course can be enrolled in outside the study plan enabled for web enrollment priority enrollment if the course is part of the study plan can be fulfilled in the future
Last update: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D. (10.04.2020)
Kurz navazuje na kurz „Klinické stáže encyklopedické s reflexí I“ a je zaměřen na prohloubení znalostí, dovedností a kompetencí osvojených v prerekvizitním kurzu.
Obsahem kurzu je seznámení se s pracovišti, která poskytují klinicko-psychologickou péči pro děti i dospělé, pasivní i aktivní účast při provozu jednotlivých pracovišť, praktické procvičování přímých i nepřímých klinicko-psychologických činností, seznamování se s legislativou a zvyšování profesních kompetencí. Součástí kurzu je i reflexe získaných zkušeností a osvojených dovedností.
Studenti absolvují náhledy na klinickém pracovišti u psychologa, který se zabývá zdravotnickou praxí, resp. poradenskou praxí zaměřenou na prevenci, resp. následné vyrovnávání se s psychickým poškozením. Stáže budou zaměřeny na standardní aktivity pracovišť v oblasti prevence, diagnostiky, poradenství a psychoterapie. Cílem je podpora rozvoje dovedností pro práci psychologa v daných typech zařízení psychologické praxe. Student by se měl dále seznámit s legislativou upravující činnost toho kterého zařízení, měl by se zorientovat v typické klientele a typických standardních činnostech toho kterého zařízení, měl by evidovat formy, jak daný klient o poskytované služby žádá.
Dále by mělo dojít k postižení odborných okruhů tematicky zaměřených - konkrétní odborná témata, která pracoviště zajišťuje (např. zdravotní rizika, obtíže a adaptační problémy, podpora integrace zdravotně postižených aj.).
Neměla by chybět podpora rozvoje diagnostických, poradenských a terapeutických dovedností. Osvojeny by měly být základní diagnostické dovednosti spojené s administrací, skórováním, vyhodnocením i interpretací nejčastěji užívaných diagnostických nástrojů dle specifik toho kterého odborného zařízení, pro které má student základní teoretickou průpravu z povinných i povinně volitelných předmětů v rámci studia psychologie (např. anamnestický rozhovor, diagnostický rozhovor s rodiči a klientem, užití konkrétních diagnostických nástrojů jako jsou testy obecných i speciálních schopností - testy inteligence a další testy kognitivních schopností a testy osobnosti) a specifická diagnostická témata: testy zaměřené na klinické symptomy. Studenti by měli mít možnost účastnit se i cílených intervenčních postupů a programů, včetně vyhodnocování jejich efektivity. Vhodné je seznámení se s konkrétními cílovými skupinami (podle věku, resp. problémových kategorií).
Praxe je vykonávána v celkovém rozsahu 80 hodin přímých aktivit na 2 pracovištích, tj. 2 týdny a je smluvně zajištěna.
Literature - Czech
Last update: PhDr. Hana Sotáková, Ph.D. (28.01.2020)
Hawkins, P.; Shohet, R. Supervize v pomáhajících profesích. Praha: Portál, 2004. Baštecká, B.; Goldmann, P. Základy klinické psychologie. Praha: Portál, 2001. Lindsay,G. ; Koene, C. ; Øvreeide, H.; Lang, F. Etika pro evropské psychology. Praha: Hogrefe - Testcentrum, 2010. Schmidbauer, W. Psychická úskalí pomáhajících profesí. Praha: Portál, 2000. Špatenková, N. a kol. Krizová intervence pro praxi. Praha: Grada, 2004.
Course completion requirements - Czech
Last update: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D. (09.04.2020)
Student v předmětu absolvuje minimálně stáže na 2 pracovištích pracovištích, v celkovém rozsahu 80 hodin přímých aktivit, tj. 2 týdny.
Předmět je ukončen zápočtem. K němu je potřeba splnit:
- výběr pracovišť dle doporučené trajektorie
- evidence činností přímých i nepřímých na pracovišti
- potvrzení ze stáže
- zpracování reflektivního deníku (seznam přímých a nepřímých aktivit, stanovené úkoly, reflexe)