The aim of the course is to provide a more detailed introduction to the physiology of individual parts of the nervous system - both at the borderline of physiological and pathological functioning and to provide a theoretical basis for understanding functional changes, manifestations and diseases in relation to the nervous system (NS) - the course should enable better orientation in the diagnosis of the nervous system. To improve the students' orientation in the diagnosis of the nervous system and to familiarize them with the physiology of the different parts of the NS.
Acquired knowledge: the student understands the anatomical structure of the nervous system, can classify and describe the individual parts/organs of the central and peripheral nervous system, understands their functioning; can explain physiological and pathological processes within the nervous system; knows the basic neurological symptoms and diagnoses; can explain the connection between neurological and psychological diseases.
Acquired skills: the student is oriented in the basic structure of the peripheral and central system; knows basic Latin terminology; distinguishes physiological and pathological processes in the nervous system; can assess the influence of nervous changes on psychological functions; can effectively use the most important information sources; can apply the acquired knowledge to further studies.
Course content: functional-structural relationships of excitatory systems. Biochemistry of nerves. Organization of the nervous system. Peripheral nervous system (somatic, autonomic, cranial nerves). Central nervous system. Dorsal spinal cord, brain stem. Interbrain. Cerebellum and basal ganglia - motor control. Limbic structures. Neocortex. Brain and behaviour. Right and left hemispheres, cerebral specialization. Sensation and perception. Learning (classical and operant conditioning). Memory, attention. Motivation, emotions, anxiety. Consciousness, sleep and wakefulness.
Last update: Dragomirecká Eva, PhDr., Ph.D. (06.11.2023)
Cílem předmětu je podrobněji seznámit s fyziologií jednotlivých částí nervové soustavy - jak na pomezí fyziologického, tak i patologického fungování a poskytnout teoretický základ pro pochopení funkčních změn, projevů a onemocnění ve vztahu k nervovému systému (NS) - předmět by měl umožnit lepší orientaci v diagnostice nervové soustavy. Zlepšit orientaci studentů v diagnostice nervové soustavy a seznámit je s fyziologií jednotlivých částí NS.
Získané znalosti: student rozumí anatomické struktuře nervového systému, dokáže zařadit a popsat jednotlivé části/orgány centrálního a periferního nervového systému, rozumí jejich fungování; dokáže vysvětlit fyziologické a patologické procesy v rámci nervového systému; zná základní neurologické symptomy a diagnózy; dokáže vysvětlit souvislosti neurologických a psychických nemocí.
Získané dovednosti: student se orientuje v základní struktuře periferního a centrálního systému; ovládá základní latinskou terminologii; rozliší fyziologické a patologické procesy v nervovém systému; dokáže posoudit vliv nervových změn na psychické funkce; efektivně používat nejdůležitější informační zdroje; dokáže aplikovat získané znalosti do dalšího studia.
Obsah předmětu: Funkčně strukturní vztahy vzrušivých soustav. Biochemie nervů. Organizace nervového systému. Periferní nervový systém (somatický, vegetativní, hlavové nervy). Centrální nervový systém. Hřbetní mícha, mozkový kmen. Mezimozek. Mozeček a bazální ganglia - řízení motoriky. Limbické struktury. Neokortex. Mozek a chování. Pravá a levá hemisféra, cerebrální specializace. Čití a vnímání. Učení (klasické a operatní podmiňování). Paměť, pozornost. Motivace, emoce, úzkost. Vědomí, spánek a bdění.
Last update: Pastyříková Iveta, Mgr. (24.10.2023)
Course completion requirements -
The final test contains questions based on lectures and study of basic literature, requires knowledge of the anatomy of the nervous system (central and peripheral nervous system), knowledge of the lectured material and recommended literature.
Last update: Dragomirecká Eva, PhDr., Ph.D. (13.10.2023)
Závěrečný test obsahuje otázky vycházející z přednášek a studia základní literatury, vyžaduje znalost anatomie nervové soustavy (centrálního i periferního nervstva), znalost odpřednášené látky a doporučené literatury.
Last update: Pastyříková Iveta, Mgr. (24.10.2023)
Literature -
Gleitman, H. (1987). Basic Psychology. New York: W.W. Norton.
Last update: Dragomirecká Eva, PhDr., Ph.D. (13.10.2023)
Purves, D., Augustine, G.J., Fitzpatrick, D., Hal, W.C., LaMantia, A.-S., Mooney, R.D., Platt, M.L., White, L.E. (Eds.) (2017). Neuroscience (6th ed.). Oxford University Press
Uysal, S. (2023). Functional Neuroanatomy and Clinical Neuroscience. Oxford University Press
Kaufman, D.M., Geyer, H.L., Milstein, M.J., (Eds.) (2017). Kaufman's Clinical Neurology for Psychiatrists (Major Problems in Neurology) (8th ed.), Elsevier.
Mysliveček, J., Myslivečková-Hassmannová, J. (1989). Nervová soustava. Praha: Avicenum.
Králíček, P. (1997). Úvod do speciální neurofyziologie. Praha: Nakladatelství UK.
Koukolík, F. (2002). Lidský mozek. Praha: Portál.
Ganong, W. F. (1995). Přehled lékařské fyziologie. Praha: H&H.
Seznam doporučené literatury je v SIS a upřesňován během výuky.
Last update: Pastyříková Iveta, Mgr. (24.10.2023)
Requirements to the exam - Czech
Písemná zkouška (otevřené otázky). Je potřeba dosáhnout 50% bodů k získání atestace
Last update: Nekovářová Tereza, PhDr. RNDr., Ph.D. (09.02.2025)
Syllabus - Czech
I část: „Buněčná úroveň“
Buněčná stavba nervové soustavy
Neurony,
Gliové buňky
Astrocyty
Mikroglie
Schwannovy buňky
Stavba neuronu
Axon, dendrit
Buněčná membrána a její specifika pro vedení signálu