Subject will enable to understand in the context why there is a performance improvement, what training should
include and how to proceed, ie theoretically master the main problems of training in the frame of patterns,
principles, methods, recommendations, etc. It is in the form of theoretical interpretation of training, in a systemic
approach, loading, training components (fitness, technical, tactical and psychological preparation), long-term
conception, periodisation and management of training.
Last update: Čichoň Rostislav, PhDr., Ph.D. (13.11.2019)
Předmět má přispět k pochopení výkonové motoriky člověka, tj. proč dochází ke zvyšování výkonnosti, co má trénink
obsahovat a jak postupovat, tj. teoreticky ovládnout hlavní problémy tréninku (adaptace, motorické učení, interakce)
v podobě zákonitostí, principů, metod, doporučení apod. Poznatky o struktuře sportovního výkonu včetně
metodologie zkoumání, zatěžování, složkách tréninku (kondiční, technická, taktická a psychologická příprava),
dlouhodobé koncepci, stavbě a řízení tréninku.
Last update: Mejsnarová Linda, Mgr., Ph.D. (27.11.2018)
Aim of the course -
Aim of the subjec:
Understand the fundamental structure of sports performance and the process of sports training.
Master the principles and methods of physical, technical, tactical, and psychological preparation of athletes.
Learn to plan and manage sports training across different phases of long-term preparation.
Apply a systematic approach to organizing the training process and evaluating its effectiveness.
Last update: Perič Tomáš, doc. PaedDr., Ph.D. (22.01.2025)
Cíle předmětu:
Porozumět základní struktuře sportovního výkonu a procesu sportovního tréninku.
Osvojit si principy a metody kondiční, technické, taktické a psychologické přípravy sportovců.
Naučit se plánovat a řídit sportovní trénink v různých fázích dlouhodobé přípravy.
Aplikovat systémový přístup k organizaci tréninkového procesu a vyhodnocování jeho efektivity.
Last update: Perič Tomáš, doc. PaedDr., Ph.D. (22.01.2025)
Course completion requirements -
Požadavky na zápočet a zkoušku :
Písemný test z probrané látky.
Ústní zkouška.
Last update: Perič Tomáš, doc. PaedDr., Ph.D. (22.01.2025)
Podmínky pro udělení zápočtu
Hodnocení na základě testů.
Dva typy testů:
Průběžný test (volitelný pro kombinované studium).
Závěrečný test (povinný).
���� Průběžný test (8. dubna 2025, 9:15)
20 uzavřených otázek (a, b, c, d – pouze jedna odpověď správná).
Maximální počet bodů: 20.
Obsah: Témata probraná mezi 18. únorem – 1. dubnem 2025.
15. Technická příprava, sportovní dovednosti, metody technické přípravy
16. Taktická příprava, obsah, proces
17. Psychologická příprava, obsah, úkoly
18. Dlouhodobá koncepce sportovního tréninku
19. Problém rané specializace
20. Cykly sportovního trénink
21. Roční tréninkový cyklus
22. Tréninková jednotka a její struktura
23. Sportovní forma a její vylaďování
24. Sportovní soutěže, trénink - soutěžení
25. Řízení sportovního tréninku
Last update: Perič Tomáš, doc. PaedDr., Ph.D. (22.01.2025)
Syllabus -
1. Sports training: goal and tasks. Sports training as a process of specialized adaptation, motor learning, psycho-social interaction.
2. Load and loading. Load volume. Load size. Classification of physical exercises as adaptation stimuli. Degree of specialization, intensity. Frequency of loads stimuli.
3. System approach to training content and organization: components of sports training. Condition preparation. Strength abilities and their development.
4. Fitness training: endurance skills and their development.
5. Fitness training: speed abilities,
6. Coordination abilities, flexibility and mobility and their development.
7. Technical preparation: general background, technique, technical criteria. Sport skills, theoretical and practical aspects of acquiring and improving skills.
8. Tactical preparation and its content: tactics, tactical behavior, knowledge, skills, thinking in the training process.
9. Psychological preparation and its content. Long-term, medium-term and short-term psychological preparation. Regulation of actual mental states. Modeled training of mental preparation
10. Long-term concept of sports training: the stage of basic, specialized and top training. Rationale, content.
11. Regularities of training construction: annual training cycle, preparatory, main, transition period. Training unit.
12. Training management: system conception, system identification, training planning, records, training control, training evaluation.
13. Basic features of the concept of training children and selecting talented individuals.
Last update: Čichoň Rostislav, PhDr., Ph.D. (13.11.2019)
Témata přednášek:
1. Sportovní výkon a jeho struktura, zkoumáni struktury sportovního výkonu. Sportovní trénink: cíl a úkoly.
2. Sportovní trénink jako proces spec.adaptace, motorického učení, soc. interakce.
3. Zatížení a zatěžování. Klasifikace těl.cvičení jako adaptačních podnětů. Míra specializace, intenzita. Objem zatížení. Velikost zatížení. Frekvence zátěžových podnětů.
4. Systémový přístup k obsahu a organizaci tréninku: složky sportovního tréninku. Kondiční příprava. Silové schopnosti a jejich rozvoj.
