Learning outcomes of the course unit The aim of the course is to acquaint students with the field of school didactics of history, to define the objectives of this field and basic orientation in the issues of historical culture. Students become acquainted with current trends and basic concepts in the theory of history didactics (historical consciousness, historical thinking, collective memory). At the same time, students learn through classroom practice and present and confront their knowledge in the course.
Last update: PhDr. Iva Beránková (16.09.2019)
Cílem předmětu je seznámení studentů s oborem školní didaktiky dějepisu, vymezení cílů tohoto oboru a základní orientace v problematice historické kultury. Studenti se seznamují s aktuálními trendy a základními pojmy v teorii didaktiky dějepisu (historické vědomí, historické myšlení, kolektivní paměť). Zároveň se studenti formou náslechů seznamují se školní praxí a v rámci kursu tyto své poznatky prezentují a konfrontují.
Descriptors - Czech
Last update: Mgr. Jaroslav Pinkas, Ph.D. (01.10.2020)
Distanční výuka bude zajištěna prostřednictvím platformy google. Pro komunikaci budeme využívat Meet Hangouts, materiály budeme sdílet v prostředí Google disk, kromě toho budeme využívat i mailové komunikace. Studenti dostanou pravidelné linky na MH (specifické pro přednášky a pro jednotlivé semináře) a přístup ke složkám, kde budou materiály k analýze i prostor pro skupinovou práci. Závěrečné kolokvium bude také vedeno v prostředí MH.
Literature -
Last update: doc. PhDr. Jana Kepartová, CSc. (13.05.2019)
Čapek, V. Pohledy do počátků dějepisného vyučování v Evropě. In: Učitelské vzdělávání VII. Praha 1973.
David, K. Metodika dějepisného vyučování na školách obecných a občanských, Velké Meziříčí: Šašek, 1923.
Julínek, S. 30 let dějepisné výuky na českých základních školách z hlediska vývoje učebních plánů, učebních osnov a školních učebnic. Příspěvek k dějinám oborové didaktiky v letech 1945 - 1975. In: Sborník prací pedagogické fakulty J.E. Purkyně v Brně. Řada společenských věd. č. 8. Brno UJEP, s. 143 - 161.
Julínek, S. a kol. Základy oborové didaktiky dějepisu, Brno:MU, 2004.
Kovaříková, J. Učebnice dějepisu jako nástroj formování českého historického povědomí v druhé polovině 19. století, Sborník AUC, Praha 1973.
Kutnar, F., Marek, J, Přehledné dějiny českého a slovenského dějepisectví. Od počátku národní kultury až do sklonku třicátých let 20. století, Praha:Lidové noviny,1997.
Lepař, J. O metodách dějepisného vyučování, Praha 1879.
Mejstřík, V. a kol. Metodika dějepisu jako učebního předmětu, Praha: SPN, 1974.
Opatřil, S. Metodika dějepisu. Praha: SPN 1956.
Šlik, V. Z dějin teorie vyučování dějepisu v českých zemích v 19. století, Sborník, Pedagogická fakulta UK, Historie III, Praha 1973.
Last update: Mgr. Jaroslav Pinkas, Ph.D. (10.09.2020)
BARTON, Keith, LEVSTIK, Linda: Teaching history for the common good. New Jersey:
BENEŠ, Zdeněk - GRACOVÁ, Blažena: Didaktika dějepisu: mezi socializací jedince a jeho individuální výchovou, in. STUCHLÍKOVÁ, Iva - JANÍK, Tomáš a kol.: Oborové didaktiky: vývoj - stav - perspektivy, Masarykova univerzita, Brno 2015, s. 289-326, dostupné online: http://www.ped.muni.cz/didacticaviva/data_pdf/knihy/oborove-didaktiky_online.pdf, ověřený přístup 2. 9. 2019
ČINÁTL, Kamil: Naše české minulosti aneb jak vzpomínáme. Nakladatelství Lidové noviny, Praha 2014
ČERNÝ, Karel, et al. Učitelé dějepisu: výuka nejnovějších dějin, historické vědomí a legitimizace školní výuky dějepisu. Orbis scholae, 2012, 6.1: 41-52, dostupné online: https://www.cupress.cuni.cz/ink2_stat/dload.jsp?prezMat=104028, ověřený přístup 2. 9. 2019