The aim is to introduce basic theoretical knowledge in the area of foreign
language teaching through a series of lectures, with focus on the development
of teaching methods. The seminars should introduce basic teaching documents,
organisation of the teaching process, using effective teaching techniques,
textbook analysis. Students should learn to take their own attitude
towards teaching materials.
Last update: MIKESOVA/PEDF.CUNI.CZ (07.09.2009)
Cílem předmětu je v rámci přednášek zprostředkovat studentům základní teoretické poznatky z didaktiky němčiny jako cizího jazyka, zaměřené zejména na vývoj metod ve výuce cizího jazyka, osvojování řečových dovedností a na analýzu běžných učebnicových souborů pro výuku německého jazyka na ZŠ a SŠ. V rámci seminářů se studenti seznámí se základními pedagogickými dokumenty a rozvíjejí své praktické dovednosti při realizaci procesu osvojování řečových dovedností.
V ZS 2016/2017 je obsah předmětu inovován v rámci projektu "Program komplexní inovace pregraduální přípravy učitelů na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy v Praze financovaného z Fondu vzdělávací politiky pro rok 2016.
Last update: NECASOVA/PEDF.CUNI.CZ (28.09.2016)
Course completion requirements - Czech
Požadavky k zápočtu: - docházka 80% + aktivní účast na semináři, - plnění průběžných úkolů, - prezentace referátu na zadané téma, - seminární práce - analýza učebnicového souboru
Last update: Nečasová Pavla, PhDr., Ph.D. (06.10.2016)
Literature - Czech
HENRICI, G., RIEMER, C. Einführung in die Didaktik des Unterrichts Deutsch als Fremdsprache mit Videobeispielen. 3. unveränderte Aufl. Band 1, 2. Hohengehren: Schneider Verlag, 2001. ISBN 3-87116-796-7, 3-87116-797-5.
HÖHLE, B. (Hg.) Psycholinguistik. 2. Aufl. Berlin: Akademie Verlag, 2012. ISBN 978-3-05-005920-4.
HENDRICH, J. a kol. Didaktika cizích jazyků. Praha: SPN, 1988.
CHODĚRA, R. Didaktika cizích jazyků: Úvod do vědního oboru. Praha: ACADEMIA, 2006. ISBN 80-200-1213-3.
KOEPPEL, R. Deutsch als Fremdsprache - Spracherwerblich reflektierte Unterrichtspraxis. 2. Überarb. Aufl. Hohengehren: Schneider Verlag, 2013. ISBN 978-3-8340-1185-5.
RÖSLER, D. Deutsch als Fremdsprache : Eine Einführung. Stuttgart: J.B. Metzler, 2012. ISBN 978-3-476-02300-1.
NEUNER, G., HUNFELD, H. Methoden des fremdsprachlichen Deutschunterrichts. Berlin: Langenscheidt, 1996. ISBN 978-3-4684-9676-9.
BARKOWSKI, H., KRUMM, H.J. (Hg.) Fachlexikon Deutsch als Fremd- und Zweitsprache. Tübingen: Francke (UTB), 2010. ISBN 978-3-8252-8422-0.
KRUMM, H.J., FANDRYCH, Chr., HUFEISEN, B., RIEMER, C. (Hg.) Deutsch als Fremd- und Zweitsprache : Ein Internationales Handbuch. Berlin, New York: de Gruyter, 2010. ISBN 978-3-1102-4024-5.
Časopis Cizí jazyky (rubrika recenze, didaktika/ metodika)
Pedagogické dokumenty pro příslušné typy a stupně škol, učebnice NJ
Společný evropský referenční rámec pro jazyky: Jak se učíme jazykům, jak je vyučujeme a jak v jazycích hodnotíme. Council of Europe. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2002. ISBN 80-244-0404-4.
Last update: NECASOVA/PEDF.CUNI.CZ (07.11.2015)
Syllabus - Czech
Obsah kurzu tvoří následující témata:
1. Lingvodidaktika - cíle, předmět (12.10.2016)
2. Metody ve výuce cizích jazyků - vývoj metod, současné metodické trendy, alternativní metody (19.10., 26.10.)
3. Osvojování řečových dovedností - Čtení s porozuměním (2.11.)
4. Osvojování řečových dovedností - Poslech s porozuměním (9.11.)