The aim of the course is to combine the knowledge and methods of experimental psychology and experimental physiology in relation to previous information from neurophysiology and anatomy of the human nervous system (NS). The student should understand the basic processes at all levels of the NS, define the functions of each system and explain the interaction of the peripheral and central NS. In addition, be able to measure some basic parameters of sensory, motor and other functions and interpret their possible dysfunction. Subsequently, to formulate and plan restitution procedures leading to the achievement of eufunction of the subsystems and the whole NS of a person. Of course, the rationale and reasoning with respect to the formulated hypotheses. When challenging the stated assumptions, revise the tested methods and reformulate your research questions.
Acquired knowledge: the student can define the basic concepts of physiological psychology; explain the difference between psychophysiology and physiological psychology; describe the CNS and the functions of its individual parts in relation to psychological processes; can list the methods of displaying the structure and function of the brain. The student understands the unity of the organism, standing on cooperating subsystems with different levels of complexity. The student can explain the relationship between simple reflection and the function of consciousness, and argue for his/her interpretation of these simple yet highly complex processes.
Acquired skills: the student can analyse individual psychological processes from a physiological point of view; can apply the acquired knowledge to psychological practice. The student can use simple screening methods to measure and assess the functionality of selected sensory and motor systems, speech and related skills of reading, writing and arithmetic, emotional components of experience, the role of sexual and reproductive functions in the fulfillment of human unity and its place in the social world.
Course Content: History, definition of basic terms, distinction between psychophysiology and physiological psychology, basic CNS. The neuron as the basic building unit of the nervous system: morphology and function. Cortical architecture, modularity and principles. Principles of nervous tissue function. Evolution of the vertebrate brain and principles of CNS structure. Receptors, neuromodulators and neurotransmitters. Consciousness: lucidity, vigilance, reticular formation, theory of consciousness. Conscious and unconscious processes from the perspective of neurobiology. Visual and acoustic perception. Learning and memory. Emotional processing in the brain. Speech and its localization in the brain. Psychoneuroimmunology: mind and body in unity. Cognition and thought. Methods of imaging brain structure and function, methods of application in animals. Sleep.
Last update: Dragomirecká Eva, PhDr., Ph.D. (06.11.2023)
Cíl předmětu tkví ve spojení poznatků a metod experimentální psychologie a experimentální fyziologie v návaznosti na předchozí získané informace z neurofyziologie a anatomie nervového systému (NS) člověka. Student by měl porozumět základním dějům na všech úrovních NS, definovat funkce jednotlivých systémů a vysvětlit součinnost periferního a centrálního NS. Kromě toho dokázat změřit některé základní parametry funkcí senzorických, motorických a dalších a interpretovat jejich případnou dysfunkci. Následně formulovat a naplánovat restituční postupy, vedoucí k dosažení eufunkce subsystémů i celku NS člověka. Samozřejmostí je odůvodnění a argumentace vzhledem k formulovaným hypotézám. Při zpochybnění vyslovených předpokladů revidovat testované metody a přeformulovat své výzkumné otázky.
Získané znalosti: student umí vymezit základní pojmy fyziologické psychologie; vysvětlit rozdíl mezi psychofyziologií a fyziologickou psychologií; popsat CNS a funkce jeho jednotlivých částí vzhledem k psychologickým procesům; umí vyjmenovat metody zobrazení struktury a funkce mozku. Student chápe jednotu organismu, stojící na spolupracujících subsystémech s různými úrovněmi komplexnosti. Dokáže vysvětlit souvislosti mezi jednoduchým reflexem a funkcí vědomí a argumentačně podložit svou interpretaci těchto jednoduchých, a přitom i značně složitých dějů
Získané dovednosti: student analyzovat jednotlivé psychické procesy z fyziologického hlediska; umí aplikovat získané vědomosti do psychologické praxe. Student dokáže jednoduchými screeningovými metodami změřit a hodnotit funkčnost vybraných senzorických a motorických systémů, řeči a s ní souvisících dovedností čtení, psaní a počítání, emočních složek prožívání, poslání sexuálních a rozmnožovacích funkcí v naplnění jednoty člověka a jeho místa ve světě sociálních sítí.
Obsah předmětu: Historie, vymezení základních pojmů, rozdíl mezi psychofyziologii a fyziologickou psychologii, základny CNS. Neuron jako základní stavební jednotka nervového systému: morfologie a funkce. Architektura kortexu, modularita a principy. Principy funkce nervové tkáně. Evoluce mozku obratlovců a principy stavby CNS. Receptory, neuromodulátory a neurotransmitery. Vědomí: lucidita, vigilita, retikulární formace, teorie vědomí. Vědomé a nevědomé procesy z pohledu neurobiologie. Vizuální a akustická percepce. Učení a paměť. Emoční processing v mozku. Řeč a její lokalizace v mozku. Psychoneuroimunologie: mysl a tělo v jednotě. Kognice a myšlení. Metody zobrazení struktury a funkce mozku, metody použití u zvířat. Spánek.
Last update: Andrlová Jarmila, Mgr. (12.09.2024)
Course completion requirements -
Analyze a selected article according to the QLMRI methodology, independently prepare a seminar paper on the selected topic and prepare its presentation, or organize a demonstration related to the lectured topics. Knowledge of the lectured material and selected recommended literature. A test (failure to pass will be dealt with by oral examination).
Last update: Dragomirecká Eva, PhDr., Ph.D. (13.10.2023)
Analyzovat vybraný odborný článek dle metodiky QLMRI, samostatně vypracovat seminární práci na vybrané téma a připravit si její prezentaci, případně zorganizovat demonstraci vztahující se k přednášeným tématům. Znalost odpřednášené látky a vybrané doporučené literatury. Test (nezvládnutí řešeno ústní zkouškou).
Last update: Pastyříková Iveta, Mgr. (24.10.2023)
Literature -
Rosenzweig, M. R., Leiman, A. L., & Breedlove, S. M. (2006). Biological Psychology. An Introduction to Behavioral, Cognitive, and Clinical Neuroscience (4th ed.). Sunderland, Massachusetts: Sinauer Associates, Inc.
Gazzaniga, M. S., & Mangun, G. R. (Eds.). (2014). The cognitive neurosciences (5th ed.). Boston Review. https://doi.org/10.7551/mitpress/9504.001.0001 Carlson, N. R. (2004). Foundations of Physiological Psychology. Boston: Allyn and Bacon, Inc. Mather, G. (2006). Foundations of Perception. New York: Psychology Press. Ward, J. (2006). The Student's Guide to Cognitive Neuroscience. New York: Psychology Press
Last update: Nikolai Tomáš, doc. Mgr. et Mgr., Ph.D. (13.12.2023)
Rosenzweig, M. R., Leiman, A. L., & Breedlove, S. M. (2006). Biological Psychology. An Introduction to Behavioral, Cognitive, and Clinical Neuroscience (4th ed.). Sunderland, Massachusetts: Sinauer Associates, Inc.