The aim of the course is to familiarise students with the contemporary inclusive model in education and its practical application in teaching. The course focuses on various strategies for adapting instruction to ensure it is accessible and beneficial to all learners – such as fostering positive relationships in the classroom, forming diverse student groups, embedding inclusive values into school rules, and modifying the learning environment.
Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (05.05.2025)
Cílem předmětu je seznámit studenty se současným inkluzivním modelem v pedagogice a s jeho využitím ve výuce. Kurz se zaměřuje na různé způsoby, jak upravit výuku tak, aby byla přístupná a přínosná pro všechny žáky – například podporou pozitivních vztahů ve třídě, tvorbou různorodých žákovských skupin, zapojením inkluzivních hodnot do pravidel školy a úpravou učebního prostředí.
Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (05.05.2025)
Descriptors - Czech
Typ aktivity
Počet hodin
Přímá výuka
– Přednášky
12 hodin
– Cvičení / semináře
24 hodin
Příprava studenta
– Samostudium odborné literatury a práce se studijními materiály
30 hodin
– Zpracování seminární práce
20 hodin
– Průběžné úkoly a příprava na semináře
30 hodin
Příprava na zkoušku a absolvování zkoušky
20 hodin
Celková pracovní zátěž studenta
136 hodin
Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (05.05.2025)
Course completion requirements - Czech
Vypracování seminární práce v oboru didaktika IP.
Last update: Hájková Vanda, doc. PaedDr., Ph.D. (10.02.2025)
Literature - Czech
Bartoňová, M. (2017).Inkluzivní didaktika v základní škole se zřetelem na edukaci žáků s lehkým mentálním postižením. Brno: Masarykova univerzita. Tato monografie se zaměřuje na výuku žáků s lehkým mentálním postižením v rámci inkluzivního vzdělávání.
Bartoňová, M., & Vítková, M. (2016).Vzdělávání se zaměřením na inkluzivní didaktiku a vyučování žáků se speciálními vzdělávacími potřebami ve škole hlavního vzdělávacího proudu. Brno: Masarykova univerzita. Publikace se zabývá inkluzivní didaktikou a metodami výuky žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v běžných školách.
Bartoňová, M., & Vítková, M. (2020).Efektivní vyučování v heterogenní třídě se zřetelem na metody a učební strategie. Brno: Masarykova univerzita. Kniha poskytuje strategie a metody pro efektivní výuku v heterogenních třídách.
Bartoňová, M., Magerová, J., Pipeková, J., Řehulka, E., Viktorin, J., & Vítková, M. (2019).Školní speciální pedagog a školní psycholog v inkluzivní škole a možnosti jejich spolupráce s interními a externími subjekty. Brno: Masarykova univerzita. Publikace se zaměřuje na roli školních speciálních pedagogů a psychologů v inkluzivním vzdělávání a jejich spolupráci s dalšími subjekty.
Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (05.05.2025)
Syllabus - Czech
Obsah: 1. multidimenzionální didaktika – vymezení pojmu, dimenze 2. kooperace žáků a flexibilní žákovské skupiny v inkluzivní třídě 3. profil Teacher Education for Inclusion 4. práce s pravidly v kontextu rozvoje inkluzivní kultury školy - kodex férové třídy 5. inkluzivní (univerzální) design škol a školních tříd 6. metody badatelské výuky a jejich využití v práci heterogenních tříd
Last update: Hájková Vanda, doc. PaedDr., Ph.D. (29.01.2023)
Learning resources - Czech
Studentům jsou k dispozici studijní opory (prezentace přednášek, odkazy na elektronické zdroje, interaktivní úkoly, doplňkové studijní materiály) v prostředí MOODLE dostupné na: