|
|
|
||
Teorie a základy didaktiky herních činností jednotlivce vztahového typu. Převážně praktická interpretace a aplikace v
pojetí základů součinnosti skupiny hráčů. Vytváření učebních podmínek pro nácvik a trénink s s efektivním
využíváním herních činností jednotlivce.
Didaktika basketbalu v podmínkách sportovního tréninku (s přihlédnutím k realizaci u dětí a mládeže). Požadavky
na rozvoj herní výkonnosti v aspektech současného pojetí herního výkonu světové elitní úrovně. Didaktické
tendence a současné přístupy k tvorbě učebních podmínek.
Last update: Mejsnarová Linda, Mgr., Ph.D. (07.01.2019)
|
|
||
Student je schopný interpretovat stěžejní didaktické pojmy v aspektech zaměřenosti na basketbal, činnost trenéra a činnost hráče (hráčky) v didaktickém procesu. Student zná didaktický proces v charakteristice záměrnosti. Orientuje se v cílech a úkolech didaktického procesu v perspektivách rozvoje výkonnosti. Student zná didaktické styly a didaktické metody. Student ví, kdy je dobré který styl nebo metodu použít při nácviku a tréninku. Student umí prakticky interpretovat a vysvětlit cvičení a pohybové hry zaměřené na komplexní rozvoj pohybových schopností. Student také umí kontrolovat jejich správnost a případně vhodně opravit chyby v provedení. Student zná toerii a základy didaktiky herních kombinací. Student umí schématické znázornění herních situací a umí herní kombinace na základě těchto schémat vysvětlit. Student umí prakticky interpretovat herních činnosti vztahového typu a herní útočné i obranné kombinace. Tyto HČJ vztahového typu a herní kombinace umí také aplikovat při utkání. Student zároveň umí vysvětlit nácvik těchto HČJ a herních kombinací a umí vytvářet učební podmínky pro jejich nácvik a následný trénink. Student také umí kontrolovat jejich správnost a případně vhodně opravit chyby v provedení. Student je schopný vysvětlit pojetí týmového herního výkonu v basketbalu, determinovat jeho faktory a vysvětlit jeho obsah. Student umí vést skupinu jiných studentů a připravit trénink pro nácvik HČJ a herních kombinací. Last update: Jurková Kateřina, PhDr., Ph.D. (29.09.2023)
|
|
||
DOBRÝ, L., VELENSKÝ, E. Košíková. Teorie a didaktika. Praha : SPN, 1987. DOBRÝ, L., SEMIGINOVSKÝ, B. Sportovní hry. Výkon a trénink. Praha : Olympia, 1988. DOBRÝ, L. Didaktika sportovních her. Praha : SPN 1988. DOBRÝ, L. a kol. Integrovaná praxe ve sportovních hrách. Tělesná výchova a sport mládeže, ročník 77, 2/2011. s. 7-17. ISSN 1210-7689. JANSA, P. a kol. Pedagogika sportu. Praha : Nakladatelství Karolinum, 2012. PSOTTA, R., VELENSKÝ, M. a kol. Základy didaktiky sportovních her. Praha : Nakladatelství Karolinum, 2009. VELENSKÝ, M., KARGER, J. Basketbal. Praha : Grada publishing, 2000. VELENSKÝ, M. a kol. Průpravné hry. Praha : Karolinum, 2005. VELENSKÝ, M. Pojetí basketbalového učiva pro děti a mládež. Praha : Karolinum, 2008. VELENSKÝ, M., KAPRÁLEK, T. Děti a basketbal? Nechme je hrát! Tělesná výchova a sport mládeže, ročník 78, č. 3/2012, s. 29-35. VELENSKÝ, M. Jak na základy obrany v basketbale dětí. Tělesná výchova a sport mládeže, ročník 79, č. 3/2013, s. 26-30 (I. část), ročník 79, č. 4/2013, s. 28-33 (II. část), VELENSKÝ, M. Náměty pro vyučování a učení sportovním hrám ve školní tělesné výchově. Česká kinantropologie, ročník 19/2015, 4/15, s. 77-84. Last update: Mejsnarová Linda, Mgr., Ph.D. (07.01.2019)
|
|
||
1. Charakteristika herních činností jednotlivce vztahového typu; význam pro základy součinnosti. Řešení situací dvou proti dvěma resp. tří proti třem. 2. -5. Teorie a didaktika přihrávání a uvolňování hráče pro míč. Základy kombinace založené na akci „hoď a běž“. 6. - 8. Teorie a didaktika clonění. Význam clonění v aspektech basketbalu dětí, resp. mládeže a basketbalu dospělých. 9. - 11. Teorie a didaktika přesilových situací. Základy rychlého protiútoku. 12. - 13. Teorie a didaktika herních činností jednotlivce individuálního i vztahového typu v aspektech možností a základů součinnosti. Význam modifikací basketbalu s menším počtem hráčů. 14. Závěrečná lekce, shrnutí, udílení zápočtů. Sylabus (k teorii didaktiky basketbalu) 1. Rekapitulace základních pojmů v didaktice sportovních her. Objekty a subjekty řízení v didaktickém procesu ve sportovních hrách. Záměry a cíle didaktiky sportovních her s přihlédnutím k oblastem realizace (školní TV x sportovní trénink). Herní dovednosti. 2. Rekapitulace determinant individuálního výkonu. 3. Tvorba didaktického systému učiva zejména u dětí a mládeže. Charakteristika současného elitního basketbalu a důsledky pro pojetí tréninkového procesu dětí a mládeže. Interpretace pojmu „učivo“ s přihlédnutím k použití v tréninkovém procesu ve sportovních hrách. 4. Součásti tréninkového procesu a jejich aplikace v integrované praxi. Kondiční trénink. Teoretické přístupy k řešení otázek rozvoje herní výkonnosti ve sportovním tréninku. 5. K pojetí integrované praxe, aplikace metodicko-organizačních forem. Přístupy k problematice basketbalu dětí a mládeže. Možnosti a význam modifikací pravidel basketbalu. Interpretace pojmu „hra“ ve prospěch rozvoje herní výkonnosti u dětí a mládeže. 6. K možnostem uplatnění didaktických metod. Metoda věcné a časové strukturace herních činností v didaktice basketbalu. 7. K možnostem uplatnění didaktických metod. Metoda koncentrace a distribuce herních činností v didaktice basketbalu. 8. K možnostem uplatnění didaktických metod. Metoda manipulace se zatížením v bio-energetickém smyslu v didaktice basketbalu. 9. Didaktické styly. Význam a možnosti aplikace. Motivace hráčů a hráček k učení se herním dovednostem. 10. Diagnostika, diagnostikování ve sportovních hrách. Klasifikace, techniky, význam. K problematice testování ve sportovních hrách. 11. Přístupy k hodnocení herního výkonu. Kvantitativní analýzy herního výkonu. 12. Přístupy k hodnocení herního výkonu. Kvalitativní a kombinované analýzy herního výkonu. 13. Seminář k námětům bakalářských prací. Osnova a zpracování bakalářských prací. 14. Závěrečná lekce, shrnutí, udílení zápočtů. Last update: Mejsnarová Linda, Mgr., Ph.D. (07.01.2019)
|