Methodological and content management of bachelor theses. The basis is specification of the requirements for the bachelor thesis,
consultation on the structure of the bachelor thesis and reiteration of the principles for working with literature and information. The actual content of the seminar consists of student reports on individual projects.
The aim of the course is to provide essential guidelines for adequate preparation of the BP project. To deepen the preparation of students for independent publishing (not only within the BP and its defence).
Acquired knowledge: the student is secure in his/her knowledge of the methods of acquiring professional knowledge (in electronic and written form), can work with basic methodological approaches in psychology, can select (determine) adequate methods for the design of a research project, can well explain the essence of the project (in relation to a specific area of psychological research).
Acquired skills: the student will be able to select and process professional sources in relation to the problem to be solved, he/she will be able to assess and defend the selection of the knowledge about the problem, which he/she will then present in his/her bachelor thesis, he/she will be able to formulate the problem to be solved in adequate psychological terms. He/she can plan the procedure of the research investigation, can critically evaluate its benefits and pitfalls.
Course content: Analysis of the topics of assigned bachelor theses; Requirements for the bachelor thesis; Working with documentary information in relation to the bachelor thesis; Overview of sources of documentary information in relation to specific topics of individual theses; Preparation of theses (thematic units, layout of the thesis, definition of the main problem of investigation, most important sub-problems, methods and procedures applied in the thesis, basic literature); Reports by individual students on the process of solving sub-tasks; Analysis and evaluation of the process; Discussion focused on methodological, ethical, content and formal aspects of bachelor theses
Last update: Dragomirecká Eva, PhDr., Ph.D. (06.11.2023)
Metodologické a obsahové vedení bakalářských prací. Základem je upřesnění požadavků na bakalářskou práci,
konzultace nad strukturou bakalářské práce a zopakování zásad pro práci s odbornou literaturou a informacemi. Vlastní náplní semináře jsou referáty studentů o jednotlivých projektech.
Cílem předmětu je poskytnout zásadní vodítka pro adekvátní zpracování projektu BP. Prohloubit přípravu studentů k samostatné publikační činnosti (nejen v rámci BP a její obhajoby).
Získané znalosti: student bezpečně zná způsoby získávání odborných poznatků (v elektronické i písemné podobě), dokáže pracovat se základními metodologickými přístupy v psychologii, umí vybrat (určit) adekvátní metody pro návrh výzkumného projektu, dokáže dobře vysvětlit podstatu řešeného projektu (ve vztahu ke konkrétní oblasti psychologického zkoumání).
Získané dovednosti: student dovede vybrat a zpracovat odborné zdroje ve vztahu k řešenému problému, dovede posoudit a obhájit výběr právě těch poznatků o problematice, které pak uvede ve své bakalářské práci, dovede formulovat řešený problém adekvátními psychologickými pojmy. Umí naplánovat postup výzkumného šetření, dovede kriticky vyhodnotit jeho přínosy i úskalí.
Obsah předmětu: Rozbor témat zadaných bakalářských prací; Požadavky na bakalářskou práci; Práce s dokumentační informací ve vztahu k bakalářské práci; Přehled zdrojů dokumentační informace ve vztahu ke specifickým tématům jednotlivých prací; Příprava tezí (tematické celky, rozvržení práce, vymezení hlavního problému zkoumání, nejdůležitější dílčí problémy, metody a postupy uplatněné v práci, základní literatura); Referáty jednotlivých studentů o postupu řešení dílčích úkolů; Rozbor a hodnocení postupu; Diskuse zaměřená na metodologické, etické, obsahové i formální aspekty bakalářských prací
Last update: Pastyříková Iveta, Mgr. (24.10.2023)
Course completion requirements -
Presentation of a progress report on the work on the bachelor's project: outline presentation of the basic approach to the topic and the solution of selected problems in the progress of the work from the literature review, through the formulation of the problem and objectives of the work, the theoretical and methodological context to the final elaboration.
Each student will report on the way in which he/she has worked on his/her own project, and a group discussion on each project is expected. If the student does not report on the bachelor's project, he/she prepares 8-10 pages of text - part of the BP, which he/she submits for certification.
Last update: Dragomirecká Eva, PhDr., Ph.D. (13.10.2023)
Přednesení zprávy o postupu práce na bakalářském projektu: rámcové představení základního přístupu ke zpracování tématu a řešení vybraných problémů při postupu prací od literárního přehledu, přes formulaci problému a cíle práce, teoretických a metodologických souvislostí až ke konečnému zpracování.
Každý student na semináři referuje o způsobu zpracování vlastního projektu, dále se předpokládá skupinová diskuze nad každým projektem. Pokud o bakalářském projektu student nereferuje, zpracovává 8-10 stránek textu - části BP, kterou předkládá k udělení atestace.
Last update: Pastyříková Iveta, Mgr. (24.10.2023)
Literature -
Bui, Y. How to Write a Master's Thesis. Los Angeles: Sage. Print.
Last update: Dragomirecká Eva, PhDr., Ph.D. (13.10.2023)
Bui, Y. N. (2009). How to Write a Master’s Thesis. Los Angeles: Sage. Print.
Eco, U. (1997). Jak napsat diplomovou práci. Olomouc: Votobia.
Filka, J. (2002). Metodika tvorby diplomové práce. Brno: Knihař.
Holoušová, D., & Krobotová, M. (2002). Diplomové a závěrečné práce. Olomouc: Univerzita Palackého.
Hoskovec, J., & Štikar, J. (1976). Dokumentační informace v psychologii. Praha: SPN.
Michalík, P., Roub, Z., & Vrbík,V. (2002). Zpracování diplomové a bakalářské práce na počítači. Plzeň: ZU.
Šesták, Z. (2000). Jak psát a přednášet o vědě. Praha: Academia.
Seznam doporučené literatury je uveden v SIS a upřesňován během výuky.