SubjectsSubjects(version: 964)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Practical Language and Latin I - OPBF4F031A
Title: Jazyková cvičení a latina I
Guaranteed by: Katedra francouzského jazyka a literatury (41-KFJL)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2024
Semester: winter
E-Credits: 4
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/3, C [HT]
Extent per academic year: 0 [hours]
Capacity: unknown / 61 (50)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: French
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Kateřina Suková Vychopňová, Ph.D.
Teacher(s): Mgr. Madeleine Biegel
PhDr. Jiří Jančík, Ph.D.
Pre-requisite : OPBF4F021A
Annotation - Czech
Předmět navazuje na Jazyková cvičení a reálie I a II. Rozvíjí řečové dovednosti i jazykové prostředky integrovanou a praktickou formou, tentokrát na úrovni B2 dle SERRJ. Aktivním pojetím hodin si studenti zautomatizují své znalosti a dovednosti. Důraz je tentokrát kladen na propojení jazyka současného a odkazu latiny. Osvojení si základů latinského jazyka je nezbytným předpokladem pro studium francouzštiny i dalších cizích jazyků, včetně jazyka mateřského. Posluchač bude schopen zdůvodnit etymologii českých i francouzských slov a zvládnout základní terminologické minimum. Bude schopen pochopit a aktivně předat základy tohoto klíčového jazyka, jehož odkaz dokáží studenti během kurzu vnímat jako stále živý a aktuální. Atelier d'écriture: pohádka, bajka, popis, vyprávění. Témata: Jazyková část: la parité hommes/femmes, l'apprentissage des langues, les médias, le voyage ; Latina: Úvod do studia latinského jazyka, Lingvistická terminologie, Úvod do latinské gramatiky, Řecká a římská mytologie, Četba upravených textů z antických dějin a kultury
Last update: Biegel Madeleine, Mgr. (05.09.2024)
Aim of the course - Czech

Cílem francouzské části předmětu je jednak pochopit a osvojit si gramatické a lexikální jevy francouzského jazyka, zvládnout jejich začlenění do jednoduché komunikace na úrovni B2 dle SERRJ, jednak získat základní rozhled po morfologii latinských substantiv, latinských adjektiv a části latinských verb.

 

 

LATINSKÁ ČÁST:

(1) Studující dokáže vytvořit alomorfie morfemického řetězce I. II. a III. deklinace.

(2) Studující dokáže vytvořit alomorfie morfemického řetězce présentní a imperfektní konjugace aktiva a pasiva sloves I., II., III.a, III.b a IIII. třídy.

(3) Studující dokáže složit dílčí nominální, adjektivální, pronominální a verbální morfemické řetězce do morfemických makrořetězců oznamovacích vět.

 

Last update: Jančík Jiří, PhDr., Ph.D. (11.09.2024)
Descriptors - Czech

Přímá výuka 3 hodiny cvičení - 2 hodiny jazyková cvičení, 1 hodina latina

Celková časová zátěž studenta: 108 hodin

Přidělené kredity: 4

Zakončení: Zápočet

Příprava na výuku:

Příprava na 1 cvičení: 30 minut

Sanostudium literatury za semestr: 10 hodin

Práce se studijními materiály za semestr: 12 hodin

Plnění průběžných úkolů za semestr: 12 hodin

Plnění předmětu

Seminární práce/průběžné písemné úkoly: 10 hodin

Příprava na zápočet 10 hodin

Last update: Biegel Madeleine, Mgr. (05.09.2024)
Course completion requirements - Czech

Pravidelná průběžná práce v seminářích a domácí příprava.

Splnění/odevzdání dílčích úkolů plynoucích z aktivit v semináři, např. referáty k francouzským reáliím či aktuálním událostem soudobé Francie.

Závěrečný písemný test: gramatika, porozumění textu a samostatné písemné vyjádření na dané téma na úrovni B2; součástí testu jsou rovněž písemné úkoly z latiny. 

Úspěšnost testu: minimálně 70% správných odpovědí.

Maximálně 2 opravné pokusy.

Last update: Biegel Madeleine, Mgr. (05.09.2024)
Literature - Czech

Používaná učebnice "Méthode de francais" ÉDITO B2, Unités 1-4

Další studijní materiály a opory:

HIRSCHSPRUNG N. (kol.) Cosmopolite 4. Paris: Hachette FLE, 2018.

BOULARES, M., FREROT, J.-L.  Grammaire progressive du français - Niveau avancé. Paris: CLE International, 2019.

PARIZET, M.-L.  ABC DELF - Niveau B2. CLE International, 2018.

AKYÜZ A. (kol.) En Contexte Exercices de grammaire B2. Paris : Hachette FLE, 2019.

CORSAIN, M. (kol.) Activités pour le Cadre commun – Niveau B2. Paris : CLE International, 2007.

MIQUEL, C. Vocabulaire progressif du Francais avec 250 exercices, Niveau avancé. Paris : CLE International, 2001

Mc Bride, N. Francouzská gramatika abecedně. Překlad a úprava Eva Valentová. Plzeň : Fraus, 2000.

