrám ve školní tělesné výchově. Česká kinantropologie, ročník 19/2015, 4/15, s. 77-84. Last update: Mejsnarová Linda, Mgr., Ph.D. (05.02.2019)
|
|
||
Sylabus (teorie) 1. Interpretace pojmů „teorie“, „didaktika“ a jejich stručná charakteristika v aspektech sportovní hry. Odborná terminologie, schematický záznam herních činností a situací. 2. Historie basketbalu ve světě a v Česku, resp. v Československu. 3. Řízení basketbalu v celosvětovém a kontinentálním měřítku. FIBA, soutěže řízené FIBA. 4. Řízení basketbalu v ČR, ČBF, soutěže řízené ČBF. 5. Význam pravidel sportovních her, charakteristika sportovních her, modifikace sportovních her. 6. Interpretace pravidel FIBA, aplikace pravidel v basketbalu dětí. 7. Rekapitulace tematických okruhů v teorii basketbalu. 8. Interpretace stěžejních didaktických pojmů v aspektech zaměřenosti na sportovní hry, činnost trenéra, činnost hráče (hráčky) v didaktickém procesu. 9. Didaktický proces v charakteristice záměrnosti. Cíle a úkoly didaktického procesu v perspektivách rozvoje výkonnosti. 10. Didaktický systém učiva, charakteristika současného basketbalu elitní seniorské úrovně. 11. Klasifikace a přehled herních činností jednotlivce. 12. Klasifikace a přehled herních kombinací. 13. Klasifikace a přehled herních systémů. 14. Závěrečná lekce, shrnutí, test. Sylabus (teorie a didaktika herních činností) 1. Klasifikace herních činností jednotlivce, popis a význam z hlediska realizace individuálního herního výkonu v současném elitním basketbale. 2. Individuální herní výkon, význam, determinanty. 3. - 12. Teorie a didaktika útočných činností jednotlivce individuálního typu a obranných činností proti nim. Způsoby řešení situace jeden proti jednomu v aspektech pojednávaných útočných činností jednotlivce. 13 - 14. Možnosti aplikace herních činností jednotlivce v součinnosti skupin hráčů a celého družstva. Pojetí týmového herního výkonu v basketbalu dětí. Last update: Mejsnarová Linda, Mgr., Ph.D. (05.02.2019)
|