|
|
|
||
Předmět navazuje na Jazyková cvičení a reálie I a II. Rozvíjí řečové dovednosti i jazykové prostředky integrovanou a praktickou formou, tentokrát na úrovni B2 dle SERRJ. Aktivním pojetím hodin si studenti zautomatizují své znalosti a dovednosti. Důraz je tentokrát kladen na propojení jazyka současného a odkazu latiny. Osvojení si základů latinského jazyka je nezbytným předpokladem pro studium francouzštiny i dalších cizích jazyků, včetně jazyka mateřského. Posluchač bude schopen zdůvodnit etymologii českých i francouzských slov a zvládnout základní terminologické minimum. Bude schopen pochopit a aktivně předat základy tohoto klíčového jazyka, jehož odkaz dokáží studenti během kurzu vnímat jako stále živý a aktuální.
Atelier d'écriture: pohádka, bajka, popis, vyprávění.
Témata: Jazyková část: la parité hommes/femmes, l'apprentissage des langues, les médias, le voyage ; Latina: Úvod do studia latinského jazyka, Lingvistická terminologie, Úvod do latinské gramatiky, Řecká a římská mytologie, Četba upravených textů z antických dějin a kultury
Last update: Biegel Madeleine, Mgr. (05.09.2024)
|
|
||
Cílem francouzské části předmětu je jednak pochopit a osvojit si gramatické a lexikální jevy francouzského jazyka, zvládnout jejich začlenění do jednoduché komunikace na úrovni B2 dle SERRJ, jednak získat základní rozhled po morfologii latinských substantiv, latinských adjektiv a části latinských verb.
LATINSKÁ ČÁST: (1) Studující dokáže vytvořit alomorfie morfemického řetězce I. II. a III. deklinace. (2) Studující dokáže vytvořit alomorfie morfemického řetězce présentní a imperfektní konjugace aktiva a pasiva sloves I., II., III.a, III.b a IIII. třídy. (3) Studující dokáže složit dílčí nominální, adjektivální, pronominální a verbální morfemické řetězce do morfemických makrořetězců oznamovacích vět.
Last update: Jančík Jiří, PhDr., Ph.D. (11.09.2024)
|
|
||
Přímá výuka 3 hodiny cvičení - 2 hodiny jazyková cvičení, 1 hodina latina Celková časová zátěž studenta: 108 hodin Přidělené kredity: 4 Zakončení: Zápočet Příprava na výuku: Příprava na 1 cvičení: 30 minut Sanostudium literatury za semestr: 10 hodin Práce se studijními materiály za semestr: 12 hodin Plnění průběžných úkolů za semestr: 12 hodin Plnění předmětu Seminární práce/průběžné písemné úkoly: 10 hodin Příprava na zápočet 10 hodin Last update: Biegel Madeleine, Mgr. (05.09.2024)
|
|
||
Pravidelná průběžná práce v seminářích a domácí příprava. Splnění/odevzdání dílčích úkolů plynoucích z aktivit v semináři, např. referáty k francouzským reáliím či aktuálním událostem soudobé Francie. Závěrečný písemný test: gramatika, porozumění textu a samostatné písemné vyjádření na dané téma na úrovni B2; součástí testu jsou rovněž písemné úkoly z latiny. Úspěšnost testu: minimálně 70% správných odpovědí. Maximálně 2 opravné pokusy. Last update: Biegel Madeleine, Mgr. (05.09.2024)
|
|
||
Používaná učebnice "Méthode de francais" ÉDITO B2, Unités 1-4 Další studijní materiály a opory: HIRSCHSPRUNG N. (kol.) Cosmopolite 4. Paris: Hachette FLE, 2018. BOULARES, M., FREROT, J.-L. Grammaire progressive du français - Niveau avancé. Paris: CLE International, 2019. PARIZET, M.-L. ABC DELF - Niveau B2. CLE International, 2018. AKYÜZ A. (kol.) En Contexte Exercices de grammaire B2. Paris : Hachette FLE, 2019. CORSAIN, M. (kol.) Activités pour le Cadre commun – Niveau B2. Paris : CLE International, 2007. MIQUEL, C. Vocabulaire progressif du Francais avec 250 exercices, Niveau avancé. Paris : CLE International, 2001 Mc Bride, N. Francouzská gramatika abecedně. Překlad a úprava Eva Valentová. Plzeň : Fraus, 2000. Něco navíc La Culture générale de A - Z. Paris : Hatier, 1998
