SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Expert texts and diploma thesis - OPN01N112A
Title: Odborné texty a DP
Guaranteed by: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2021
Semester: summer
E-Credits: 1
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/1, C [HT]
Capacity: unknown / unknown (20)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Is provided by: OKN03N206A
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D.
Pre-requisite : OPN01N105A
Is interchangeable with: OKN01N112A
Annotation -
Last update: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D. (26.09.2019)
During the course the students will be introduced to the issue of professional text processing. The course introduces students to the basic types and sources of information for the creation of professional texts and diploma theses. It provides information on the principles of work with sources and literary sources in the course of master's thesis. It acquaints students with selected aspects of elaboration of the text and the results of the research for the purpose of the diploma thesis. Thematic course orientation: • Types of source and literary sources of information, sources of information for professional texts: professional and scientific journals, primary and secondary documents, international electronic databases, sources of information on pre-school education in an international context (OECD, European Commission, UNESCO etc.) • The scientific reading technique • The ethical aspects of the elaboration of the expert text and the final thesis • The work with the professional literature and the bibliographic quotations • The literary processing of the professional text and the diploma thesis (the phase of the presentation of the work, text creation, visualization of research results, typographic modification, processing the diploma thesis.) Course time load (1 credit): - 12 hours of direct instruction - 3 hours preparation for the test - 10 hours of continuous work
Literature - Czech
Last update: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D. (26.09.2019)

Základní studijní literatura:

MICHALÍK, Petr, Zdeněk ROUB a Václav VRBÍK. Zpracování diplomové a bakalářské práce na počítači. 3. vyd. V Plzni: Západočeská univerzita, 2009, 67 s. ISBN 978-80-7043-828-2.

ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vyd. 2. Praha: Portál, 2014, 377 s. ISBN 978-80-262-0644-6.

 

Doporučená studijní literatura:

ČMEJRKOVÁ, Světla, Jindra SVĚTLÁ a František DANEŠ. Jak napsat odborný text. Vyd. 1. Praha: Leda, 1999, 255 s. ISBN 80-85927-69

HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Čtvrté, přepracované a rozšířené vydání. Praha: Portál, 2016. 437 stran. ISBN 978-80-262-0982-9.

CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada, 2016. 254 stran. Pedagogika. ISBN 978-80-247-5326-3.

SILVERMAN, David, ed. Qualitative research. 4E. Los Angeles: Sage, [2016], ©2016. xvii, 457 stran. ISBN 978-1-4739-1656-2.

SLAVÍK, Jan et al. Didaktické kazuistiky v oborech školního vzdělávání. I. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2017. 462 stran. Pedagogický výzkum v teorii a praxi; svazek 44. ISBN 978-80-210-8758-3.

SKUTIL, Martin a Blanka KŘOVÁČKOVÁ. Diplomová práce a empirický výzkum pedagogických jevů: vybraná témata pro studenty oboru Učitelství pro 1. stupeň ZŠ a Učitelství pro mateřské školy. Vyd. 1. Hradec Králové: Gaudeamus, 2006, 74 s. ISBN 80-7041-428-6.

ŠANDEROVÁ, Jadwiga a Alena MILTOVÁ. Jak číst a psát odborný text ve společenských vědách: několik zásad pro začátečníky. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství, 2005, 209 s. ISBN 80-86429-40-7.

Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D. (11.12.2019)

• Typy pramenných a literárních zdrojů informací, zdroje informací pro odborné texty: odborné a vědecké časopisy, primární a sekundární dokumenty, mezinárodní elektronické databáze, zdroje informací k předškolnímu vzdělávání v mezinárodním kontextu (OECD, Evropská komise, UNESCO atd.)
• Technika vědeckého čtení
• Etické aspekty zpracování odborného textu a závěrečné práce
• Práce s odbornou literaturou a bibliografické citace
• Literární zpracování odborného textu a diplomové práce (fáze tvorby prezentace práce, tvorba textu, vizualizace výsledků výzkumného šetření, typografická úprava, formátování a technické náležitosti zpracování diplomové práce.)

Course completion requirements - Czech
Last update: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D. (26.09.2019)

Podmínkou splnění kurzu je splnění úkolů v Moodle dle stanovených termínů a úspěšné vypracování testu.

Písemný test tvoří 70 % váhy hodnocení studenta (70 bodů), test je možné 2x opakovat. Test bude zaměřen na teoretické a praktické znalosti a dovednosti studenta (obsah přednášek, studijních materiálů v Moodle a povinné literatury). Úkoly individuálně zpracované studentem v Moodle tvoří 30 % váhy hodnocení studenta (30 bodů). Podmínkou získání zápočtu je dosažení celkem více než 50 bodů (51-100 bodů).

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html