SubjectsSubjects(version: 970)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Continuous Practice at Secondary School and Reflection - OPNS4S033A
Title: Souvislá praxe na SŠ s reflexí
Guaranteed by: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: winter
E-Credits: 4
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/1, C [HT]
Extent per academic year: 0 [hours]
Capacity: unknown / 16 (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PhDr. Lea Květoňová, Ph.D.
Teacher(s): PaedDr. Eva Marádová, CSc.
Pre-requisite : OPNS4S022A
Annotation -
The aim of the subject is to provide students with practical experience in secondary general education and secondary vocational schools, which, within the framework of joint education, provide support for pupils with special educational needs in regular classes. Students will apply their theoretical knowledge from lectures and seminars and compare their own experiences as a pupil/student with the reality of the profession of a secondary school teacher. Continuous practice at the secondary school will take place in the form of basic orientation and supervision in selected subjects and preparation of supporting materials and inclusive activities for pupils.
Last update: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (11.09.2024)
Aim of the course - Czech

Studující získávají přímou zkušenost z praktického působení na středních všeobecně vzdělávacích a středních odborných školách, které v rámci společného vzdělávání zajišťují podporu žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v běžných třídách.

Last update: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (20.09.2024)
Descriptors - Czech

Předmět má 4 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 120 hodinám.

Přímá výuka:              

·         seminář 12 hodin

·         praxe 24 hodin

Příprava:

·         zpracování úkolů a práce se studijními materiály 64 hodin

Seminární práce a příprava na zápočet: 20 hodin celkem

Last update: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (05.09.2023)
Course completion requirements - Czech

Absolvování souvislé pedagogické praxe v požadovaném rozsahu - přesné vymezení obsahu a rozsahu je uvedeno v moodle.

Studenti odevzdávají materiály (tvoří Portfolio) do moodle. Účastní se společných reflexí.

Last update: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (11.09.2024)
Literature - Czech

BACHE, Ch. M. Živá třída: vyučování a kolektivní vědomí. Přeložil Petr LISÝ. Praha: Carpe Momentum, 2015. ISBN 978-80-905334-2-4.
LOWRIE, T. An educational practices framework: the potential for empowerment of the teaching profession. Journal of education for teaching: international research and pedagogy. Abingdon: Carfax Publishing Company, 2014, 40(1),34-46. ISSN 0260-7476.
MAREŠ, J. Edukace založená na důkazech: inspirace pro pedagogický výzkum i školní praxi. Pedagogika: časopis pro pedagogickou theorii a praxi. Praha: Státní nakladatelství učebnic 1951-, 2009, 59(3), 232-258. ISSN 0031-3815.

PIPEKOVÁ, J., BARTOŇOVÁ, M., MAGEROVÁ,J., ŘEHULKA,E.,VIKTORIN, J.,VÍTKOVÁ, M. Školní speciální pedagog a školní psycholog v inkluzivní škole a možnosti jejich spolupráce s interními a externími subjekty. Brno: Masarykova univerzita, 2019. 101 s. ISBN 978-80-210-9310-2.
PIPEKOVÁ, Jarmila, Miroslava BARTOŇOVÁ, Jan VIKTORIN a Marie VÍTKOVÁ. Rozšíření školního poradenského pracoviště o pozici školního speciálního pedagoga a školního psychologa. Online Journal of Primary and Preschool Education, Ústí nad Labem: Pedagogická fakulta Univerzity Jana Evangelisty Purkyně, 2019, roč. 3, č. 1, s. 1-8. ISSN 2533-7106.

PUŠKINOVÁ, M. Plán činnosti výchovného poradce a školního metodika prevence ve 2. pololetí školního roku 2018/2019. Školní poradenství v praxi: nový odborný časopis pro poradenské pracovníky. Praha: Wolters Kluwer, 2019, 6(1), 18-21. ISSN 2336-3436.
STODŮLKOVÁ, E., ZAPLETALOVÁ, E. Pedagogika pro střední školy. Beroun: Machart, 2011. ISBN 978-80-87517-22-2.
ŠTOČEK, M. Rukověť výchovného poradce a školního metodika prevence: střední škola. 21. vydání, verze 1.2016. Nový Bydžov: aTre,2016.

Last update: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (11.09.2024)
Syllabus - Czech

Souvislá praxe na SŠ bude probíhat ve formě základní orientace a hospitace ve vybraných předmětech a přípravy podpůrných materiálů a inkluzivních aktivit pro žáky. 

Student pro souvislou praxi volí jednu střední školu, na níž se podrobně seznamuje s chodem školního poradenského pracoviště, s přípravou a realizací preventivních programů.

Pozornost je zaměřena na vzdělávání žáků nadaných a mimořádně nadaných, na začleňování žáků s OMJ, genderové otázky v prostředí střední školy.

V průběhu praxe na základě observace a rozhovorů písemně reflektuje náplň práce třídního učitele, školního speciálního pedagoga, metodika prevence, výchovného poradce, školního psychologa, sociální pracovnice dle disponibility těchto pracovních pozic na střední škole.

Last update: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (11.09.2024)
Learning resources - Czech

Studentům jsou k dispozici studijní opory (prezentace přednášek, odkazy na elektronické zdroje, interaktivní úkoly, doplňkové studijní materiály) v prostředí MOODLE dostupné na:

https://dl1.cuni.cz/course/index.php?categoryid=696

Název kurzu: Souvislá praxe na SŠ s reflexí

https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=9251

Last update: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (11.09.2024)
Learning outcomes - Czech

Studující

uplatňuje své teoretické znalosti z oblasti speciální pedagogiky, didaktiky a vlastní pedagogické zkušenosti

charakterizuje činnost školního poradenského pracoviště při podpoře žáků se SVP, vzdělávání žáků nadaných a mimořádně nadaných, začleňování žáků s OMJ, genderové otázky v prostředí střední školy

písemně reflektuje (na základě observace a rozhovorů) náplň práce třídního učitele, školního speciálního pedagoga, metodika prevence, výchovného poradce, školního psychologa, sociální pracovnice dle disponibility těchto pracovních pozic na vybrané střední škole

orientuje se v přípravě a možnostech realizace preventivních programů na SŠ

vytvoří portfolio, které sdílí a obhajuje v semináři

Last update: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (20.09.2024)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html