Pro latinskou část výkladu - vyučující Jiří Jančík Bilíková, E. (2021): Přehled latinské mluvnice. Pomůcka při výuce latiny. Praha: MC Nakladatelství. Kuťáková, E., Slabochová, D. (1994): Gramatické a lexikální minimum k Latině I. Praha: KLP – Koniasch Latin Press. Psík R., Mikulová J., Krúpová A. (2007): Latinská morfologie. Ostrava: Ostravská univerzita. Šimandl, J. (2016): Latinská syntax: pro posluchače teologie. Praha: Karolinum. K semináři z latiny KEPARTOVÁ J., SKOPEK R. Praktická iLatina, 2017, elektonická učebnice https://ecuni.publi.cz/ MIKULOVÁ, J. Základní kurz latiny I, Brno: Masarykova univerzita, 2014. SEINEROVÁ, V. Cvičebnice latiny, Praha: Fotuna, 2000. KEPARTOVÁ, J. Terminologické minimum. Praha: Práh, 1998. Last update: Jančík Jiří, PhDr., Ph.D. (29.07.2024)
|
|
||
Soustavná práce s francouzskou učebnicí - Méthode de français - ÉDITO B2- 3.ed (2015) , která navazuje na ÉDITO B1 probrané v prvním ročníku studia. Postupné zvýšení jazykové úrovně studentů od B1 - B2 prostřednictvím aktivit jakými jsou četba s porozuměním, souvislý ústní a písemný projev na daná témata, upevnění gramatiky a schopnosti její praktické aplikace. Během ZS budou probrány 3-4 Unités na daná témata: Unité 1 "A mon avis", Unité 2 "Quelque chose à déclarer ?, "Unité 3 "ça presse !", Unité 4 "Partir" Během seminářů budou zařazeny ad hoc další doplňkové materiály týkající se francouzské kultury a civilizace a "referátky" k aktuálním událostem soudobé Francie.
Latina: - vyučující Jiří Jančík : (1) Základy nominální morfologie latiny (2) Základy adjektivální morfologie latiny (3) Základy verbální morfologie latiny (4) Základy pronominální morfologie latiny (5) Základy slovosledu latinské věty Last update: Biegel Madeleine, Mgr. (05.09.2024)
|
|
||
PRAKTICKY JAZYK: Semaines 1, 2, 3 (unité 1) L'étudiant : - débat à l'oral et rédige un essai argumenté sur le thème de la parité homme/femme dans le monde du travail - sait exprimer une opinion nuancée (verbes d’opinion, de certitude et de doute) - révise de façon systématique l’usage du subjonctif (présent et passé) dans des phrases complexes - connait le fonctionnement des institutions françaises (Civilisation).
Semaines 4, 5, 6 (Unité 2). L'étudiant: - débat à l'oral et rédige un texte argumenté sur les questions éducatives, l’apprentissage des langues étrangères, l’importance des langues régionales. - apprend à structurer clairement un texte (mots de liaison, verbes déclaratifs) - comprend et analyse des documents authentiques (textes, documents audio) sur le thème de l’enseignement et du plurilinguisme. - maîtrise le discours rapporté au passé (concordance des temps, expressions du temps)
Semaines 7,8, 9 (Unité 3). L'étudiant: - débat à l'oral sur les nouveaux médias et les enjeux contemporains - rédige un article de presse sur un fait divers. - maitrise les différentes formes passives - exprime la cause et la conséquence
Semaines 8,9,10 (Unité 4). L'étudiant: - débat à l’oral sur les enjeux du tourisme contemporain - sait décrire de façon précise un paysage et un espace (champ lexical de la géographie, expressions de lieu). - commente des données chiffrées. LATINSKÁ ČÁST: (1) Základy nominální morfologie latiny: studující dokáže vytvořit či kategoriálně identifikovat všechny alomorfie nominálního morfemického řetězce.
(2) Základy adjektivální morfologie latiny: studující dokáže vytvořit či kategoriálně identifikovat všechny alomorfie adjektiválního morfemického řetězce.
(3) Základy verbální morfologie latiny: studující dokáže vytvořit či kategoriálně identifikovat všechny alomorfie verbálního morfemického řetězce.
(4) Základy pronominální morfologie latiny: studující dokáže vytvořit či kategoriálně identifikovat všechny alomorfie pronominálního morfemického řetězce.
(5) Základy slovosledu latinské věty: studující dokáže složit dílčí nominální, adjektivální, pronominální a verbální morfemické řetězce do morfemických makrořetězců oznamovacích vět.
Last update: Biegel Madeleine, Mgr. (01.10.2024)
|