Last update: Mgr. Jaroslav Pinkas, Ph.D. (31.08.2021)
The film is one of the traditional teaching aids in history. However, it is usually used only as an attractive form of interpretation. In this course, students will learn about a wider range of applications. Students will learn how to analyze film as a historical source, decide when to use it as an example of social practice and when to illustrate an ideological narrative. They will get acquainted with selected educational programs working with film material in general educational subjects. The course will focus on independent work of students with film material and mutual discussion on the interpretation and use of films in the class, which implies a thorough home preparation for seminars.
Last update: Mgr. Jaroslav Pinkas, Ph.D. (31.08.2021)
Film patří mezi tradiční pomůcky při výuce dějepisu. Zpravidla je ale užíván jen jako atraktivní forma výkladu. V tomto kursu se studenti seznámí s širší škálou jeho využití. Studenti se naučí jak analyzovat film jako historický pramen, rozhodnout, kdy film použít jako příklad ilustrace sociální praxe a kdy jako ilustraci ideologického narativu. Seznámí se s vybranými vzdělávacími programy pracujícími s filmovým materiálem ve všeobecně vzdělávacích předmětech. V rámci kursu bude kladen důraz na samostatnou práci studentů s filmovým materiálem a vzájemnou diskusi o interpretaci a využití filmů v hodině, což předpokládá důkladnou domácí přípravu na semináře.
Aim of the course -
Last update: Mgr. Jaroslav Pinkas, Ph.D. (31.08.2021)
Students will learn the techniques of film analysis as a historical source, learn about the scale of use of film in teaching history from prehistoric times to contemporary history and the possibilities of combining film with other historical sources.
Last update: Mgr. Jaroslav Pinkas, Ph.D. (31.08.2021)
Studenti si osvojí techniky analýzy filmu jako historického pramene, seznámí se se škálou využití filmu při výuce dějepisu od pravěku po soudobé dějiny a s možnostmi kombinovat film s jinými historickými prameny.
Descriptors - Czech
Last update: Mgr. Jaroslav Pinkas, Ph.D. (31.08.2021)
Budeme využívat Google disk, na kterém budou uložené materiály k analýze v seminářích a komunikační paltformou bude Meet Hangouts.
Literature -
Last update: Mgr. Jaroslav Pinkas, Ph.D. (31.08.2021)
ČINÁTL, Kamil – PINKAS, Jaroslav a kol.: Dějiny ve filmu. Film ve výuce dějepisu. ÚSTR, Praha: 2014, 249 s.
KOPAL, Petr: „Český Herodotos“ v po-literárním světě. Historici a film (Koláž). In: Od knížat ke králům. Sborník u příležitosti 60. narozenin Josefa Žemličky. NLN, Praha 2007, s. 546–560
KOPAL, Petr: Návraty (ne)dávných dějin v českých filmech po roce 1989. In: KOPAL, Petr – PTÁČEK, Luboš (eds.): Film a dějiny 6. Postkomunismus: Proměny českého historického filmu po roce 1989. Casablanca – ÚSTR, Praha 2017.
MARCUS, Alan S., et al.: Teaching history with film: Strategies for secondary social studies. Routledge, 2018.
MARCUS, Alan S. (ed.): Celluloid blackboard: Teaching history with film. IAP, 2006.
PINKAS, Jaroslav: Reprezentace každodennosti tzv. normalizace v didaktické praxi. In: KOPAL, Petr (ed.): Film a dějiny 4: normalizace. Casablanca – ÚSTR, Praha 2014, s. 585–604.
PINKAS, Jaroslav: Svazáci a páskové – „jiná“ padesátá léta. In: PAŽOUT, Jaroslav (ed.). Každodenní život v Československu 1945/48–1989. Technická univerzita Liberec – ÚSTR, Liberec – Praha 2015, s. 194–215.
