Learning outcomes of the course unit The subject acquaints students with various types and various manifestations of risky behavior of pupils. It offers a broader view (based on social pedagogy) on the analysis of their causes, respectively. factors that contribute to their origin and development. It offers various approaches, means and methods by which these phenomena can be prevented or resolved in schools. The program of the subject is based on personal experience of students with problematic behavior of pupils and on acquired knowledge from previous studies.
Last update: Richterová Magdalena, PhDr., Ph.D. (06.09.2022)
Předmět seznamuje studující s různými druhy a různorodými projevy rizikového chování žáků. Nabízí širší pohled (vycházející ze sociální pedagogiky) na analyzování jejich příčin, resp. faktorů, které se podílejí na jejich vzniku a vývoji. Ukazuje různé přístupy, prostředky a metody, pomocí kterých je možno těmto jevům ve školách předcházet nebo je následně řešit. Program předmětu se opírá o osobní zkušenosti studujících s problémovým chováním žáků a o získané znalosti z předchozího studia.
Last update: Richterová Magdalena, PhDr., Ph.D. (06.09.2022)
Aim of the course -
Using the knowledge of social pedagogy, risky behavior, the student analyzes, assesses and evaluates model situations of problematic, risky behavior of pupils in the current school, proposes solutions and prevention.
Last update: Richterová Magdalena, PhDr., Ph.D. (06.09.2022)
Studující si prohloubí znalosti z oblasti sociální pedagogiky a na jejich základě má možnost dobře analyzovat, posuzovat a hodnotit modelové situace problémového, rizikového chování žáků v současné škole, navrhovat možnosti řešení a prevence.
Last update: Richterová Magdalena, PhDr., Ph.D. (06.09.2022)
Literature -
BENDL, S.; HANUŠOVÁ, J.; LINKOVÁ, M. Žák s problémovým chováním: Cesta institucionální pomoci. Praha : Triton, 2015. ISBN 978-80-7387-703-3.
BENDL, S. Kázeňské problémy ve škole. Aktualiz. a dopl. vyd. Praha: Triton, 2011. 260 s. ISBN 978-80-7387-436-0.
BENDL, S. Školní kázeň v teorii a praxi: učebnice pro studenty učitelství. 1. vyd. Praha: Triton, 2011. 202 s. ISBN 978-80-7387-432-2.
BENDL, S. Ukázněná třída, aneb, Kázeňské minimum pro učitele. Vyd. 1. Praha: Triton, 2005. 298 s. ISBN 80-7254-624-4.
JEDLIČKA, R. Výchovné problémy s žáky z pohledu hlubinné psychologie. Vyd. 1. Praha: Portál, 2011. 246 s. ISBN 978-80-7367-788-6.
KOLÁŔ, M. Nová cesta k léčbě šikany. Portál.
KYRIACOU, CH. Řešení výchovných problémů ve škole. Praha : Portál, 2005.
LAZAROVÁ, B. První pomoc při řešení výchovných problémů. Praha : Strom, 1998. ISBN 80-86106-00-4
VALENTOVÁ, L. a kol. Školní poradenství I. Vyd. 1. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2013. 289 s. ISBN 978-80-7290-710-6.
Strategie prevence rizikových projevů chování u dětí a mládeže v působnosti resortu školství, mládeže a tělovýchovy - aktuální znění.
Last update: Richterová Magdalena, PhDr., Ph.D. (30.10.2019)
BENDL, S.; HANUŠOVÁ, J.; LINKOVÁ, M. Žák s problémovým chováním: Cesta institucionální pomoci. Praha : Triton, 2015. ISBN 978-80-7387-703-3.
BENDL, S. Kázeňské problémy ve škole. Aktualiz. a dopl. vyd. Praha: Triton, 2011. 260 s. ISBN 978-80-7387-436-0.
BENDL, S. Školní kázeň v teorii a praxi: učebnice pro studenty učitelství. 1. vyd. Praha: Triton, 2011. 202 s. ISBN 978-80-7387-432-2.
BENDL, S. Ukázněná třída, aneb, Kázeňské minimum pro učitele. Vyd. 1. Praha: Triton, 2005. 298 s. ISBN 80-7254-624-4.
JEDLIČKA, R. Výchovné problémy s žáky z pohledu hlubinné psychologie. Vyd. 1. Praha: Portál, 2011. 246 s. ISBN 978-80-7367-788-6.
KOLÁŔ, M. Nová cesta k léčbě šikany. Portál.
KYRIACOU, CH. Řešení výchovných problémů ve škole. Praha : Portál, 2005.
LAZAROVÁ, B. První pomoc při řešení výchovných problémů. Praha : Strom, 1998. ISBN 80-86106-00-4
VALENTOVÁ, L. a kol. Školní poradenství I. Vyd. 1. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2013. 289 s. ISBN 978-80-7290-710-6.
Strategie prevence rizikových projevů chování u dětí a mládeže v působnosti resortu školství, mládeže a tělovýchovy - aktuální znění.
Last update: Richterová Magdalena, PhDr., Ph.D. (06.09.2022)
Requirements to the exam -
Examination Requirements:
Passing the test (one regular and two resit dates).
Last update: Richterová Magdalena, PhDr., Ph.D. (30.10.2019)
Požadavky ke zkoušce:
úspěšné absolvování testu (jeden řádný a dva opravné termíny).
Last update: Richterová Magdalena, PhDr., Ph.D. (06.09.2022)
Syllabus -
Influence of environment on education, problems of risky behavior. Manifestations of risky behavior in school environment. Contexts of risk behavior of children and adolescents. Causes of risky behavior of children and adolescents Prevention and solution of risky behavior Cooperation of school and family with other institutions in solving manifestations of risky behavior.
Last update: Richterová Magdalena, PhDr., Ph.D. (30.10.2019)
Vliv prostředí na výchovu, problematika rizikového chování.
Projevy rizikového chování ve školním prostředí.
Kontexty rizikového chování dětí a dospívajících.
Příčiny rizikového chování dětí a dospívajících
Prevence a řešení rizikového chování
Spolupráce školy a rodiny s dalšími institucemi při řešení projevů rizikového chování.
Last update: Richterová Magdalena, PhDr., Ph.D. (06.09.2022)