5. Kondiční příprava: vytrvalostní schopnosti a jejich rozvoj.
6. Kondiční příprava: rychlostní schopnosti,
7. Kondiční příprava: obratnostní schopnosti, pohyblivost a jejich rozvoj.
8. Technická příprava: obecná východiska, technika, kritéria techniky. Sportovní dovednosti, teoretické i praktické aspekty osvojování a zdokonalováni dovedností.
9. Taktická příprava a její obsah: taktika, taktické jednání, vědomosti, dovednosti, myšleni v tréninkovém procesu.
10. Psychologická příprava: pojetí, obsah, dlouhodobá a krátkodobá psychologická příprava.
12. Zákonitosti stavby tréninku: roční tréninkový cyklus, přípravné, hlavni, přechodné období. Sportovní forma a její' ladění. Tréninková jednotka.
13. Řízení tréninku: systémové pojetí, identifikace systému, plánování tréninku, evidence, kontrola trénovanosti, vyhodnocování tréninku.
14. Základní rysy koncepce tréninku dětí a výběru talentovaných jedinců.
Last update: Hojka Vladimír, Mgr., Ph.D. (11.10.2022)
Learning resources -
Studijní opory naleznete v MS Teams, kód pro vstup je: j3v6osi
Last update: Perič Tomáš, doc. PaedDr., Ph.D. (22.01.2025)
Obecné informace o předmětu
Forma výuky: Primárně prezenční. Ve výjimečných případech probíhá on-line přes MS Teams (studenti budou informováni předem).
On-line přednášky:
Živě streamované a nahrávané pro možnost samostudia.
Přístup do MS Teams:
Kód týmu:a6k64t2
Ukončení předmětu:Zápočet + Zkouška
Last update: Perič Tomáš, doc. PaedDr., Ph.D. (17.02.2025)
Learning outcomes -
Learning outcomes:
The student knows and is able to use professional terminology.
The student understands the content of sports training from the point of view of the systemic and procedural aspects.
The student explains adaptation models and loading principles. He is able to apply these principles to individual adaptation stimuli.
The student understands the structure of sports training and is able to perform a basic analysis of sports performance factors in individual sports or disciplines
The student is able to apply didactic procedures and approaches for individual age groups. He knows the specifics of communication with specific groups of athletes and individuals.
The student understands individual activities in training management and the connections between them. He is able to prepare a training plan, can record individual training indicators and control training and performance. He understands the connections between training, training and performance.
He knows the load parameters for individual specific fitness components (speed, strength, endurance) and is able to apply these parameters when preparing specific training.
The student is able to apply basic diagnostic methods (heart rate monitoring, lactate curve) and evaluate the results individually.
The student understands the issue of coordination abilities, is able to apply this issue to technique training and connect it to the area of motor learning.
The student is able to apply areas related to motor learning to the area of training specific movement skills in technical training.
The student understands the content of tactical training and understands the procedures for acquiring tactical knowledge and skills.
The student understands the concepts of concept and planning and is able to practically connect these concepts with individual stages of sports training in various sports. He is able to analyze the risks associated with early specialization in individual sports.
The student is familiar with gender and specific (OSP) training needs and understands their importance in the context of sports training.
Last update: Perič Tomáš, doc. PaedDr., Ph.D. (22.01.2025)
Výstupy z učení:
Student zná a je schopen užívat odbornou terminologii.
Student rozumí obsahu sportovního tréninku z hlediska systémové a procesuální stránky.
Student vysvětlí adaptační modely a principy zatěžování. Tyto principy je schopen aplikovat na jednotlivé adaptační podněty.
Student chápe strukturu sportovního tréninku a dokáže provést základní analýzu faktorů sportovního výkonu v jednotlivých sportech či disciplínách
Student dokáže aplikovat didaktické postupy a přístupy pro jednotlivé věkové skupiny. Zná specifika komunikace s konkrétními skupinami sportovců i jednotlivcem.
Student rozumí jednotlivým činnostem při řízení tréninku a souvislostem mezi nimi Dokáže připravit tréninkový plán, dokáže evidovat jednotlivé tréninkové ukazatele a kontrolovat trénovanost a výkonnost. Chápe souvislosti mezi tréninkem trénovaností a výkonností.
Zná parametry zatížení pro jednotlivé specifické složky kondice (rychlost síla vytrvalost) a dokáže tyto parametry aplikovat při přípravě specifických tréninků.
Student dokáže aplikovat základní diagnostické metody (monitoring srdeční frekvence, laktátová křivka) a vyhodnotit individuálně výsledky.
Student rozumí problematice koordinačních schopností, dokáže tuto problematiku aplikovat do tréninku techniky a propojit ji s oblastí motorického učení.
Student je schopen aplikovat oblasti spojené s motorickým učením do oblasti nácviku specifických pohybových dovedností v technické přípravě.
Student chápe obsah taktické přípravy a rozumí postupům pro osvojování taktických znalostí a dovedností.
Student rozumí pojmům koncepce a plánování a dokáže tyto pojmy prakticky propojit s jednotlivými etapami sportovní přípravy v různých sportech. Dokáže analyzovat rizika spojená s ranou specializací v jednotlivých sportech.
Student je seznámen s gendrovými a specifickými (OSP) tréninkovými potřebami a rozumí jejich významu v kontextu sportovního tréninku.
Last update: Perič Tomáš, doc. PaedDr., Ph.D. (22.01.2025)