ŠTĚPÁNEK, Kamil: Hraný historický film jako podnět oborově didaktického výzkumu. In: Sborník prací Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity : řada společenských věd / Brno : Masarykova univerzita Roč. 26, č. 2 (2012), s. 349-357.
TYALOR, Richard: Filmová propaganda. Sovětské Rusko a nacistické Německo. Academia, Praha 2016, s. 367–379.
Last update: Mgr. Jaroslav Pinkas, Ph.D. (31.08.2021)
Literatura:
ČINÁTL, Kamil – PINKAS, Jaroslav a kol.: Dějiny ve filmu. Film ve výuce dějepisu. ÚSTR, Praha: 2014, 249 s.
KOPAL, Petr: „Český Herodotos“ v po-literárním světě. Historici a film (Koláž). In: Od knížat ke králům. Sborník u příležitosti 60. narozenin Josefa Žemličky. NLN, Praha 2007, s. 546–560
KOPAL, Petr: Návraty (ne)dávných dějin v českých filmech po roce 1989. In: KOPAL, Petr – PTÁČEK, Luboš (eds.): Film a dějiny 6. Postkomunismus: Proměny českého historického filmu po roce 1989. Casablanca – ÚSTR, Praha 2017.
MARCUS, Alan S., et al.: Teaching history with film: Strategies for secondary social studies. Routledge, 2018.
MARCUS, Alan S. (ed.): Celluloid blackboard: Teaching history with film. IAP, 2006.
PINKAS, Jaroslav: Reprezentace každodennosti tzv. normalizace v didaktické praxi. In: KOPAL, Petr (ed.): Film a dějiny 4: normalizace. Casablanca – ÚSTR, Praha 2014, s. 585–604.
PINKAS, Jaroslav: Svazáci a páskové – „jiná“ padesátá léta. In: PAŽOUT, Jaroslav (ed.). Každodenní život v Československu 1945/48–1989. Technická univerzita Liberec – ÚSTR, Liberec – Praha 2015, s. 194–215.
ŠTĚPÁNEK, Kamil: Hraný historický film jako podnět oborově didaktického výzkumu. In: Sborník prací Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity : řada společenských věd / Brno : Masarykova univerzita Roč. 26, č. 2 (2012), s. 349-357.
TYALOR, Richard: Filmová propaganda. Sovětské Rusko a nacistické Německo. Academia, Praha 2016, s. 367–379.
Teaching methods - Czech
Last update: Mgr. Jaroslav Pinkas, Ph.D. (31.08.2021)
Pokud bude výuka probíhat distančně, bude hlavní metodou výuky práce v digitálním prostředí. Budeme využívat Google disk na kterém budou uložené materiály k analýze v seminářích a komunikační paltformou bude Meet Hangouts. Pokud situace umožní prezenční výuku, bude hlavním formou výuky prezentace výukových materiálů přes dataprojektor a následná diskuse o těchto materiálech.
Syllabus - Czech
Last update: Mgr. Jaroslav Pinkas, Ph.D. (31.08.2021)
Sylabus
Film jako historický pramen a jako školní historický pramen
Dokument a hraný film: analýza silných a slabých stránek
Metodiky práce s filmem: české i zahraniční zkušenosti
Projekty využívající film pro historické vzdělávání
Filmy a další historické prameny: jak vytvořit funkční didatkický set
Filmy o pravěku a starověku: metodické inspirace
Filmy o středověku: metodické inspirace
Filmy o raném novověku: metodické inspirace
Course completion requirements -
Last update: Mgr. Jaroslav Pinkas, Ph.D. (31.08.2021)
Attestation in form of zápočet. Students submit a written paper, which is then discussed. The structure of the work is specified in the first lesson of the course.
Last update: Mgr. Jaroslav Pinkas, Ph.D. (31.08.2021)
- KZ. Studenti odevzdají písemnou práci, nad níž je pak vedena rozprava. Struktura práce je upřesněna v první hodině předmětu