Něco navíc

La Culture générale de A - Z. Paris : Hatier, 1998

 

Pro latinskou část výkladu - vyučující Jiří Jančík

Bilíková, E. (2021): Přehled latinské mluvnice. Pomůcka při výuce latiny. Praha: MC Nakladatelství.

Kuťáková, E., Slabochová, D. (1994): Gramatické a lexikální minimum k Latině I. Praha: KLP – Koniasch Latin Press.

Psík R., Mikulová J., Krúpová A. (2007): Latinská morfologie. Ostrava: Ostravská univerzita.

Šimandl, J. (2016): Latinská syntax: pro posluchače teologie. Praha: Karolinum.

K semináři z latiny

KEPARTOVÁ J., SKOPEK R. Praktická iLatina, 2017, elektonická učebnice https://ecuni.publi.cz/                                 

MIKULOVÁ, J. Základní kurz latiny I, Brno: Masarykova univerzita, 2014.                                                                 

SEINEROVÁ, V. Cvičebnice latiny, Praha: Fotuna, 2000.                                                                                             

KEPARTOVÁ, J. Terminologické minimum. Praha: Práh, 1998. 



Last update: Jančík Jiří, PhDr., Ph.D. (29.07.2024)
Syllabus - French

Soustavná práce s francouzskou učebnicí - Méthode de français - ÉDITO B2- 3.ed (2015) , která navazuje na ÉDITO B1 probrané v prvním ročníku studia.

Postupné zvýšení jazykové úrovně studentů od B1 - B2 prostřednictvím aktivit jakými jsou četba s porozuměním, souvislý ústní a písemný projev na daná témata, upevnění gramatiky a schopnosti její praktické aplikace.

Během ZS budou probrány 3-4 Unités na daná témata: Unité 1 "A mon avis", Unité 2 "Quelque chose à déclarer ?, "Unité 3 "ça presse !", Unité 4 "Partir"

Během seminářů budou zařazeny ad hoc další doplňkové materiály týkající se francouzské kultury a civilizace a "referátky" k aktuálním událostem soudobé Francie.

 

Latina: - vyučující Jiří Jančík :

(1) Základy nominální morfologie latiny

(2) Základy adjektivální morfologie latiny

(3) Základy verbální morfologie latiny

(4) Základy pronominální morfologie latiny

(5) Základy slovosledu latinské věty

Last update: Biegel Madeleine, Mgr. (05.09.2024)
Learning outcomes - Czech

PRAKTICKY JAZYK:

Semaines 1, 2, 3 (unité 1)

 L'étudiant :

- débat à l'oral et rédige un essai argumenté sur le thème de la  parité  homme/femme dans le monde du travail

- sait exprimer une opinion nuancée (verbes d’opinion, de certitude et de doute)

- révise de façon systématique l’usage du subjonctif (présent et passé) dans des phrases complexes

- connait le fonctionnement des institutions françaises (Civilisation).

 

Semaines 4, 5, 6  (Unité 2).

L'étudiant:

- débat à l'oral et rédige un texte argumenté sur les questions éducatives, l’apprentissage des langues étrangères, l’importance des langues régionales.

- apprend à structurer clairement un texte (mots de liaison, verbes déclaratifs)

- comprend et analyse des documents authentiques (textes, documents audio)  sur le thème de l’enseignement et du plurilinguisme.

- maîtrise le discours rapporté au passé (concordance des temps, expressions du temps)

 

Semaines 7,8, 9 (Unité 3).

 L'étudiant:

- débat à l'oral sur les nouveaux médias et les enjeux contemporains

- rédige un article de presse sur un fait divers.

- maitrise les différentes formes passives

- exprime la cause et la conséquence

 

Semaines 8,9,10 (Unité 4).

 L'étudiant:

- débat à l’oral sur les enjeux du tourisme contemporain

- sait décrire de façon précise un paysage  et un espace (champ lexical de la géographie, expressions de lieu).

- commente des données chiffrées.

LATINSKÁ ČÁST:

(1) Základy nominální morfologie latiny: studující dokáže vytvořit či kategoriálně identifikovat všechny alomorfie nominálního morfemického řetězce.

 

(2) Základy adjektivální morfologie latiny: studující dokáže vytvořit či kategoriálně identifikovat všechny alomorfie adjektiválního morfemického řetězce.

 

(3) Základy verbální morfologie latiny: studující dokáže vytvořit či kategoriálně identifikovat všechny alomorfie verbálního morfemického řetězce.

 

(4) Základy pronominální morfologie latiny: studující dokáže vytvořit či kategoriálně identifikovat všechny alomorfie pronominálního morfemického řetězce.

 

(5) Základy slovosledu latinské věty: studující dokáže složit dílčí nominální, adjektivální, pronominální a verbální morfemické řetězce do morfemických makrořetězců oznamovacích vět.

 

Last update: Biegel Madeleine, Mgr. (01.10.2024)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html